کد مطلب: 57767
 
در جلسه شورای اداری استان سیستان و بلوچستان در منطقه آزاد چابهار مطرح شد؛
همه ارگان ها برای یاری سیل زدگان به میدان آمده اند/راه 200 روستا همچنان مسدود است
نماینده ولی فقیه در استان سیستان و بلوچستان گفت: همه ارگان ها پای کار آمده و در حال خدمت رسانی به مردم هستند که همین مسئله موجب وحدت در کشور نیز شده است.
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۴ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۴۹
 
به گزارش زاهدنیوز ؛ آیت الله محامی نماینده ولی فقیه در استان سیستان و بلوچستان و امام جمعه زاهدان در جلسه شورای اداری استان که در شهر چابهار برگزار شده بود، ضمن بیان خیرمقدم به رئیس مجلس شورای اسلامی بابت حضور در استان اظهار داشت: سیل وارد شده به استان سیستان و بلوچستان درست است باران رحمت الهی است و جای شکر گذاری دارد البته موجب زحمت مردم هم شده است و مردم نیازمند توجه ویژه هستند.





وی افزود: امیدواریم خسارات وارده با تلاش و زحمت همه ارگان ها جبران شده و مردم درگیر با سیل زودتر به زندگی عادی خود برگردند.





نماینده ولی فقیه در استان سیستان و بلوچستان و امام جمعه زاهدان همچنین اظهار داشت: اکنون در سطح استان سیستان و بلوچستان همه ارگان ها پای کار آمده و در حال خدمت رسانی به مردم هستند که همین مسئله موجب وحدت در کشور نیز شده است.





آیت الله محامی تاکید کرد: اکنون مسئله مهم برای استان سیستان و بلوچستان این است که میزان خسارات وارد شده به استان بررسی و برای بهبود اوضاع و جبران خسارات تلاش مناسب صورت بگیرد.





وی افزود: مسئله مهم دیگر این است که برنامه ریزی شود تا در سیلاب بعدی از خسارات بیشتر چه در کوتاه مدت و چه بلند مدت پیشگیری شود.






نماینده ولی فقیه در استان سیستان و بلوچستان و امام جمعه زاهدان تاکید کرد: ما همچنین باید از آب موجود بیشترین استفاده را کرده و تلاش کنیم تا کمترین خسارت را ببینیم.





آیت الله محامی تصریح کرد: استان سیستان و بلوچستان دارای استعدادهای فراوانی است که در کنار حضور مردم شریف و همراه با نظام به سرزمین فرصت ها تبدیل شده است.






وی در پایان خاطرنشان کرد: استان سیستان و بلوچستان با آن چیز که در خور شان مردم آن است بسیار فاصله دارد و این نگاه ویژه مسئولین را می طلبد و امیدواریم با زحمات همه ارگان ها شاهد رشد و پیشرفت بیشتر استان باشیم.




پیام رهبر انقلاب موجب قوت گرفتن کمکها شد



اسماعیل نجار، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور نیز در این جلسه اظهار داشت: در طول ۵۰ سال اخیر میزان بارش باران ۱۲۰ میلیمتر بوده اما در چند روز اخیر میزان بارش ۱۲۵ میلیمتر رسیده که در برخی مناطق تا ۲۲۵ میلی



وی افزود: در سیلاب اخیر ما حتی یک جان باخته بر اثر سیل نداشتیم که رفته رفته با فروکش کردن باران و راه افتادن مجدد پروازها میزان کمک رسانی بیشتر شده است.



وی با اشاره به پیام مقام معظم رهبری مبنی بر کمک رسانی به سیل زدگان افزود: این پیام موجب قوت گرفتن و افزایش کمک ها به منطقه شد.



رئیس سازمان مدیریت بحران کشور افزود: تلاش ما این است که با یک ارزیابی فوری میزان خسارات را بررسی کرده و بودجه لازم را تصویب کنیم.



نجار تاکید کرد: نیاز فوری مردم منطقه مسکن است که برنامه ریزی شده تا یک دستگاه کانکس ۱۲ متری برای خانه های آسیب دیده محیا شود.



وی در پایان خاطرنشان کرد: مسیرهای ارتباطی ۷۰۰ روستا با مشکل روبرو بود که ۵۰۰ روستا مسیرش باز شده و آب شرب نیز در برخی نواحی با مشکل روبروست که در حال حل مسئله هستیم.



شرایط بهداشتی و درمانی مناطق سیل زده پایدار است



پیر حسین کولیوند، رئیس سازمان اورژانس کشور نیز در این جلسه اظهار داشت: در سطح منطقه دارو بسیار زیاد است و ما تعداد پزشکان موجود در اینجا را بیشتر کردیم.



وی افزود: نیاز مبرم مردم منطقه، نیاز های جدی است که ممکن است موجب شیوع بیماری های مختلف شود و تلاش ما ابتدا این است تا از شیوع بیماری ها جلوگیری کنیم.



وی افزود: امکانات پزشکی موجود در سطح منطقه کافی است و گله مندی از نبود پزشک یا امکانات امدادی وجود ندارد و اکنون شرایط پایدار بهداشتی و درمانی در منطقه وجود دارد.




۷۱۶ روستا درگیر سیلاب شده است
مهدیان، معاونت بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن کشور نیز در این جلسه ضمن ابراز تآسف از سیل واقع شده، اظهار داشت: متاسفانه ۷۱۶ روستا درگیر سیل شده که تعداد بسیار زیادی است و از این رو خدمت رسانی را سخت کرده است.



وی افزود: منازل خشتی موجود در روستا ها که تعداد زیادی است تخریب شده و اکنون نیازمند ساخت منزل هستیم و در برخی خانه ها نیز آب نفوذ کرده که اوضاع مناسبی ندارد.



وی تصریح کرد: تلاش ما این است تا همه روستاها را در بازسازی منازل پوشش دهیم و اقداماتی انجام دهیم تا این منازل در مقابل سیلاب مقاوم شود.




علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه ضمن ابراز خرسندی از حضور در سیستان و بلوچستان اظهار داشت: هفته گذشته هفته ای غمبار برای مردم کشور بود که فوت دکتر امینی فرد یکی از وقایع دردناک بود.



وی افزود: آن چیزی که در استان سیستان و بلوچستان برای من بسیار جلوه داشت مسئله وحدت مسئولین بود که جای خرسندی داشت و تا زمانی که این وحدت وجود نداشته باشد پیشرفت دشوار می شود.



رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مردم و مسئولین استان سیستان و بلوچستان بدانند که اگر می خواهند پیشرفتی صورت بگیرد نیازمند حفظ این وحدت در بین خود است.



لاریجانی تاکید کرد: من از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بابت حضور به موقع و موثر در مسئله سیل استان بسیار تشکر می کنم و از آن ها می خواهم تا حضور خود را در این دیدار استان حفظ نمایند.



وی تصریح کرد: ما باید نظارت و مدیریت کنیم تا امداد مناسب و منظم برای مردم محیا شود و در کنار آن عدالت نیز باید در کمک رسانی رعایت شود.



رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: برآورد خسارت مربوط به مسکن باید در اسرع وقت انجام شود تا اقدام مناسب صورت پدیرد و مردم ما زودتر در جریان اقدامات قرار بگیرند.



لاریجانی افزود: همچنین برآورد خسارات مربوط به کشاورزی و دامداری مردم نیز باید انجام شود تا اقدام مناسبی برای حل معضلات مردم صورت بگیرد. در مورد مسئله برق نیز ان شاءالله تا ۲۴ ساعت آینده به صورت کلی با درایت وزارت نیرو حل خواهد شد.



وی افزود: مسئله آب رسانی به روستاها بسیار مهم است که ما در بودجه وزارت نیرو این مسئله را لحاظ کردیم که این مسئله با عنایت مقام معظم رهبری تامین اعتبار شد.



رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: همه کشور امروز توجه ویژه به استان سیستان و بلوچستان دارند و در آینده به این منطقه توجه ویژه ای خواهد شد و کشش پیشرفت و پیشروان توسعه اینجا خواهد بود.



لاریجانی افزود: این منطقه دارای ویژگی لای بسیار خوب مانند بهره گیری از دریای عمان، آب و آوای خوب و قرارگیری در منطقه اقتصادی مناسب دارد که موجب نگاه ویژه به اینجا شده است.



وی افزود: استفاده از دریا مسئله ویژه ای است که باید به آن توجه شود و باید برنامه ریزی برای پیشرفت اقتصادی دریا صورت پذیرد. ما باید ظرفیت های موجود استان را فعال کنیم.



وی تاکید کرد: استفاده از ظرفیت گردشگری و صنایع مختلف که نیازمند آب فراوان است و همچنین صنایع صادراتی با توجه به ویژگی خاص جغرافیایی این شهر باید در دستور کار قرار بگیرد.



لاریجانی گفت: اکنون آموزش های موجود در استان مناسب ویژگی های اینجا نیست و ما باید آموزش مناسب که به درد اشتغال مردم بخورد را برای سیستان و بلوچستان برنامه ریزی کنیم.



وی افزود: ما در راستای راه اندازی بیمارستان های مناسب برای استان بودجه های مناسبی را در مجلس لحاظ خواهیم کرد و از بابت تلفات نداشتن سیل اخیر نیز خدا را شاکر هستیم.



انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark