کد مطلب: 47407
 
یک کارشناس اقتصادی:
خودکفایی هدف اصلی اقتصاد مقاومتی است
یک کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی رسیدن به خودکفایی است، بیان کرد: در شرایط کنونی تنها راه برون رفت از بحران‌ها و فشارهای اقتصادی، تکیه بر تولید و استفاده از ظرفیت های داخلی که همان اقتصاد مقاومتی است، می باشد.
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۲۱
 
به گزارش زاهدانه، چهار سال پیش در سالی که با نام حمايت از توليد ملی، کار و سرمايه ايرانی مطرح شد، شاهد بودیم که فشارهای ناشی از تحريم های اقتصادی به اوج خود رسید که در این وهله از زمان موضوع «اقتصاد مقاومتی» از سوی مقام معظم رهبری نیز عنوان شد.
از آن زمان به بعد این موضوع مهم همواره مورد تاکید رهبر انقلاب قرار گرفت به طوریکه در دیدار ایشان با رئیس جمهور و هیات وزیران در هفته دولت، استفاده از ظرفیت بخش‌های غیردولتی و بهره‌گیری از اقتصاددانان و فعالان اقتصادی برای تحقق اقتصاد مقاومتی، ضروری اعلام شد.
از این جهت نیز رئیس جمهور در یکی از جلسات اخیر دولت اعلام کرد: «دولت از کمک همه نهادها برای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی استقبال می کند؛ نهادهایی همانند بسیج می توانند در این زمینه به دولت کمک کنند و با دعوت از آنها، برنامه های دولت در این زمینه توضیح داده خواهد شد.»
در این زمینه یک کارشناس اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار زاهدانه اظهار داشت: اقتصاد مقاومتی یعنی تکیه بر توان داخلی و استفاده از پتانسیل ها و ظرفیت های موجود در درون کشور که هر فرد بتواند با تولید در بخش های مختلف علاوه براینکه نیاز خود را فراهم می کند نیاز سایر افراد را نیز تامین کند، از این رو می توان هدف اقتصاد مقاومتی را خودکفایی و اتکا به قابلیت‌های درونی کشور مطرح کرد.
راضیه خلیلی افزود: کشورهای غربی از هر فرصتی برای ضربه زدن به بدنه این کشور استفاده می کنند به نحوی که افزایش فشارهای اقتصادی در سالهای اخیر گویای این مهم است لذا در این زمینه می توانیم با تکیه بر راهبردهای اقتصاد مقاومتی آن تحریم ها را بی اثر نشان دهیم و مانع رسیدن کشورهای غربی به اهداف شومشان شویم.
وی گفت: تنها راه نجات کشور از بحران های اقتصادی، اقتصاد مقاومتی است که در سیستان وبلوچستان نیز از ابتدای سال تاکنون اقدامات خوبی از طریق سازمان بسیج سازندگی بر اجرای این مهم که مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز می باشد، صورت گرفته است.
این کارشناس اقتصادی بیان داشت: لغو یا کاهش تحریم ها اثری در اجرای اقتصاد مقاومتی نخواهد داشت از اینرو چه مذاکرات هسته‌ای به نتیجه برسد چه نرسد مشکلات اقتصادی همچنان ادامه دارد که برای مقابله با آن باید زمینه های اقتصاد مقاومتی را مطابق فرمایشات مقام معظم رهبری اجرا کرد و در راستای فرهنگ سازی این مهم نیز باید تمامی ارگان ها گام بردارند.
وی تاکید کرد: تنها راه مقابله با تحریم ها روی آوردن به خودکفایی از طریق اجرای دقیق اقتصاد مقاومتی است به این معنا که تولید داخلی را از درون خانه شروع کنیم تا علاوه بر نیاز خود به سایر افراد نیز کمک کنیم.
خلیلی ادامه داد: تحریم ها زمانی کاهش پیدا می کند که ما بتوانیم با تکیه بر توان خود به خودکفایی برسیم و از نیاز و وابستگی خود به بیگانگان بکاهیم.

سخنان گوهربار رهبری:

رهبر انقلاب در بیانات ابتدای سال 1393 در جوار حریم رضوی جمله ای طلایی بکار بردند که نشان از دغدغه ایشان نسبت به استقلال اقتصادی کشور است.
ایشان فرمودند:ما در بسیاری از مسائل دیگر هم در عین تحریم توانستیم به نقطه‌های بسیار برجسته و بالا دست پیدا کنیم، یک مثال آن "تولید علم" است، یک مثال صنعت و فناوری است. در این‌ها ما تحریم بودیم اما الان هم تحریم هستیم. در مورد علم دانش‌های پیشرفته و روز، درهای مراکز مهم علمی دنیا به روی دانشجوی ایرانی بسته است اما در عین حال در نانو، سلول‌های بنیادی، در صنایع دفاعی و در صنایع پهپاد و موشکی به کوری چشم دشمنان پیشرفت کردیم.
چرا در اقتصاد نتوانیم پیشرفت کنیم؟ اگر در این عرصه هم عزممان را جزم کرده و دست به دست هم دهیم می توانیم اقتصاد را شکوفا کنیم، چشممان به دست دشمن نباشد که کی تحریم را بر‌می‌دارد. به درک!! نگاه کنیم ببینیم خودمان چه کار می‌توانیم انجام دهیم.
انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark