کد مطلب: 29876
 
آلبوم موسیقی سیستان و بلوچستان رونمایی شد
آلبوم موسیقی سیستان و بلوچستان متشکل از آثار هنرمندان این استان در قالب 4 لوح فشرده با حضور مدیر کل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مسوولان و هنرمندان استانی رونمایی شد.
تاریخ انتشار : دوشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۰۷:۵۷
آلبوم موسیقی سیستان و بلوچستان
 
آلبوم موسیقی سیستان و بلوچستان

به گزارش زاهدانه ، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان یکشنبه شب در آیین رونمایی این اثر هنری اظهار داشت: موسیقی این استان به لحاظ محتوایی دارای مضامین بلند و عمیقی است و در حوزه های مختلف همچون حماسه، عرفان، عشق و وحدت حرفهای زیادی برای گفتن دارد.

حجت الاسلام ˈعباس دانشیˈ با بیان اینکه موسیقی سیستان و بلوچستان از اصالت زیادی برخوردار است، گفت: شماری از هنرمندان بر جسته این استان طی سالهای گذشته دار فانی را وداع گفتند بدون آنکه آثار هنری آنها در دسترس باقی مانده باشد.

وی افزود: به همین سبب تصمیم گرفتیم آثار هنرمندان برجسته سیستان و بلوچستان را با کیفیت استودیویی جمع آوری کنیم تا همچون گنجینه ای گرانبها برای نسل های آینده نیز به یادگار باقی بماند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان اظهار داشت: این استان به عنوان خواستگاه حماسه سرایی که اولین آثار نگارگری ایران نیز در سرزمین اساطیری آن کشف شده است، دارای آوا و نواهای متنوع بوده و زیباترین نوع وحدت در موسیقی آن متجلی است.

دانشی ابراز داشت: با رونمایی از آثار هنرمندان موسیقی سیستان و بلوچستان تحت دو عنوان ˈساهیلˈ و ˈکیانسهˈ در چهار لوح فشرده امکان عرضه آن به علاقه مندان در سراسر کشور فراهم شد.

کیانسه نماد آب دریاچه هامون در منطقه سیستان و ساهیل در منطقه بلوچستان به معنای ابر پرباران است.

همچنین مدیر کل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم گفت: به عنوان یک محقق هنگامی که روی تز دکترای خود مطالعه و تحقیق داشتم به این دریافت رسیدم که موسیقی سیستان و بلوچستان به پهنای خراسان بزرگ عهد باستان و تمام شبه قاره هند محتوا و اصالت دارد.

ˈپیروز ارجمندˈ افزود: به عنوان مثال لالایی مادر بلوچ در منطقه سراوان و سیب سوران بیش از آنکه آوازی برای خوابیدن کودک باشد، مشحون از آمال و آرزوی های مادرانه، فرهنگ و حتی اقتصاد بوده و برای موفقیت فرزند زمزمه می شود.

وی اظهار داشت: دلایل زیادی همچون تاریخ پرفرازنشیب کشور، قهر طبیعت و اهمال مسوولان باعث شده است موسیقی شرق در خراسان بزرگ (قدیم) پویایی خود را تا حدودی از دست بدهد.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه دولت تدبیر و امید برای تمام شئون فرهنگی مردم برنامه دارد، گفت: دیپلماسی فرهنگی و موسیقی می تواند از استان اساطیری سیستان و بلوچستان آغاز شده و تعمیم یابد.

وی همچنین از برگزاری جشنواره موسیقی فجر در سیستان و بلوچستان طی روزهای 25 بهمن تا دوم اسفند ماه امسال خبر داد.

 

انتهای پیام /
Share/Save/Bookmark