کد مطلب: 48858
 
معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری:
سیستان و بلوچستان کمربند معادن کشور است/هنرهای سنتی و صنایع دستی تغییر کاربری دهند
معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با بیان اینکه سیستان و بلوچستان کمربند معادن در کشور تلقی می گردد، گفت: به علت وجود سنگهای ارزشمند در این منطقه شاهد کمربند معادن در استان هستیم که با سرمایه گذاری در این زمینه می توان در قالب زینت آلات سنتی، قیمتی و نیمه قیمتی از آنها استفاده کرد.
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۵ دی ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۵۳
 
به گزارش زاهدانه، از آنجایی که اقتصاد مقاومتی یکی از رویکردهای مورد تاکید مقام معظم رهبری است که شرایط امروز کشور به آن نیاز جدی دارد می توان گفت صنایع دستی به عنوان صنعتی مستقل و بومی، نقش مهمی در اشتغالزایی و توسعه اقتصادی در جوامع دارند که توسعه و سرمایه‌گذاری در این راستا همواره به عنوان یکی از راه‌های ارزان و مناسب برای اشتغالزایی مطرح است که توجه به این حوزه می تواند تا حد زیادی به رفع بیکاری و از طرفی نیز به اهمیت و جایگاه هنرهای صنایع دستی و سنتی که نسل به نسل برای انتقال دادن آن پیشینیان تلاش کرده اند، مفید واقع شود.
در این راستا معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ما با بیان اینکه در حیطه هنرهای صنایع دستی مولفه های اقتصاد مقاومتی به کلی لحاظ شده است، گفت: آموزش بومی و افزایش دانش و آگاهی افراد با کمترین هزینه از یک طرف و فراهم بودن مواد اولیه در استان از طرف دیگر باعث شده تا در راستای اقتصاد مقاومتی گام برداریم زیرا در بحث تولید یک امتیاز ویژه داریم که آن هم مواد اولیه مختص به این منطقه است به عنوان نمونه در صنعت حصیر بافی درختچه های داز خاصه این منطقه هستند.
ابوبکر نرماشیری با اشاره به ایجاد سرمایه گذاری در استان اظهار داشت: در سیستان و بلوچستان با وجود ظرفیت ها و پتانسیل هایی که داریم هنوز نتوانسته ایم بسترهای مناسبی فراهم بیاوریم زیرا یکسری شکاف ها و حلقه های مفقود شده ای وجود دارد که برای رفع آن باید بین آموزش، تولید، حوزه بازرگانی صنایع دستی، صنعتگران و متولیان امر پیوند ایجاد کرد.
وی با اشاره به اینکه صنایع دستی در زندگی بشری ذاتا ویژگی کاربردی دارد، افزود: امروزه در اکثر استانها صنایع دستی از مرحله کاربردی گذر کرده و جنبه تزئینی و دکوری پیدا کرده است اما خوشبختانه سیستان و بلوچستان از معدود استانهایی است که از این مرحله گذر نکرده و هنوز در دوره سنتی و کاربردی خود قرار دارد و جایگاه این هنر در آن حفظ شده است.
این مسئول بیان داشت : البسه محلی، حصیر بافی و دست بافت های محلی نمونه ای از هنرهای سنتی و از صنایع دستی است که از زمانهای قدیم جزئی از جهزیه محسوب می شده اما امروز این مهم مغفول مانده از همین رو باید نحوه کاربری این هنرها تغییر پیدا کند بدین شکل که از این هنر برای ساخت کیف لپ تاپ و غیره استفاده شود.
وی ادامه داد: سیستان و بلوچستان در حوزه فرهنگی ظرفیت و پتانسیل های بسیار زیای دارد بگونه ای که روزگاری نه چندان دور این منطقه شاهراه تجاری بوده و تجار و بازرگانان زیادی در آن مشغول کسب و کار بوده اند که این مهم خود باعث بروز فرهنگ های مختلفی در این حیطه شده است.
نرماشیری افزود: علی رغم اینکه بازار صنایع دستی سیستان و بلوچستان بعلت همجواری با دو کشور افغانستان و پاکستان همواره مورد کالاهای قاچاق وارداتی نظیر البسه محلی و تزئینات سنتی است که با قیمت های ارزانتر به عرضه و فروش می رسند اما همچنان از جایگاه خاصی برخوردار بوده است.
وی در تکمیل این مطلب بیان کرد: هر چند رقابت صنعتگران سنتی با کارهای ماشینی کار بسیار سختی است اما هنوز هم در هر محله ای از این استان حداقل یک کارگاه البسه محلی دایر است که در برخی از آنها دوخت و سفارشاتی زیادی صورت می گیرد که این نشان می دهد هنوز هم البسه محلی و سوزن دوزی در استان جایگاه خود حفظ کرده است؛ اما باید به این مهم فکر کرد که آیا تا چندسال آتی این رقابت وجود خواهد داشت؟
معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان از جمله راه هایی که مانع مغفول ماندن و از بین رفتن این هنرها می شود را به روز آوری و متناسب سازی آنان همراه با اقتضای فعلی جامعه عنوان کرد و افزود: در سایر استانها بازارچه های صنایع دستی با هزینه دولتی دایر شده است اما در سیستان و بلوچستان محله ها و بسترهای فروشی وجود دارد و به همان صورت بازارهای سنتی که از قدیم بوده مردم در آن فعالیت می کنند.
وی یکی از دلایلی که باعث کاهش رونق فروش صنایع دستی و هنرهای سنتی در خارج از مرزهای استان شده است را عدم متناسب بودن محصولات با اقتضای روز افراد جامعه عنوان کرد و ادامه داد: در این راستا باید محصولات و هنرهای سنتی را متناسب با اقتضا و کاربرد زندگی امروز با رعایت حفظ اصالت روزآوری و الگوسازی شود که این مهم جزو اهداف اصلی معاون صنایع دستی استان است که طرح جامعی برای آن تدوین شده و به زودی در یک چشم انداز پنج ساله بسته خواهد شد و در قالب سند توسعه صنایع دستی استان ارائه می شود.
این مسئول تاکید کرد: یکی از اهداف مهم این صنعت بحث الگوهای به روز، خلاق و نوآور است که با مطالعه بازار و شرایط موجود در کشور هم خوانی داشته باشند تا منجر به عرضه و تقاضا و رونق در صنایع دستی شود.
وی با اشاره به اینکه صادرات سیستان وبلوچستان از نوع صادرات چمدانی است، گفت: صادرات چمدانی یعنی از مبادی گمرکی شاهد نقل و انتقالات کالای صنایع دستی نیستیم و باید بیان کرد که این استان جز معدود استانهایی است که بستر صادرات خوبی از طریق دو مرز بین المللی دریایی، زمینی و هوایی دارد.
نرماشیری افزود: ایران تنها کشوری است که در دنیا بازارچه های مرزی دارد که از این مهم نیز سیستان و بلوچستان دارای 7 بازارچه مرزی بوده اما از آنجایی که این بازارچه ها با هدف توسعه صادرات غیرنفتی ایجاد شده اند باید گفت که سهم استان ما در این بین چقدر است؟
وی در ادامه همین مطلب بیان داشت: سیستان و بلوچستان استان صنعتی نیست بلکه استانی سنتی و فرهنگی است لذا باید از ظرفیت های فرهنگی استفاده کند تا بتواند در بحث صنایع دستی و هنرهای سنتی کمترین هزینه ها را داشته باشد.
این مسئول با بیان اینکه سیستان و بلوچستان کمربند معادن در کشور تلقی می گردد، ادامه داد: در استان نیروی کار بسیار زیادی وجود دارد که آمایش نشده اند لذا اگر در بحث اعتبارات در میراث فرهنگی شاهد افزایش اعتبارات پژوهشی باشیم که بتوان با آن در ابتدای امر یک آمایش با همکاری سایر نهادها انجام داد تا آمار صنعتگران را سنجید و بعد از آن نیز ظرفیت هایی که در بحث سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی داریم را شناسایی کرد، زیرا در حال حاضربه علت وجود سنگهای ارزشمند در این منطقه شاهد کمربند معادن در استان هستیم اما این سنگها به حال خود رها شده اند در صورتی که می توان با کمترین سرمایه گذاری در قالب زینت آلات سنتی، قیمتی و نیمه قیمتی از آنها استفاده کرد.
وی بیان کرد: باید تولیدات متناسب با مقتضیات جامعه باشد و برای فروش آن نیز شناختی از بازارسازی و بازار یابی داشته باشیم.
معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در پایان خاطر نشان کرد: هر چند در بحث توسعه صنعتی نسبت به مناطقی که بسترهای مناسبی دارند راه سخت و دشواری در پیش داریم اما اگر در حوزه داشته های خود که میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است سرمایه گذاری کنیم می توانیم در استان شاهد رشد چشمگیری در این حیطه باشیم.

گزارش: نجمه خسروپرست(منبع جوان)
Share/Save/Bookmark