کد مطلب: 58316
 
کهور کهن روستایی پاک در جنوب سیستان بلوچستان
مردم یک روستا در استان سیستان و بلوچستان برای از بین بردن زباله‌هایشان نه منتظر دهیاری مانده‌اند نه کمک‌ها و بودجه‌های دولتی. هر که در این روستا زباله پیدا کند، می‌تواند جایزه بگیرد.
تاریخ انتشار : شنبه ۴ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۱۱
 
به گزارش زاهدنیوز، به نقل ازباشگاه خبرنگاران؛همه جا تمیز است حتی تا چند کیلومتر بعد از روستا هم خبری از هیچ زباله‌ای نیست. سطل‌های زباله این قدر خالی مانده بودند که اهالی روستا همه آنها را جمع کرده‌اند. شب‌ها هیچ ماشینی برای جمع‌آوری زباله‌ها حرکت نمی‌کند.

شاید برای شهرنشینان با وجود تلاش‌های شهرداری، دیدن هر روزه سطل‌های پر از زباله و خیابان‌هایی که هر گوشه‌اش زباله ای روی زمین ریخته عادی شده است، اما تصور چنین روستایی در دل یکی از استان‌های محروم کمی دور از ذهن باشد.

اما وجود روستای بدون زباله کهن‌کهور در بخش مرکزی شهرستان مهرستان سیستان و بلوچستان واقعیت دارد. مردم این روستا برای از بین بردن زباله‌هایشان و تمیزی روستا نه منتظر دهیاری مانده‌اند نه کمک‌ها و بودجه‌های دولتی. خودشان آستین‌های همت را بالا زده‌اند و حالا به‌عنوان تنها روستای بدون زباله معرفی شده‌اند.

محمد رفیع دهواری فرماندار روستای مهرستان در جنوب سیستان و بلوچستان گفت: این روستا حدود ۱۱۰ خانوار جمعیت دارد که به کار کشاورزی و دامداری مشغول هستند.

او گفت: مردم اینجا به قدری خود را مقید به حفظ تمیزی محیط روستا می‌دانند و اطمینان دارند که هیچ کس به خودش اجازه انداختن زباله روی زمین را نمی‌دهد که سطل‌های زباله را از محیط روستا جمع‌آوری کرده‌اند و تفکیک زباله توسط خود شهروندان در خانه‌ها انجام می شود.

دهواری افزود: شهروندان بعد از تفکیک، زباله‌های غیر قابل بازیافت را از محدوده دور از روستا در چاله‌هایی به صورت بهداشتی دفن می کنند.

او با اشاره به اینکه شهروندان روستای کهن کهور در شهرستان مهرستان زباله‌های داخل معابر و مسیر‌ها را بصورت مشارکتی جمع آوری می‌کنند و در مزارع کشاورزی نیز پس از حرص کردن درختان زباله‌های ایجاد شده را نیز بصورت بهداشتی جمع آوری و دفن می‌کنند.

 
کد ویدیو دانلود
Share/Save/Bookmark