۱
کد مطلب: 39802
 
مسمومیت 235 نفر در زاهدان/تعطیلی ۱۰۹مدرسه در زاهدان به علت گاز سمی/اوضاع منطقه آلوده کاملا تحت کنترل قرار دارد
به دنبال متصاعد شدن گازی سمی در منطقه‌ای از زاهدان 235 نفر دچار مسمومیت شدند.
تاریخ انتشار : دوشنبه ۵ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۹:۵۰
 
به گزارش زاهدانه ، دکتر محمد آقاجانی، معاون درمان وزارت بهداشت امروز در جمع خبرنگاران در خصوص حادثه‌ی مسمومیت در زاهدان گفت: شنبه شب، سوم آبان ماه، مردم منطقه‌ای در زاهدان، به دنبال استشمام بویی نامطبوع در منطقه، موضوع را به مراکز بهداشتی درمانی اطلاع دادند که مسئولین بهداشتی استان پیگیر منشاء آلودگی شدند.

وی ادامه داد: صبح یکشنبه 4 آبان از ساعت 7 صبح تعدادی از ساکنین منطقه‌ای که دچار آلودگی شده بود، به خصوص دانش آموزان منطقه با علائم تنفسی و گوارشی مثل تهوع و تنگی نفس به مراکز درمانی زاهدان مراجعه کردند که بلافاصله اقدامات اولیه درمانی برای آن‌ها انجام شد.

وی افزود: به دنبال افزایش مراجعین به بیمارستان‌های استان با داشتن این علائم مسئولین استان پیگیر علت آلودگی شدند که نمونه‌برداری‌هایی از محل آلودگی انجام شده و به آزمایشگاه فرستاده شده که بررسی‌ها هنوز در حال انجام است.

معاون درمان وزارت بهداشت با بیان این که تا به حال 235 نفر از اهالی منطقه آلوده به بیمارستان‌ها مراجعه کردند، تاکید کرد: تاکنون 150 نفر از این بیماران از بیمارستان مرخص شده‌اند و موردی از فوت گزارش نشده است.

وی با بیان این که گروهی از تهران که شامل متخصصین سم‌شناسی بودند به زاهدان اعزام شده‌اند، اظهار داشت: بر اساس گزارشات، وضعیت منطقه کنترل شده و برای اطمینان خاطر تجهیزات پزشکی که لازم بوده نیز به منطقه ارسال شده است. استان‌های مجاور نیز در حال آماده باش هستند و از امروز صبح تاکنون مورد جدیدی از مسمومیت گزارش نشده است.

109 مدرسه در زاهدان تعطیل شد
مدیر روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان گفت: ۱۰۹مدرسه ابتدایی و متوسطه اول و دوم نواحی یک و دو واقع در شمال شهر زاهدان به علت جلوگیری از آسیب رسیدن به دانش اموزان بر اثر نشت گاز سموم گیاهی تعطیل شد.

علی مرادی گفت: متاسفانه انتشار گاز سمی ناشی از ریخته شدن سموم گیاهی تاریخ مصرف گذشته در کانال فاضلاب ناحیه شمالی شهر ۶۰ دانش آموز و سه نفر از فرهنگیان بر اثر استنشاق این گاز از روز گذشته مسموم و روانه بیمارستانها شدند.

او گفت: بسیاری از این دانش آموزان پس از درمان در حال ترخیص از بیمارستان هستند. او گفت: به منظور جلوگیری از آسیب رسیدن به دانش آموزان امروز در شیفت صبح و بعد از ظهر ۶۷ مدرسه ابتدایی، ۱۹ مدرسه متوسطه اول و ۲۳ مدرسه متوسطه دوم در محدوده خیابانهای شهید طباطبایی، شهید رجایی، رسالت، ولی عصر و پشت شرکت نفت شهر زاهدان تعطیل شدند.

اوضاع منطقه آلوده کاملا تحت کنترل قرار دارد


دکتر محمودرضا میری بنجار رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در توضیح علت مسمومیت دانش آموزان زاهدانی گفت: شستشوی بشکه های حاوی باقیمانده های نفت و گازوئیل در حوالی یک منطقه مسکونی، منجر به متصاعد شدن بوی آزاردهنده و اعلام آن توسط ساکنان این منطقه شد.

دکتر محمودرضا میری بنجار با بیان این این بشکه ها حاوی مواد شیمیایی تاریخ گذشته بوده اند که با شستشو، منطقه را با وسعت 40 هکتار و جمعیت 200 هزار نفر آلوده کرده است.

وی با اشاره به این که کانون آلوده حوالی یک مدرسه دخترانه بوده و به همین علت بیشتر کسانی که مسموم شدند از دانش آموزان این مدرسه بودند، خاطرنشان کرد: به دنبال این روند، تیمی از کارشناسان بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی زاهدان به منطقه اعزام و از کانون آلوده نمونه برداری شد.

به گفته وی تا اینجا مشخص گردیده که ماده مسموم کننده چه بوده، ولی برای تایید، تیمی از کارشناسان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به زاهدان اعزام شده اند تا امروز از کانون آلوده مجددا نمونه برداری صورت گیرد.

دکتر میری بنجار با اشاره به تشکیل ستاد بحران در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان خاطرنشان کرد: تا ساعت 2 بامداد امروز 235 نفر بستری شدند که 150 نفر از آنها در سلامت کامل ترخیص شده اند.


به گفته دکتر میری بنجار اوضاع منطقه آلوده کاملا تحت کنترل دانشگاه و مراجع ذی ربط قرار دارد ضمن این که راهنمایی های لازم توسط وزارت بهداشت در این خصوص صورت گرفته است. همچنین امروز تیمی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به همراه معاونت های درمان و بهداشت وزارت بهداشت در منطقه حضور یافتند.

وی با بیان این که اطلاع رسانی کافی در مورد علائم این مسمومیت ها به مردم شده است و امروز مورد جدیدی از ابتلا به مسمومیت نداشتیم، افزود: به مردم اعلام کردیم که اگر کسی د چار علائم مسمومیت از قبیل سرگیجه و تهوع شد، هرچه سریعتر به مراکز درمانی مراجعه کند.

عاملان این حادثه شناسایی و تحویل محاکم قضایی شدند

فرماندار زاهدان در این خصوص اظهار داشت : تعداد پنج نفر از افرادی که به‌دلیل عدم‌آگاهی و سهل‌انگاری مرتکب نشت سم گیاهی در فاضلاب یکی از مناطق زاهدان شده بودند، شناسایی شدند.

عباسعلی ارجمندی افزود: این افراد تحویل محاکم قضایی استان و برای آن‌ها پرونده تشکیل شده است
انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark
 
 


 
جانبازان شیمیایی ساکن زاهدان میگویند این بو کاملا مشابه بوی بمب شیمیایی در جنگ میباشد (1448)
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳-۰۸-۰۶ ۱۸:۱۹:۲۶