کد مطلب: 57262
 
سرانه بیابان در سیستان و بلوچستان بیش از متوسط کشوری است
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری سیستان و بلوچستان گفت: سرانه استان با داشتن چهار میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار بیابان، بیش از متوسط کشوری است.
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۴۲
 
به گزارش زاهدنیوز، مسعود ریگی ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت روز جهانی بیابان در اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری سیستان و بلوچستان برگزار شد، با بیان ایکه معادل ۲۵ درصد از گستره (مساحت) این استان بیابانی است، افزود: شعار امسال بیابان زایی " بیاییم با هم جهانی سبز را بسازیم" است.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری سیستان و بلوچستان بیان کرد: سرانه بیابان در کشور نیم هکتار اما در این استان یم و هشت دهم هکتار است.

وی عامل انسانی را از جمله مهترین عوامل در ایجاد بیابان زایی در جوامع مختلف دانست و تصریح کرد: نوع مدیریت حاکم بر سرزمین، برداشتهای بی رویه از منابع آبی، نوع الگوی کشت، شخم زنی، تراز منفی آب و موارد متعدد دیگر از جمله عوامل مهم در ایجاد بیابان زایی است.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری سیستان و بلوچستان به کانون‌های بحرانی بیابان در این استان اشاره کرد و افزود: ۲۸ کانون بحرانی در این استان وجود دارد که دو مورد در سیستان و ۲۶ مورد آن در بلوچستان است.

وی با اشاره به برنامه‌های ویژه روز بیابان زایی در سیستان و بلوچستان گفت: اطلاع رسانی، مالچپاشی، نهال کاری، پخش آب و موارد دیگر از جمله برنامه‌های این ایام در سراسر استان است.

ریگی به کارهای انجام شده در یک سال گذشته در زمینه بیابان زدایی سیستان و بلوچستان اشاره کرد و اظهار کرد: ۵۰۳ هکتار مالچ پاشی، سه هزار و ۴۰۰ هکتار مراقبت و آبیاری، توزیع ۱۰۶ هزار اصله نهال در میان مردم، استفاده از فرصت سیلاب و پخش آب در ۱۸ هزار هکتار از اراضی سیستان و اجرا ۱۳ هزار متر مکعب عملیات خاکی از جمله اقدامات انجام شده در این مدت در استان بوده است.

انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark