کد مطلب: 59298
 
بودجه ۱۴۰۰؛میراث شوم روحانی برای ملت و دولت بعد/ بودجه از واقعیت های سال ۹۹ تا خوش خیالی برای سال ۱۴۰۰
عدم تحقق درآمدها کنار رشد بی‌سابقه هزینه‌های غیرقابل اجتناب به‌معنی تأمین پول از منابعی است تورمی شدید و کم‌سابقه را به‌همراه دارد که خطر کاهش قدرت خرید مردم در سال 1400هشدار می دهد.
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۳۰
 
به گزارش زاهدنیوز،به نقل از یزدرسا، سال 99 هم به ایستگاه آخر خود نزدیک می شود و همراه با فصل سرما، فصل تازه ای در باب بودجه سال 1400 باز شده است، لایحه ای که خوشبختانه به موقع برای بررسی و تصویب آن به مجلس سپرده شد اما گویا این تنها وجه مثبت ان است و هنوز به صحن مجلس نرسیده ایرادات و ضعف های فاحش آن صدای کارشناسان اقتصادی و نمایندگان ملت را درآورده است.

لایحه غیرواقعی بودجه سال آینده درحالی تقدیم مجلس شورای اسلامی شد که لایحه بودجه سال 99 به‌شکل عجیب و غریبی  با کسری بودجه قابل توجه تصویب شده بود و قرار بود اصلاح ساختار بودجه در لایحه بودجه 1400 عملیاتی شود. طبق اعلام رئیس سازمان برنامه و بودجه در هشت‌ماهه نخست سال جاری منابع بودجه سال جاری حدود 50 هزار میلیارد تومان کسری داشته است.

در جدول زیر منابع بودجه 1399 و 1400 به‌همراه عملکرد بودجه سال جاری در هفت‌ماهه نخست قابل مشاهده است:

***بودجه از واقعیت های سال 99 تا خوش خیالی برای سال 1400

بر اساس گزارش عملکرد بودجه، در هفت‌ماهه نخست سال حدود 290 هزار میلیارد تومان درآمد کسب شده است که نسبت به منابع 571 هزار میلیارد تومانی بودجه سال جاری هنوز اختلاف 280 هزار تومانی وجود دارد. همچنین طبق اعلام نوبخت، در هشت ماه نخست سال جاری 334هزار میلیارد تومان منابع به خزانه واریز شده که تا کنون 50هزار میلیارد تومان از منابع پیش‌بینی‌شده در هشت‌ماهه نخست سال محقق نشده است!

بر این اساس در هفت‌ماهه نخست سال، ‌123 هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی وصول شده است که 30 هزار میلیارد تومان سهم اشخاص حقوقی، ‌22 هزار میلیارد تومان مالیات بر درآمد، 14 هزار میلیارد تومان مالیات بر ثروت و 7 هزار میلیارد تومان از محل مالیات بر واردات بوده است.

همچنین در این مدت 4هزارو500 میلیارد تومان سود شرکت‌های دولتی و 11 هزار میلیارد تومان از محل سایر درآمدهای حاصل از مالکیت دولت وصول شده است.

بنا بر گزارشات رسمی خود دولت در این مدت درآمد حاصل از صادرات نفت و میعانات حدود 6 هزار میلیارد تومان بوده است اما 25 هزار میلیارد تومان از محل فروش شرکتهای دولتی حاصل شده است.

نکته جالب توجه اینکه، درحالی که تنها 6هزار میلیارد تومان منابع نفتی وصول شده است، در لایحه 1400 با لحاظ درآمد 199 هزار میلیارد از این محل عملاً شاهد رشد 250درصدی منابع مذکور نسبت به قانون بودجه سال 1399 هستیم.

این درحالی است که کل درآمدهای مصوب از این محل 11 هزار و500 میلیارد تومان بوده است، به این ترتیب حدود 13.5 هزار میلیارد تومان بیش از سقف مقرر از این محل درآمد کسب شده است.

همچنین در سال 99 مجوز برداشت 2 هزار میلیارد تومانی از صندوق توسعه ملی صادر شده بود که تا کنون حدود 12هزار و 600 میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی برداشت شد.

*** آینده فروشی در بودجه 1400 چرا؟!

عباس علوی راد عضو انجمن اقتصاددانان ایران در گفتگو با خبرنگار یزدرسا، با بیان اینکه یک‌ محاسبه ساده نشان می دهد دولت روحانی بالغ بر 523 هزار میلیارد تومان از منابع عمومی در لایحه بودجه 1400 را از محل واگذاری دارایی های سرمایه ای و مالی پیش بینی نموده است اظهار کرد: در واگذاری دارایی های سرمایه ای 200 هزار میلیارد تومان از محل فروش نفت پیش بینی شده است و 25 هزار میلیارد تومان هم از محل فروش اموال منقول و غیر منقول دولت (ثروت ملی) پیش بینی شده است.

علوی راد با بیان اینکه در واگذاری دارایی های مالی نیز 125 هزار میلیارد تومان فروش اوراق مالی پیش بینی شده است که آینده فروشی محض به تمام معنای کلمه می باشد افزود: علاوه بر این  95 هزار میلیارد تومان هم واگذاری شرکت های دولتی و در نهایت 75 هزار میلیارد تومان برداشت از منابع صندوق توسعه ملی پیش بینی گردیده است که در واقعا چیزی جز فروش ثروت ملی همه نسل ها نیست!

استاد اقتصاد دانشگاه با بیان اینکه پر رنگ ترین مصارف بودجه عمومی دولت که می تواند منافع نسل های آینده را در رویکرد توسعه ای بودجه رقم بزند  پیش بینی حدود 104 هزار میلیارد تومان هزینه های عمرانی است آن هم با شرط تحقق کامل که در سال های اخیر به طور میانگین حدود 60 درصد محقق شده است گفت: در واقع سهم نسل های آینده در مقابل 523 هزار میلیارد تومان فروش ثروت های ملی و آینده فروشی در لایحه بودجه 1400 چیزی حدود 104 هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی به شرط تحقق کامل (حدود 11 درصد از مصارف بودجه عمومی) می باشد.

علوی راد ابراز کرد: در یک نظام حکمرانی شایسته و متعهد به منافع همه ی نسل ها، دولت ها به هنگام دست اندازی به ثروت های ملی و بدهکار کردند کشور در سال های آینده، سهم نسل های بعدی را محفوظ می دارند و دقیقا این کاری است که دولت در لایحه بودجه 1400 بدان اصلاً توجه ای نکرده است!

وی با بیان اینکه به نظر دلایل و مستندات کافی برای رد کلیات لایحه بودجه 1400 توسط مجلس شورای اسلامی در هفته آینده فراهم می باشد تصریح کرد: بهتر است مجلس یازدهم بدون مماشات کلیات لایحه بودجه 1400 را رد و به دولت بازگرداند.

***جایگاه استان یزد در لایحه بودجه سال 1400

علوی راد با بیان اینکه مجموع منابع درآمدی استان یزد در لایحه بودجه سال 1400 بالغ بر 40 هزار میلیارد ریال پیش بینی شده است گفت:منابع درآمدی استان در لایحه بودجه سال 1400 نسبت به لایحه بودجه سال 1399 معادل 29 درصد افزایش نشان می دهد.

وی ادامه داد: درآمدهای مالیاتی استان بالغ بر 38 هزار میلیارد ریال پیش بینی شده که حدود 95 درصد از مجموع درآمدهای عمومی استان یزد را شامل می شود.

عضو انجمن اقتصاددانان ایران  با بیان اینکه سهم منابع درآمدی استان یزد از کل منابع درآمدی استان های کشور 9.1 درصد پیش بینی شده است که این سهم نسبت به قانون بودجه سال 1399 تقریاً ثابت مانده است تصریح کرد: استان یزد به لحاظ کسب درآمد برای دولت در لایحه بودجه سال 1400 در میان کل استان های کشور همانند سال 1399 رتبه دوازدهم  را در اختیار دارد.

***یزدی ها در سال 1400 چقدر مالیات برای نقل و انتقال سهام پرداخت می کنند؟!

مهمترین رویداد درآمدهای عمومی دولت در استان یزد همانند سایر استان های کشور لحاظ نمودن مالیات بر واحدهای مسکونی گران قیمت و خودروهای گران قیمت است و مالیات های پیش بینی شده برای واحدهای مسکونی و خودروهای گران قیمت در استان یزد برای سال 1400 به ترتیب 7.7 میلیارد تومان و 275 میلیون تومان می باشد.

طبق لایحه بودجه 1400 رقم مالیات بر نقل و انتقال سهام در استان یزد حدود 25 میلیارد تومان پیش بینی شده است و این رقم بیش از 3 برابر رقم قانون بودجه سال جاری می باشد!

***بودجه 1400 همچنان وابسته به نفت است

روح الله ایزدخواه در گفتگو با خبرنگار یزدرسا، گفت: بودجه سال 1400 همان بودجه نفتی است و ما بحث هایی که در مورد بودجه داشته ایم این بوده که بودجه سال آینده از نفت مستقل شود اما همچنان بودجه سال 1400 وابسته به نفت تنظیم و بسیار خوش بینانه دیده شده است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: با توجه به درآمد نفتی در بودجه  داشتیم ما به طور جدی رد کلیات بودجه را در نظر داریم و مجلس هم نظر غالب این است که کلیات بودجه رد شود.

وی اظهار داشت: فروش نفت امسال هم نشان داد که این میزان خوشبینی نسبت به فروش نفت غیر واقعی، غیر علمی و غیرتجربی است و در واقع یک کار سیاسی بوده تا ارثیه بدی برای دولت بعد باشد و همچنین بخواهد دولت آینده را دچار چالش کند.

خلاصه همه این نوشتار اینکه بودجه عمومی دولت 47 درصد رشد کرده و هزینه‌های جاری دولت هم رشد 43درصدی دارد، در عین حال برخی کارشناسان منابع مشکوک الوصول بودجه را بیش از 590 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی کردند که بخش عمده آن احتمالاً درآمدهای نفتی است که محقق نشود.

عدم تحقق درآمدها کنار رشد بی‌سابقه هزینه‌های غیرقابل اجتناب به‌معنی تأمین پول از منابعی است که همانند سال جاری تورمی شدید و کم‌سابقه را به‌همراه دارد، این در حالی است که افزایش حقوق تنها 25 درصد پیش‌بینی شده است و همه این اعداد و ارقام درباره خطر کاهش قدرت خرید مردم در سال 1400 و فقیرتر شدن مردم هشدار می‌دهد.

انتهای پیام/

Share/Save/Bookmark