کد مطلب: 55822
 
کارشناس مسائل مذهبی و حوزوی:
آیت الله طالقانی پس از انقلاب هفت نماز جمعه را اقامه کرد/ وی از نگاه امام خمینی (ره) ابوذر زمان بود
یک کارشناس مسائل مذهبی و حوزوی با اشاره به سالروز وفات آیت الله طالقانی، گفت: آیت الله طالقانی اولین امام جمعه تهران، پس از انقلاب هفت نماز جمعه را اقامه کرد.
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۱۳
به گزارش زاهدنیوز،حجت الاسلام والمسلمین محمد بامری کارشناس مسائل مذهبی و حوزوی در گفتگو با دلگان پرس با اشاره به سالروز فوت مرحوم آیت الله طالقانی در 19 شهریور 1358، گفت: پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی اولین نماز جمعه تهران به امامت آیت الله طالقانی اقامه شد.

این کارشناس مسائل مذهبی و حوزوی با تاکید بر اینکه پیروزی انقلاب اسلامی در سال 57، مرحوم طالقانی از منزلت ویژه ای برخوردار شد، تصریح کرد: وفاداری آیت الله طالقانی به قیام امام خمینی (ره) موجب شد که وی به دستور امام به عنوان امام جمعه تهران منصوب شود.

وی با تاکید بر اینکه واگذاری این تکلیف عظیم و سنگین در آن برهه حساس بر عهده آیت الله طالقانی که زبان گویایی برای بازگو نمودن حقایق داشت، امری خطیر به حساب می آمد، افزود: در واقع آیت الله طالقانی سنگ بنای یکی از مهمترین عوامل حفظ و تداوم انقلاب بود.

حجت الاسلام والمسلمین محمد بامری اضافه کرد: بنیان گذار انقلاب اسلامی در کلام خود آیت الله طالقانی را ابوذر برای زمان خود دانست که زبان گویای او مانند شمشیر مالک اشتر تیز و برنده بود.

وی خاطرنشان کرد: نماز جمعه که پس از پیروزی انقلاب سنگ بنای آن توسط آیت الله طالقانی بنا نهاده شده بود، همواره محلی برای هوشیاری و آگاهی ‏بخشی به مردم و نیز مکانی برای تزکیه نفس و خشوع و خضوع در برابر ذات خداوندی بوده و هست.

این کارشناس مسائل مذهبی و حوزوی ادامه داد: آیت الله طالقانی هفت نماز جمعه را اقامه کرد که آخرین آن در بهشت زهرا، در شانزدهم شهریور ۱۳۵۸ بود.

سید محمود طالقانی در پانزده اسفند ۱۲۸۹ در طالقان قزوین، در روستای گیلیرد زاده شد. پدر وی آیت الله سید ابوالحسن طالقانی، از دانش آموختگان حوزه علمیه نجف و از شاگردان مجدد شیرازی و علامه سید اسماعیل صدر بود. از وی پرتوی از قرآن، مقدمه و تعلیق بر کتاب تنبیه الامه و تنزیه المله، اسلام و مالکیت، به سوی خدا می رویم، پرتوی از نهج البلاغه، آینده بشریت از نظر مکتب ما، آزادی و استبداد، آیه حجاب، مرجعیت و فتوا، درسی از قرآن و درس وحدت از یادگارهای جاودان آن عالم فرزانه بر جای مانده است.

سرانجام این یار دیرینه امام خمینی (ره) در نوزدهم شهریور سال 1358 فوت کرد.

آیت الله طالقانی درباره اهمیت نماز جمعه می گوید:

«نماز جمعه مظهر کاملی است از صف توحیدی تمام ملت های مسلمان، و در عین حال آگاهی، تنبه، هوشیاری، افشا کردنِ دسایسِ دشمن و مطلع کردن همه مسلمانان به وظایف و مسئولیت هایی که دست کم در مدت یک هفته در پیش دارند.

انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark