کد مطلب: 31620
 
64 درصد موارد ابتلاء به مالاریا از کشورهای همسایه به خاک ایران وارد شده‌اند
معاون دانشگاه بلوچستان پاکستان در دیدار با رئیس و اعضای هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان خواستار ارتقاء همکاری‌های پیشگیرانه بهداشتی و نیز تبادل استاد و دانشجوی رشته‌های پزشکی و درمانی شد.
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۴۸
به گزارش زاهدانه، منطقه سیستان و بلوچستان، پروفسور جاوید اقبال گفت: همکاری با دانشگاه علوم پزشکی زاهدان فرصت خوبی برای دانشگاه بلوچستان پاکستان در خصوص ارتقاء آموزش عالی در عرصه بهداشتی و درمانی را فراهم می‌کند.

 

‌وی ادامه داد: با توجه به وجود بیماری‌هایی مانند فلج اطفال، تب کریمه کنگو، مالاریا و لیشمانیوز در کشور پاکستان، مطمئن هستم همکاری‌های مشترک گام بزرگی برای رفع مشکلات بهداشتی‌ است.

 

‌وی افزود: امکانات درمانی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بخصوص در عرصه چشم پزشکی نیز قابل توجه است و زمینه‌های همکاری در این زمینه را نیز پس از بازگشت به پاکستان بررسی خواهیم کرد.

 

منصور شکیبا رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان نیز در ابتدای این دیدار با اشاره به اینکه این دانشگاه دارای 6 دانشکده است، گفت: دانشگاه علوم پزشکی زاهدان هر ساله با جذب دانشجو در رشته‌های کارشناسی، کارشناسی ارشد، عمومی، تخصصی و فوق تخصصی از پتانسیل خوبی برای تبادل استاد و دانشجو با کشور پاکستان بهره مند است.

 

‌وی همچنین به ارتقاء دانشگاه علوم پزشکی زاهدان به تیپ 1 در بین دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور اشاره و تصریح کرد: خوشبختانه این دانشگاه برای ارتقاء شاخص‌های بهداشت و درمان در استان گام‌های بزرگی برداشته است تا بتواند خدمات شایسته‌ای را به هم استانی‌ها ارائه دهد‌.

 

‌وی ادامه داد: بیماری‌هایی مانند مالاریا‌، التور و تب کریمه کنگو از جمله بیماری‌هایی است که مشکلاتی را برای هر دو کشور بوجود آورده است و نظام بهداشت و درمان در جمهوری اسلامی ایران برای جلوگیری از تبدیل بروز این بیماری‌ها به بحران، هزینه‌های فراوانی را صرف می‌کند.

 

شکیبا تصریح کرد: کاهش قابل توجه موارد جدید ابتلاء به مالاریا از بیش از70 هزار مورد در دهه 70 شمسی به 1100 مورد در سال 1392 از آن جمله است.

 

وی افزود: 64 درصد موارد جدید ابتلاء در سال 92 ، مواردی بوده که از کشورهای همسایه به خاک ایران وارد شده‌اند.

 

همچنین با اشاره به دو مرتبه ایمن سازی کودکان زیر 5 سال استان در مقابل فلج اطفال و پوشش 99 درصدی کودکان، گفت: خوشبختانه با مجموعه اقدامات انجام شده، در 12 سال گذشته موردی مبنی بر ابتلاء به فلج اطفال دراستان گزارش نشده است.

 

وی گفت: این دانشگاه آمادگی دارد تا علاوه بر تبادل استاد و دانشجو و نیز همکاری‌های علمی و پژوهشی، تجربیات خود را در زمینه پیشگیری از ابتلاء به بیماری‌های شایع در این کشور در اختیار پاکستان قرار دهد.

 

‌در پایان این نشست مقرر شد پس از برگزاری جلسات کارشناسی، دو طرف جهت عقد تفاهم نامه در زمینه همکاری‌های مشترک بهداشتی درمانی و آموزشی، مقدمات لازم را فراهم کنند.

Share/Save/Bookmark
مرجع : خبر فارسی