کد مطلب: 40224
 
نگاه‌های خیره شده به مسقط و سکوتی که هنوز شکسته نشده است
مذاکرات سه جانبه وزیران خارجه ایران، آمریکا و هماهنگ کننده 1+5 از دیروز 18 آبان ماه 1393 در مسقط پایتخت عمان در حال برگزاری است اما هنوز از نتایج روز نخست این مذاکرات هیچ اطلاعی در دست نیست.
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۲۵
به گزارش زاهدانه ، مذاکرات سه جانبه وزیران امور خارجه ایران، آمریکا و هماهنگ کننده 1+5 از دیروز 18 آبان ماه 1393 در مسقط پایتخت عمان در حال برگزاری است اما هنوز از نتایج روز نخست این مذاکرات هیچ اطلاعی در دست نیست.


             
 
گرچه برگزاری این دور از مذاکرات برای اولین بار در یکی از پایتخت های کشورهای حوزه خلیج فارس و خارج از مقرهای سازمان ملل ظن مثبت بودن این دور از گفتگوها را تقویت می‌کند، اما با وجود نزدیک شدن به 3 آذز ماه سکوت و بی خبری محض هم‌چنان ادامه دارد و سخنی حتی محتمل هم از نتایج مذاکرات روز گذشته انتشار نیافته است.
 
ایران و غرب تنها تا ۲۴ نوامبر (۱۵ روز دیگر) فرصت دارند تا بر سر برنامه تحقیقات هسته ای ایران به توافق برسند.
 
این در حالی است که محمد جواد ظریف در صحبتهای خود پیش از آغاز مذاکرات در مسقط  می‌گوید "باید به راه حلی مبتنی بر احترام و همکاری متقابل دست پیدا کنیم."

وزیر امور خارجه در پاسخ به سوالی درخصوص چگونگی ادامه فعالیت تاسیسات نطنز، فردو و اراک از نظر فنی می‌گوید: تمامی این مسایل به لحاظ فنی راه حل های خوبی دارد و آنچه که باعث شده تاکنون مورد توافق طرف مقابل قرار نگیرد بیشتر ملاحظات سیاسی بوده و امیدواریم با توجه به وجود همه روش های فنی به راه حل مناسبی دست یابیم.

وی معتقد است که توافق نهایی درباره برنامه هسته ای ایران تنها زمانی محقق خواهد شد که طرف دیگر مذاکره‌کننده، تمایل سیاسی برای انجام چنین توافقی داشته باشد.

وزیر امور خارجه کشورمان بهترین راه را برای غرب این می‌داند که بی نتیجه بودن تحریم های اعمال شده علیه ایران را مد نظر قرار دهد و به بی اثر بودن اقداماتی که برای فشار و تحریم جمهوری اسلامی ایران تا به حال انجام داده است توجه کند.

وی در ادامه تاکید می کند: اگر غرب علاقه و امید به چنین راه حلی داشته باشد این امکان هست که در فاصله باقیمانده تا سوم آذرماه، به آن راه حل برسیم و تفاهم پیدا کنیم.

در کنار این سخنان اظهارات ریاست جمهوری آمریکا در مصاحبه خود با شبکه سی بی اس را می‌شنویم، که سخن از شکافهای عمیق در راه رسیدن به توافق با ایران می آورد.

وی می‌گوید: قدم نهایی در مذاکرات می‌تواند این باشد که ایران تضمین قاطعانه و قابل تایید بدهد که قادر به ساخت سلاح هسته‌ای نخواهد بود.

علی رغم این صحبتها باید این نکته را در نظر داشت که باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا در بعد سیاست خارجی در بسیاری مناطق شکست خورده است و دستیابی به توافق بر سر برنامه هسته ای ایران می تواند راهگشای سیاست خارجی وی باشد و نقش مثبتی را از وی در اذهان مردم آمریکا برجای بگذارد.
 
درحالی که تیم مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران امیدوارانه راهی کشور همسایه می‌شود تا روشنایی از دل ماهها روند تاریک در مذاکرات را بیابد این سوال به ذهن متبادر می‌شود که آیا دولتمردان غربی جز کور کردن گره مذاکرات و تهدید به تحریم بیش از پیش،تلاشهای به اصطلاح مجدانه خود برای رسیدن به توافق با ایران را نمودار خواهند کرد؟

انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark