کد مطلب: 49884
 
گزارش زاهدانه از صحنه های تهوع آور فروش مرغ زنده در زاهدان؛
کشتارهای غیربهداشتی تهدیدی برای سلامت جان شهروندان/ از برخورد با متخلفان تا پلمپ 21 واحد فروش
مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان گفت: پلیس بهداشتی در اجرای یک طرح ضربتی تعداد 21 محل عرضه غیربهداشتی مرغ زنده را همزمان با برق تعداد 32 باب مغازه متخلف عرضه کننده مرغ غیر بهداشتی، قطع کرد که خود یک عامل بازدارنده در استمرار تخلف بهداشتی این واحد های کسبی غیرمجاز می‌باشد.
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۳۴
 
به گزارش زاهدانه، فروش مرغ زنده آن هم به صورت غیر بهداشتی زخمی کهنه بر پیکره خیابان های شهر زاهدان است.
اگر تاکنون گذری بر خیابان های کوثر، مولوی حسین بر، بازار مشترک یا بلوار کشاورز و غیره داشته اید قطعا با صحنه هایی مواجه شده ایدکه از دیدن آن احساس تهوع آوری داشته باشید.
هرچند در این زمینه بارها شاهد برخورد مسئولان و دستگاه های ذیربط با مراکز فروش مرغ زنده بوده ایم چرا که سلامت شهروندان را تهدید می کنند اما بیکاری و پر طرفدار بودن مردم در خرید از این مراکز یکی از عوامل مهم در عدم درمان این زخم و مبارزه جدی با آن است.

ذبح مرغ در کنار خیابان و رها شدن فضولات آن در جوی های آب کاری غیر اصولی و بهداشتی محسوب می شود که عاملی برای تجمع انواع حشرات، درندگان و محل ازدحام حیوانات ولگرد است که باید گفت کمترین نظارتی در این راستا از سوی کارشناسان صورت گرفته است.
حال هر چند این مرغ فروشی ها به لحاظ اقتصادی به صرفه تر بوده اما ذبح غیر بهداشتی، نامناسب بودن محل عرضه و فروش و انتقال بیماری های مشترک بین انسان و دام از قبیل آنفولانزا علاوه بر اینکه سلامت شهروندان را به خطر انداخته باعث ضربه روحی و روانی بر کودکان نیز گردیده است.

شهروندان زاهدانی راضی یا ناراضی؟
محمد ریگی یکی از شهروندان زاهدانی در این رابطه به خبرنگار ما می گوید: ذبح غیر بهداشتی، بوی خون، پرهای معلق در هوا به همراه انواع حشرات از جمله صحنه های تهوع آوری است که با گذر در بازار مشترک به ویژه اطراف فلکه کوزه به وضوح قابل رویت است.


وی بیان می کند: اگر مردم به جای خرید مرغ زنده از کشتار روز نیاز گوشتی خود را تامین کنند این مرغ فروشی ها خود به خود جمع آوری و کسب و کارشان هم کساد می شود چرا که خون های روان مرغ باعث به وجود آمدن انواع حشرات است که این مهم منجر به بیماری و تهدید سلامتی افراد ساکن در این محدود می باشد.
یکی دیگر از شهروندان زاهدانی که در حال خرید مرغ از این مراکز بود به خبرنگار ما می گوید: طعم مرغ تازه در مقایسه با مرغ های منجمد و یخ زده بهتر و لذیذ تر بوده و هورمون آن هم نسبت به مرغ های منجمد کمتر است.

یکی از ساکنان خیابان کوثر هم به خبرنگار ما می گوید: روزها نفس کشیده در خانه برایمان طاقت فرساست، بوی خون و وجود انواع حشرات آسایش را از ما سلب کرده بگونه ای که هر بار به فروشندگان مرغ اعتراض کردیم در جوابمان گفتند:«چاردیواری اختیاری است».
وی بیان می کند: گناه فرزندان ما چیست که به خاطر چنین مشاغلی از بازی با هم سن و سالانشان هم محروم باشند چرا که بازی در این محیط سلامت جان آنها را به مخاطره انداخته است.

واحدهای غیربهداشتی عرضه مرغ زنده در زاهدان پلمب شد
مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان با اشاره به اجرای موفقیت آمیز طرح جمع آوری مرغ زنده در زاهدان اظهار داشت: طرح جمع آوری عرضه مرغ زنده در این شهرستان با جدیت و قوت بیشتری در حال پیگیری است.
سیدمهدی حسینی گفت: فروش مرغ زنده در زاهدان سلامت مردم را تهدید می‌کند.
وی افزود: در راستای اجرای حکم دادستان عمومی و انقلاب زاهدان و حسب دستور استاندار در خصوص تشدید طرح جمع‌آوری مرغ زنده و غیربهداشتی، پلیس بهداشتی که با محوریت اداره دامپزشکی شهرستان زاهدان و با همکاری شهرداری منطقه سه (اجرائیات، سد معبر)، اداره توزیع برق زاهدان، مرکز بهداشت، یگان امداد و اداره اماکن ناجا تشکیل گردیده است پیرو اخطارهای قبلی، با تجهیرات کامل در مرحله نخست اقدام به جمع آوری محلهای نگهداری و عرضه غیربهداشتی مرغ زنده و قطع برق این اماکن نمود و متعاقباً جمع آوری مرغ زنده در دستور کار قرار گرفت.

حسینی تاکید کرد: پلیس بهداشتی در این طرح ضربتی تعداد 21 محل عرضه غیربهداشتی مرغ زنده، همزمان برق تعداد 32 باب مغازه متخلف عرضه کننده مرغ غیر بهداشتی، قطع گردید که خود یک عامل بازدارنده در استمرار تخلف بهداشتی این واحد های کسبی غیرمجاز می‌باشد.
وی خاطرنشان کرد: با حکم قضایی دادستانی زاهدان و حمایت های فرماندار زاهدان و دستگاه های اجرایی مرتبط، این طرح در سایر مناطق زاهدان نیز عملیاتی خواهد شد.
 
انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark