کد مطلب: 56868
 
در ۱۰ ماه امسال صورت گرفت؛
رشد130 درصدی صادرات سیستان و بلوچستان نسبت به مدت مشابه سال گذشته/غیرفعال بودن 30 درصد صنایع استان
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان گفت: در طی ده ماه امسال، میزان صادرات از سیستان و بلوچستان رشدی 130 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است.
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۰۷
 
به گزارش زاهدنیوز، نادر میرشکار در نشست خبری با اصحاب رسانه، افزود: در ۱۰ ماه امسال حدود ۷۳۵ میلیون دلار صادرات از مرزهای آبی و خاکی به کشورهای مختلف انجام شده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته که بالغ بر ۴۰۰ میلیون دلار بوده، ۱۳۰ درصد رشد را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به فعالیت های صنعتی سیستان و بلوچستان گفت: در قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، کل تعداد واحدهای صنعتی استان به 50واحد نمی رسد اما امروزه این رقم به هزار و 123واحد صنعتی دارای پروانه بهره برداری با اشتغال بالغ بر 24هزار نفر رسیده است.

وی بیان کرد: از کل تعداد واخدهای صنعتی استان، دو درصد را صنایع بزرگ با بیش از 100 نفر اشتغال، 5درصد را واحدهای متوسط و 93درصد را واحدهای کوچک تشکیل می دهند.

رئیس سازمان صنعت معدن تجارت استان افزود: تعداد واحدهای درحال تاسیس صنعتی سیستان و بلوچستان که هنوز به مرحله بهره برداری نرسیدند ۹۹۸ واحد می باشد و آنها شامل ۵۰۷ واحد بدون پیشرفت فیزیکی، ۳۲۸ واحد دارای پیشرفت یک تا ۴۰ درصد، ۸۵ واحد دارای ۴۱ تا ۷۰ درصد و ۷۶ واحد بالای ۷۰ درصد پیشرفت فیزیک هستند.

این مسئول ادامه داد: در سال ۹۶ بیش از ۵۲ میلیارد تومان تسهیلات به متقاضیان در بخشهای مختلف صنعت، معدن، تجارت و کشاورزی و دامداری پرداخت شده و در سال ۹۷ نیز که طرح روستایی و عشایری هم بوده به هزار و یک طرح، مبلغ ۵۳ میلیارد تومان توسط بانک ها پرداخت شده است.

میرشکار تصریح کرد: علاوه بر این ۹ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال فراگیر به ۱۸۷ نفر پرداخت شده است.

وی با اشاره به اینکه حدود ۷۰ درصد واحدهای صنعتی استان فعال و ۳۰ درصد دیگر تعطیل هستند، افزود:
در بخش معدن، استان سیستان و بلوچستان دارای ظرفیت های خوب معدنی است و در ۹ ماه امسال، ۳۱۵ فقره درخواست صدور پروانه اکتشاف در سامانه مربوطه به ثبت رسیده که سال گذشته این رقم ۱۵۹ فقره بود.

این مسئول با اشاره به اینکه در استان سیستان و بلوچستان ۳۷۱ فقره معدن با میزان استخراج سالانه ۲۲ و ۸ میلیون تن وجود دارد، بیان کرد: از کل میزان معادن استان، ۲۲۷ معدن فعال، ۱۹ معدن در حال تجهیز و آماده سازی و مابقی به صورت نیمه فعال هستند.

میرشکار یا بیان اینکه برای ۷ هزار و ۴۹۳ نفر در معادن استان اشتغال ایجاد شده است، اضافه کرد: یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تن ذخیره معدنی در استان وجود دارد.

وی با بیان اینکه در بخش بازرگانی یک اتفاق خوب در زمینه صادرات در استان روی داده است و یک ظرفیت
ویژه ایجاد شده است، گفت: در ۱۰ ماه امسال، حدود ۷۳۵ میلیون دلار صادرات انجام شده که این میزان به نسبت مدت مشابه سال گذشته که بالغ بر ۴۰۰ میلیون دلار بوده ۱۳۰ درصد افزایش را نشان می دهد.

میرشکار ادامه داد: کشورهای هدف صادرات استان، افغانستان، پاکستان و امارات هستند و بخش عمده صادرات نیز مصالح ساختمانی است.

انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark