کد مطلب: 46039
 
زاهدانه گزارش می دهد؛
روزه اولی هایی که پای سفره افطار می نشینند
کارشناس مذهبی سیستان و بلوچستان روزه داری را سپری در مقابل عذاب الهی عنوان کرد و گفت: تنها چیزی که می تواند به انسان درس مقاومت و صبر بدهد روزه گرفتن است.
تاریخ انتشار : شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۴۳
 
به گزارش زاهدانه، در حالی روزهای اول ماه مبارک رمضان را پشت سر می گذاریم که هر ساله تعداد زیادی از نوجوانان دختر و پسر بعنوان روزه اولی شناخته می شوند. درست است که این روزها، هوا خیلی گرم و روزهایش طولانی ست و روزه گرفتن آنهم برای اولین بار کاری سخت و مشکل است اما به جا آوردن این فریضه الهی امری واجب است. پیامبر اکرم (ص) در این باره می فرمایند: روزه گرفتن در گرما، جهاد است، از این رو نوجوانان می توانند به لطف الهی خوش بین باشند که اولین سال روزه گیری آنها همراه با جهاد شده است.
یادم هست اولین سالی که روزه گرفتم 9 ساله بودم، مادرم خیلی اضطراب داشت که مبادا در اولین روزهایی که قرار است روزه بگیرم دچار ضعف جسمانی شوم، اکثر اقوام و آشنایان توصیه می کردند که من روزه نگیرم ولی مادرم به حرف هیچ کدام گوش نکرد چون معتقد بود روزه امری واجب و دستوری الهی است که باید انجام شود. آن روزها مادرم اضطراب داشت اما من خوشحال بودم که به مهمانی خداوند دعوت شده ام و توانستم تمام روزه هایم را بگیرم.

حالا، این روزها به اطرافیانم که نگاه می کنم، می بینم همین حس و حال را نسبت به فرزندان خود دارند که قرار است امسال در میهمانی بزرگ الهی شرکت کنند.
امسال نیز مانند هر سال بخشی از مهمانان این ضیافت باشکوه را نوجوانانی تشکیل می دهند که قرار است برای اولین بار روزه بگیرند، لذا والدین آنان باید اصول روزه داری را برای حفظ سلامت و تحمل روزه داری در ایام تابستان برای آنان در نظر بگیرند.

حجت الاسلام سجادی، کارشناس مذهبی سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار زاهدانه با استناد به روایتی از امیر المومنان علی(ع) در نهج البلاغه اظهار داشت: روزه گرفتن نه تنها انسان را از گناه و معصیت باز می دارد بلکه مانع از کبر و خودپسندی در او می شود.
امام جماعت مسجدسهله زاهدان بابیان اینکه هر چيزى زكاتى دارد و زكات بدن، روزه است، عنوان کرد: روزه گرفتن علاوه بر اینکه باعث می‌شود زکات بدن پرداخته شود به سلامتی جسم نیز کمک زیادی می‌کند. انسان با روزه‏ داری، امساک در خوردن، آشامیدن و خودداری از برخی چیزهای دیگر است که با خواهش‏های خویش می‏جنگد و در برابر غرایز خود مقاومت می‏کند.
وی گفت: درست است که نوجوانان در سن رشد هستند و بی‌توجهی به تغذیه آنان می‌تواند سلامتشان را تحت تاثیر قرار دهد، اما این دلیلی برای ممانعت والدین در امر روزه داری نیست و هر چیز راهی دارد.
حجت الاسلام سجادی با اشاره به اینکه خداوند چیزی که طاقتش را نداریم بر ما بندگان تحمیل نمی‌کند، ادامه داد: وقتی روزه‌ گرفتن به شخص آسیب برساند، دیگر بر او واجب نیست و می‌تواند تا زمانی که شرایط لازم برای روزه گرفتن را داشته باشد، آن راعقب بیندازد و بعد روزه قضای خود را به جا آورد.
امام جماعت مسجد سهله با بیان اینکه دین اسلام دین رحمت است،عنوان کرد: اگر می‌خواهید فرزندان را تشویق به انجام فرایض الهی کنید باید با مهر، محبت و نوازش به آنان آموزش دهید تا خاطرات خوشی از اولین روزهای روزه‌داری برای آنان به یادگار بماند.
وی به روزه داریِ روزه اولی ها در ایام ماه مبارک رمضان اشاره کرد و گفت: با توجه به شرایط آب و هوایی در سیستان وبلوچستان و طولانی بودن روزها، والدین باید با رعایت نکات تغذیه ای سلامت فرزندان خود را حفظ کنند.
حجت الاسلام سجادی ادامه داد: خانواده ها در این مدت باید به غذای مقوی و خواب کافی در طی شبانه روزبرای فرزندان خود توجه بیشتری داشته باشند.
امام جماعت مسجد سهله زاهدان با بیان اینکه والدین باید مشوق فرزندانشان برای انجام این فریضه الهی باشند، افزود: در بعضی موارد که پزشک متخصص تایید کند که روزه گرفتن برای فرزندان ضرردارد والدین نباید اجازه دهند تا آنان روزه بگیرد.
این کارشناس مذهبی در خصوص کودکانی که به سن تکلیف نرسیده اند و علاقه و اصرار به روزه گرفتن دارند، گفت: والدین نباید مانع روزه گرفتن در فرزندان شوند، همانگونه که در روایت آمده آنان می توانند نصف روز را روزه دار باشند که به اصطلاح عامیانه همان روزه کله گنجشکی است که هیچ گونه منعی ندارد و امری مستحب است.
وی ازجمله اقداماتی که خانواده‌ها باید برای ماه مبارک رمضان برای فرزندانشان انجام دهند را تقویت کردن روحیه نوجوانان در این ماه عنوان کرد و افزود: تشویق و ترغیب نوجوان از مهمترین کارهایی است که باید والدین در نظر بگیرند.
حجت الاسلام سجادی درپایان خاطر نشان کرد: در این ماه مبارک به احسان، اطعام و انفاق به مستمندان بسيار سفارش شده است ، از طرفی گرسنگی و تشنگی روزه موجب درک رنج مستمند می گردد و بدين ترتيب ثروتمند به فقير نزديک و احسان و انفاق فزونی می گيرد و جامعه کمک به همنوع خود را می آموزد.
Share/Save/Bookmark