کد مطلب: 33475
 
کارخانه ای که یک شبه 800 میلیارد ریال به دولت بدهکار شد/ سیاست های دولت در جهت تضعیف صنعت استان
معاون بازرگانی کارخانه سیمان سیستان گفت: سیاست های دولت یازدهم در جهت تضعیف صنعت و اقتصاد کشور است.
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۵۰
 
محمدرضا تاجیک در گفت وگو با زاهدانه در خصوص اینکه طی چند وقت گذشته در پی برخی دستورات دولت یازدهم کارخانه سیمان سیستان 80 میلیارد تومان به دولت بدهکار شد، اظهار داشت: در دولت قبل جهت حمایت از صنعت و خودکفایی مجوز کارخانه سیمان سیستان از سوی دولت صادر و مبلغ 30 میلیون یورو وام ارزی جهت راه اندازی کارخانه و حمایت سرمایه گذار به این کارخانه پرداخت شد که مبلغ فوق در جهت خرید تجهیزات و دستگاه های این کارخانه صرف شد به طوری که در حال حاضر یکی از بزرگترین تولیدکنندگان هستیم.

کارخانه ای که یک شبه 800 میلیارد ریال به دولت بدهکار شد
وی ادامه داد: زمانی که قرار داد بین دولت و کارخانه بسته شد وام با نرخ ارز مرجع ( دلاری1226 تومان و هر یورو 1400 تومان) و بهره 3 درصدی داده شد، بعلاوه 4 درصد کارمزد و در کل 7 درصد سود مبالغی بود که کارخانه باید به دولت پرداخت می کرد، اما امروز با تمهیداتی که دولت یازدهم انجام داده کارخانه باید ارز را با نرخ مبادله ای 2650 تومان به دولت پرداخت کند که بهره آن حدود 150 درصد است و که یعنی این وام نه تنها به سرمایه گذار کمکی نمیکند بلکه ضربه ای سنگین به آن وارد می کرد و کارخانه ما طی چند روز گذشته از طرف دولت 80 میلیارد تومان بدهکار دولت شده است.
تاجیک افزود: در صورت پرداخت به موقع این وام هر ساله نیز به این مبلغ اضافه خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه دولت یازدهم در حال نابود کردن صنعت کشور است بیان کرد: اگر دولت قصد کمک به صنعت و اقتصاد کشور را دارد باید دست از دادن پول بهره ای به سرمایه گذاران بردارد.

اخذ هرگونه مالیات و عوارض از صادرات غیر نفتی و خدمات در طول برنامه ممنوع است
معاون بازرگانی کارخانه سیمان سیستان با اشاره به بیانات رهبری در اواخر سال 92 پیرامون ابلاغ سرفصل های اقتصاد مقاومتی به سران 3 قوه گفت : رهبر معظم انقلاب در تشریح مبانی اقتصاد مقاوتی، توجه به استعداد ها و پتانسیلهای داخلی و به ویژه توانمندیهای صنعتی کشور را جزو مهمترین اولویتها جهت تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی عنوان کردند.
تاجیک با اشاره به بند " ب " ماده 104 قانون برنامه پنج ساله توسعه جمهوری اسلامی ایران که در جلسه علنی مورخ 1389/10/15 مجلس شورای اسلامی مصوب و طی نامه شماره 246698 مورخ 1389/11/10 توسط ریاست محترم جمهوری جهت اجرا به معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی ابلاغ شد بیان کرد: بر اساس این قانون اخذ هرگونه مالیات و عوارض از صادرات غیر نفتی و خدمات در طول برنامه ممنوع است و زمانیکه قانون گذار بر عدم دریافت مالیات و عوارض از کالاهای صادراتی تاکید می نماید و حذف و تحمیل هرگونه هزینه مازاد بر فرایند تولید ، بسته بندی ، انتقال و فروش محصول زمانی است که قیمت تمام شده محصول در بازار هدف به حداقل ممکن رسیده و قابل رقابت با محصولات دیگر رقبا باشد .

تصاحب بیش از 70 درصد بازار های افغانستان توسط سیمان های ایرانی

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر سیمان های تولید شده در جمهوری اسلامی ایران بیش از 70 درصد بازار های ولایت غربی و جنوبی افغانستان را تصاحب کرده و در حال توسعه مسیر خود به سمت مرکز و شرق کشور است.
وی ادامه داد: در بازار پاکستان در کلیه بخش های غربی آن کشور سیمانهای ایرانی عرضه شده و در رقابت با سیمان های پاکستانی موفق تر بوده با این حال علی رغم موفقیتهای حاصل شده، همچنان سهم ایران از بازار 4/5 میلیون تنی افغانستان، سالانه کمتر از 1/5 میلیون تن است ، در حالیکه به لحاظ کیفی، مشخصات کاربردی سیمان های ایران با کلیه استانداردهای معتبر بین المللی از جمله استانداردهای اروپا و آمریکا تطابق داشته و دارای کیفیتی بسیار بهتر از سیمان های
کارخانه ای که یک شبه 800 میلیارد ریال به دولت بدهکار شد
پاکستانی به عنوان رقیب اصلی می باشند.

سهم 100 درصدی صادرات سیمان های ایرانی به پاکستان

معاون بازرگانی کارخانه سیمان سیستان با اشاره به شرکت های صنایع سیمان سیستان و خاش به عنوان دو تولید کننده سیمان استان و بزرگترین صادر کننده سیمان ایران به کشور های همسایه بیان کرد: این دو کارخانه بیش از 60 درصد سهم کل صادرات سیمان های ایران به افغانستان و 100 درصد سهم صادرات سیمان های ایران به پاکستان را در اختیار دارد.
وی افزود: سال گذشته 800 هزار تن سیمان توسط این دو شرکت به کشورهای دیگر صادر شده است و این در حالی است که بازارهای کشور افغانستان به تنهایی قابلیت جذب سالانه حداقل یک میلیون تن محصولات تولیدی این دو شرکت را دارد و با توجه به وجود محصول با کیفیت و تقاضای مناسب در بازار، لازم است دولت سایر نیازها و زیر ساختهای صادرات را فراهم نماید تا بتوان سهم قابل قبولی در این بازارها بدست آورد.
تاجیک در مورد زیرساختهای لازم جهت صادرات سیمان گفت: گسترش مبادی خروجی ، ایجاد زیر ساختهای لازم در بازارچه ای صادراتی، تامین و تکمیل ناوگان حمل و حذف کامل هرگونه عوارض از محصول و ناوگان انتقال آن از جمله مهمترین پیش نیازهای توسعه صادرات سیمان است که موکداً در قانون پنج ساله توسعه لحاظ گردیده و باید مورد توجه جدی مسئولین عالی استان و صادرکنندگان قرار گیرد.
وی گفت: در حال حاضر با تلاش های مدیران ارشد استانی و شهرستان های مرزی و صادرکنندگان 5 خروجی صادراتی به سمت پاکستان و 3 خروجی صادراتی به سمت افغانستان فعال می باشد.

اختصاص بیش از 60 درصد صادرات به پایانه بین المللی میلک

تاجیک تصریح کرد: با وجود استفاده کلیه مبادی خروجی برای صادرات سیمان " پایانه بین المللی میلک " بیش از 60 درصد از کل سیمان صادراتی در سال 1392 را به خود اختصاص داده است .
وی ادامه داد: با تلاش مدیران استان به ویژه مدیر کل سازمان حمل و نقل پایانه ها، امکان استفاده از ناوگان افغانی جهت حمل سیمان از محل کارخانه های سیمان استان به شهر زرنج افغانستان فراهم و در حال حاضر افزایش داشته است و بیش از 400 دستگاه تریلی افغانی در این مسیر فعالیت می نمایند.
وی افزود: به دلیل نبود تعداد کافی ناوگان حمل و نقل ایرانی و مسائل امنیتی ماشین های ایرانی به افغانستان نمی روند و در صورت رفت هزینه بیشتری جهت حمل و نقل دریافت می کنند.

70 درصد هزینه حمل عوارضی توسط پایانه ها


وی بیان داشت : متاسفانه هزینه حمل از محل "کارخانه سیمان سیستان" تا شهر زرنج در افغانستان برای هر تریلی افغانی 25 تنی در سال 89 معادل 3 میلیون و پانصد هزار ریال بوده که در حال حاضر به 13 میلیون و صد و بیست و پنج هزار ریال رسیده است .
تاجیک ادامه داد: مهمترین دلیل افزایش حمل، اعمال عوارض مختلف بر فعالیت این ناوگان بوده است به طوریکه در حال حاضر حدود 9 میلیون و پانصد هزار ریال (حدود 70%) کرایه حمل دریافتی را عوارض دریافتی توسط سازمان پایانه ها بابت تن کیلومتر، حق عبور جاده ای و عوارض متقابل و همچنین هزینه های دریافتی شامل حق عبور از شهر زهک (شورای شهر زهک مصوبه داده که به ازای هر ماشینی که از زهک عبور می کند 20000 تومان پرداخت و این اتفاق فقط در این شهرستان می افتد)، باسکول، پارکینگ ورودی پایانه ( به ازای هر شب توقف 25000 تومان از راننده دریافت و گاهی تا 15 روز راننده به علت بسته بودن مرز مجبور می شود در این پارکینگ بماند) و هزینه های دیماند گمرک میلک تشکیل می دهد.
وی با اشاره به اینکه طبق قانون برنامه 5 ساله در سند چشم انداز" صادرات غیرنفتی از مالیات معاف است "گفت: به ازا هر تن سیمان صادراتی 380 هزار ریال مالیات دریافت می شود لذا مسئولین باید در این خصوص پاسخگو باشند.

سیاست هایی که صادرات را ضعیف می کند
وی در خصوص صادرات در دیگر کشور ها گفت: کشور های دیگر به صادر کنندگان خود امتیازاتی می دهند تا صادرات تقویت
اخذ هرگونه مالیات و عوارض از صادرات غیر نفتی و خدمات در طول برنامه ممنوع است
شود بعنوان مثال دولت چین هزینه حمل و نقل کالا را تا بندر به عهده دارد و دولت پاکستان برای صادر کننده بخشودگی های مالیاتی مستقیم می دهد و در اکثر کشورها فقط برای کالای وارداتی عوارض می گیرند تا صنعت داخلی رشد کند.
تاجیک گفت: دولت تصور می کند پولی که از ناوگان افغانی دریافت می کند متعلق به افغانی می باشد در حالی که این مبلغ از صادر کننده تامین می شود .

افزایش قیمت عوارض سبب از دست دادن بازار کابل شد
تاجیک با بیان اینکه افزایش قیمت عوارض سبب شده بازار کابل را از دست دهیم گفت: سال گذشته قیمت سیمان در کابل افغانستان به ازای هر تن سیمان 117 دلار بود و قیمت فروش سیمان سیستان در بازار آنجا 113 دلار عرضه می شد که این سبب شد رقابت خوبی با سیمان پاکستان داشته باشیم و 70 هزار تن سیمان پیش فروش شده داشتیم اما اکنون قیمت سیمان در کابل 107 دلار شده که با افزایش قیمت عوارض ایران سیمان ما 115 دلار در بازار کابل به فروش می رسد و این امر سبب شده تا در حال حاضر حتی 1 تن هم پیش فروش نداشته باشیم.

محدودیت های مرزی ناوگان حمل و نقل کارخانه سیمان را به 2 تریلی در روز رساند
معاون بازرگانی سیمان سیستان با اشاره به تولید روزانه 2 هزار تن سیمان در این کارخانه و نیاز به 80 تریلی 25 تنی جهت حمل به کشور های همسایه تصریح کرد: متاسفانه روزانه فقط 2 تریلی می تواند جهت حمل به کارخانه سیمان از مرز عبور کند.
وی با اشاره به دستور استاندار سیستان و بلوچستان مبنی بر عبور روزانه 300 تریلی از مرز افزود: متاسفانه به دلیل کمبود ظرفیت و مسائل شدید امنیتی تنها روزی 100 تریلی از مرز عبور می کند که اکثر آن ها بار ترانزیتی می برند که بیش از 50 درصد آن سوخت کشور عراق را به افغانستان، 30 درصد کالاهای ترانزیتی و ما بقی هم محصولات کشاورزی را حمل می کنند.
وی با اشاره به اینکه خروجی مرزی ایران جوابگوی این حجم ترانزیت نیست گفت: ترانزیت زیاد کالاهای خارجی سبب شده که صادرات ایران کمتر شود.

وعده هایی که فقط در حد شعار ماند
تاجیک با اشاره به بازدید هایی که دو سال پیش مدیر کل گمرک کشور و استاندار های استان طی سال جاری و سال های گذشته داشته اند افزود: طی وعده هایی که در این بازدید ها داده شد قرار شد روزانه 300 تریلی از این پایانه عبور و راه برای عبور کالا های ترانزیتی بسته شود که متاسفانه تا امروز این وعده عملی نشده است.
معاون بازرگانی سیمان سیستان گفت: طی بازدیدی که نوبخت معاون رییس جمهور سال گذشته از این کارخانه داشت در شورای اداری استان قول دادند تا از محل منابع در اختیار، مابه التفاوت هزینه سوخت را پرداخت کنند که متاسفانه این وعده نیز با وجود دیدار هایی که با نوبخت جهت رفع این مشکل داشتم چون دیگر وعده ها تا کنون عملی نشده است.
وی اظهار داشت: نعمت زاده وزیر صنعت و معدن نیز چون دیگر دوستان طی سفری که به استان داشتند از من خواستند تا مشکلات را طی نامه ای اشاره نمایم تا ایشان پیگیری نمایند که متاسفانه این وعده هم چون دیگر وعده ها پوچ در امد.

ادعاهای مسئولین
تاجیک گفت: استاندار سیستان و بلوچستان و ریاست جمهوری بارها در سخنرانی ها و جلسات وعده کمک به سیمان سیستان را داده اند اما ما تا زمانی این را در مرحله اجرا با چشم نبینیم باور نمی کنیم.
وی با اشاره به افزایش سود و پرداخت وام کارخانه به دولت، بالا رفتن عوارض، افزایش قیمت سوخت و کاهش سهمیه سوخت افزود: متاسفانه با روی کار امدن دولت یازدهم اوضاع کارخانه سیمان سیستان روز به روز از همه ابعاد بدتر شده و حتی نمی توان یک مورد از کمک های این دولت در جهت کمک به صنعت کارخانه را نام برد.
معاون بازرگانی کارخانه سیمان سیستان با اشاره به عدم حمایت دولت از سرمایه گذاران خاطر نشان کرد: با ادامه این روند نه تنها کارخانه سیمان سیستان تعطیل می شود بلکه همه سرمایه گذاران از این استان فراری و هیچ فردی جهت سرمایه گذاری به این استان مراجعه نمی کند که امیدواریم هر چه سریعتر این مشکلات جهت بهتر شدن صنعت و اقتصاد کشور رفع شود.

انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark