کد مطلب: 55723
 
مهندسی آمریکا برای فتنه انتخاباتی در ایران/ تغییر تاکتیک مبارزاتی داعش در عراق
خبرنگاران مشرق، در جست‌وجوی اخبار و تحلیل‌ها، به نکات ویژه‌ای برمی‌خورند که کمتر موردتوجه تحلیل‌گران و مخاطبین قرار می‌گیرد.
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۵۵
 

به گزارش زاهدانه به نقل از مشرق، در کنار اخبار آشکار و تحلیل‌های روزمره در دنیای بین‌الملل، اخباری در لابه‌لای فضای سایبری وجود دارد که یا دیده نمی‌شود و یا کمتر مورد توجه نخبگان، تحلیل‌گران و مخاطبین قرار می‌گیرد؛ مشرق با استفاده از رصد و منابع خاص، اخبار ویژه دنیای بین‌الملل را برای مخاطبین عرضه می‌کند.

*******
** احتمال نقش سرویس امنیتی بریتانیا در تلکه کردن عربستان

 بریتانیا برای عبور از بحران خروج از اتحادیه اروپا که منجر به خسارت 78 میلیارد دلاری به اقتصاد این کشور خواهد شد، به دنبال انعقاد قراردادهای تسلیحاتی و سرمایه‌گذاری در کشورهای خلیج‌فارس است.

بدین منظور با ابزارهای مختلف درصدد باج‌خواهی از کشورهای منطقه است لذا علاوه بر ایران هراسی، برانگیختن نگرانی‌های شخصی رهبران این نظام‌ها را در دستور کار قرار داده است تا با بازگشت نگرانی مقامات سعودی و دیگر کشورهای خلیج‌فارس از بازداشت و پیگرد، از آن به‌عنوان وسیله باج‌خواهی بهره گیرد.

ازاین‌رو، احتمال نقش سرویس امنیتی بریتانیا در پوشش تظاهرکنندگان بحرینی و یمنی در حمله به سخنگوی ائتلاف تحت رهبری عربستان ضد یمن در لندن برای بازداشت شهروندی وی، وجود دارد.

** مهندسی فتنه جدید در آستانه انتخابات

به‌تازگی یکی از چهره‌های فعال در دشمنی با انقلاب، پیشنهادهای جدیدی برای براندازی نظام سیاسی در ایران به دولت ترامپ ارائه کرده است؛ نقطه اصلی پیشنهاد او، تمرکز بر مسئله حقوق بشر با استفاده از ابزار تحریم‌های فلج‌کننده اقتصادی است که فشار همه‌جانبه‌ای را بر نظام اسلامی ایران تحمیل می‌کند.

این تحریم‌ها می‌تواند نارضایتی عمومی که پاشنه آشیل جمهوری اسلامی ایران است را مورد هدف قرار دهد. اصرار آزادی تمامی زندانیان سیاسی و به‌ویژه محصورین که پس از امضای توافق هسته‌ای از سوی اوباما نادیده گرفته شده‌اند، از جمله دلایل اعمال این تحریم‌ها خواهد بود.

تهران در نتیجه تحریم‌های فلج‌کننده اقتصادی که بر نقض حقوق بشر استوار است، باید منتظر شکل‌گیری مجدد شورش‌های عمومی در داخل کشور باشد.

او معتقد است همان‌طور که بسیاری فروپاشی شوروی را امری بعید می‌دانستند اما به وقوع پیوست، نباید تصور کرد که نظام جمهوری اسلامی ایران مصونیت بیشتری در مقابل سرنگونی از امپراتوری شوروی دارد.

** اینترانت کاملاً سری در آمریکا

آژانس اطلاعات دفاعی (DIA) یکی از حساس‌ترین قراردادهای خود را در ماه آوریل به یک شرکت خصوصی واگذار می‌کند. این قرارداد شامل نگهداری و مدیریت استون‌گوست است؛ شبکه کامپیوتری که سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای عضو اتحاد پنج چشم (Five Eyes) یا توافق انگلستان-آمریکا – شامل آمریکا، انگلستان، کانادا، استرالیا و نیوزیلند – را به یکدیگر متصل می‌کند.

این شبکه «اینترانت» برای مبادله اطلاعات کاملاً سری، بالاترین درجه طبقه‌بندی، مورد استفاده قرار می‌گیرد. سنتاری‌سلوشنز (CenTauri Solutions) برای مدیریت این شبکه کامپیوتری در نوامبر 2010 انتخاب شده بود. یک ماه بعد، این شرکت توسط شرکت غول‌آسای علوم کامپیوتری (CSC) خریداری شد. قرارداد بعداً در اختیار سیسرا قرار گرفت که در سال 2015 از شرکت علوم کامپیوتری جدا شده بود. قرارداد سیسرا در ماه فوریه به پایان می‌رسید اما برای چهار ماه دیگر تمدید شد

** ثبت‌نام بیش از نیمی از اتباع عربستان برای دریافت یارانه نقدی

وزارت کار عربستان اعلام کرد تا امروز بیش از 11.84 میلیون نفر از شهروندان عربستانی برای دریافت یارانه نقدی ثبت‌نام کرده‌اند که با توجه به جمعیت 20 میلیونی عربستان، بیش از 59 درصد از جمعیت این کشور را شامل می‌شود.

دولت عربستان در نظر دارد برای کاهش تبعات ناشی از افزایش قیمت کالاها و خدمات به مردم یارانه نقدی پرداخت کند و به همین منظور از ابتدای فوریه 2017 از طریق سامانه حساب المواطن ثبت‌نام از مردم برای دریافت یارانه نقدی را آغاز کرد.

این کشور در نظر دارد تا سال 2020 قیمت انرژی و خدمات را به میانگین بین‌المللی برساند و به همین منظور از ژوئن پیش رو با پرداخت یارانه نقدی به متقاضیان این اقدام را شروع خواهد کرد.

** گزینه آمریکا برای آینده عربستان: بن نایف یا بن سلمان؟
بر اساس گزارش منابع اطلاعاتی، مقامات آمریکایی در انتخاب محمد بن سلمان و محمد بن نایف برای آینده پادشاهی عربستان، مردد هستند.

از نظر آنان، محمد بن سلمان در حال بیرون راندن تدریجی محمد بن نایف از دایره قدرت است. مقامات سیاسی- امنیتی آمریکا تأکید کرده‌اند که ترامپ باید در مورد افزایش قدرت و نفوذ بن سلمان هوشمندانه عمل کند زیرا تکریم بیش‌ازحد وی می‌تواند باید واکنش و ناخشنودی بن نایف شود که همکاری با واشنگتن در اقدامات ضد تروریسم وی برای امریکا ضروری است.

** پشت پرده اقتصادی روابط بریتانیا و عربستان

تراز پرداخت‌های بین‌المللی بریتانیا از سال 1998 منفی بوده است که بخش عمده آن به میزان تجارت لندن با کشورهای اتحادیه اروپا بازمی‌گردد. ازاین‌رو، انگلیس برای نیل به تراز تجاری مطلوب به صادرات بیشتر و واردات کمتر نیاز دارد.

آمارها نشان می‌دهند که بریتانیا در سال 2016 حدود 4.546 میلیارد دلار کالا و خدمات به عربستان صادر نموده و ظرف پنج سال اخیر نیز حجم تجارت بین دو کشور 8.1% افزایش‌یافته است به‌طوری‌که این کشور پس از سوئیس، چین، کره جنوبی، ترکیه و هنگ‌کنگ، ششمین شریک تجاری لندن به شمار می‌رود.

** تغییرات جدید در روش‌های نبرد داعش

سرویس اطلاعات ملی عراق و افسران سرویس ضد تروریسم عراق متقاعد شده‌اند که ابوبکر البغدادی، رهبر داعش به همراه معاونانش، پس از درگیری‌های ماه‌های اخیر در موصل، در استان سنی نشین انبار در غرب کشور پنهان شده‌اند.

داعش با پیش‌بینی اینکه شهرهای اصلی تحت کنترل خود را – شامل فلوجه، رقه و موصل – از دست می‌دهد، شیوه عملکردش را در ماه‌های اخیر تغییر داده است و از مرکزگرایی خود به میزان زیادی کاسته است.

مقامات ارشد مسئول مناطق بیابانیِ داعش، هم‌اکنون به مانند تاکتیک‌های القاعده(Al Qaeda)، مسئول اجرای جنگ شهری با تمرکز بر ترور هدفمند و خودروهای بمب‌گذاری‌شده هستند.
سرویس‌های امنیتی عراق بخصوص نگران تونل‌ها و سالن‌های زیرزمینی ساخته شده در منطقه تپه‌ای (انبار) هستند.
** قبیله‌ها، کلیدی برای بازپس‌گیری استان انبار

منابع امنیتی معتقدند در مبارزه علیه داعش در انبار در غرب عراق، دولت عراق چاره‌ای جز اینکه روی حمایت قبالی سنی محلی تکیه کند، ندارد. دستکم این چیزی است که اعضای این قبایل امیدش را دارند. هرچند افراد محلی ساکن در انبار ضرورتاً متمایل به داعش نیستند، اما از دولت بغداد نیز بیم دارند.

دولت العبادی این خطر را درک و تلاش کرده است به اهل سنت اطمینان دهد. به همین خاطر اخیراً عرفان الحیالی، افسر نظامی پیشین دوران صدام حسین و اصالتاً اهل انبار را به‌عنوان وزیر دفاع تعیین کرد.

الحیالی به صورت رسمی مأموریت یافت تا قبایل سنی شمال و غرب عراق را از داعش دور کرده و به حمایت از بغداد سوق دهد.
** ادامه رکود و اوضاع وخیم اقتصادی در عربستان

علیرغم تلاش دولت عربستان برای پایان بحران اقتصادی در این کشور با پایان دادن به جنگ نفت، ولی اخبار از ادامه رکود بازار در این کشور حکایت دارد. سال گذشته رکود بازار عربستان موجب کاهش 6 درصدی معاملات خودرو در این کشور شده است.

اوضاع اقتصادی نابسامان در عربستان که با تلاش دولت این کشور برای پایان دادن به وابستگی به نفت و اصلاحات وسیع اقتصادی همراه شده است موجب شده است که بیش از 50 درصد مردم این کشور برای دریافت یارانه نقدی ثبت‌نام کنند.

** سال تفریح و سرگرمی و آغاز مشکلات داخلی آل سعود

عربستان سال 2017 را سال تفریحات و سرگرمی نام‌گذاری کرده است و در همین راستا با برگزاری جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های مختلف به دنبال افزایش سرانه تفریح در این کشور است.

مجموعه جشنواره‌های بهار که با حمایت دولت و برنامه‌ریزی هیئت عالی تفریحات در عربستان از 30 مارس به مدت 10 روز در تمامی نقاط عربستان شکل گرفت مهم‌ترین اقدام در این عرصه است.

نکته مهم در این میان مخالفت این‌گونه تفریحات از جمله موسیقی و سینما با آموزه‌های وهابیت و نص فتاوای علمای وهابی است که موجب شکاف در جامعه سعودی و دو قطبی شدن این جامعه در آینده خواهد شد.


Share/Save/Bookmark