کد مطلب: 49928
 
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان:
حضور فرش های دست بافت سیستانی و بلوچ در نمایشگاه زاهدان/ قالی سیستان بهترین بافته ایرانی
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه قالی سیستان از زمره بهترین بافته‌های ایرانی به شمار می رود، گفت: ترویج و معرفی آثار دست ساخته های داری و سنتی، احیاء و طراحی آثار سنتی نفیس گلیم و قالیچه از مهمترین اهداف برپایی این نمایشگاه است.
تاریخ انتشار : شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۵۸
 
ابوبکر نرماشیری در گفت وگو با خبرنگار زاهدانه با اشاره به برپایی نمایشگاه دست بافته‌های داری درموزه جنوب شرق اظهار داشت: در این نمایشگاه که به مدت سه روز در زاهدان دایر بود انواع دست بافته های داری سیستانی و بلوچ، قالیچه، گلیم سنتی و نمد در معرض دید عموم قرار گرفت.

وی هدف از برگزاری این نمایشگاه را ترویج و معرفی آثار دست ساخته های داری و سنتی عنوان کرد و گفت: احیاء و طراحی آثار سنتی نفیس گلیم و قالیچه از دیگر اهداف این نمایشگاه بود که در آن فرش‌هایی با قدمت صد سال نیز به نمایش گذاشته شد.

این مسئول با اشاره به اینکه دست بافته‌های داری در نمایشگاه از نوع فرش و گلیم است، افزود: قدیمی‌ترین فرش‌های به یادگار مانده در موزه‌ها و مجموعه‌های شخصی در سراسر دنیا مربوط به ایران هستند که در دوره‌های مختلف از ایران خارج شده‌اند.

وی با بیان اینکه قالی سیستان از زمره بهترین بافته‌های ایرانی به شمار می رود، بیان داشت: کشف تکه‌هایی از پارچه‌های بافته شده توسط زنان در شهر سوخته با قدمت پنج هزار سال نشانگر فعالیت بانوان سیستانی از گذشته‌های بسیار دور در زمینه بافت پارچه، قالی و قالیچه است.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی میراث فرهنگی نرماشیری ادامه داد: از آنجایی که کیفیت و ارزش های بصری در رنگ و نقش قالی سیستان متنوع و وسیع است یکی از مهمترین ویژگی این فرش نشان دادن ارزش وحدت در کثرت است که بیشتر در دو عنصر رنگ و نقش متجلی می‌شود.

انتهای پیام/

 
Share/Save/Bookmark