کد مطلب: 55166
 
در بی‌توجهی مسئولان؛
حراج حقوق شهروندی ارمغان دستفروشی در زاهدان/ پای قانون در برخورد با سد معبر لنگ می زند
در حالی ازدیاد دستفروشان در آستانه سال نو یکی از مشکلات اساسی شهروندان در کلانشهر زاهدان به شمار می رود که در برخی مسئولان عزم راسخی برای مقابله با این معضل دیده نمی‌شود.
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۳۵
 
به گزارش زاهدانه، مکان مشخصی ندارند هر روز صبح در کنج یک خیابان پر رفت آمد بساط خود را بر روی کیسه ای بزرگ در پیاده رو پهن کرده و اجناس را دانه دانه از کیسه های سیاه رنگی که به زحمت با خودشان آورده اند، می‌چینند. لباس زنانه و مردانه، روسری، دمپایی پلاستیکی، عروسک، عطر و ادکلن همه را به ترتیب چیده، گویا کل مغازه‌شان یک پارچه چند در چند متر است و سقف مغازه‌شان هم، آسمان خدا.
به سرعت شروع به بازار گرمی برای جلب مشتریان می کنند بگونه ای که دیگر اطرافشان جای سوزن‌انداختن نیست. اکنون در بین این شلوغی شهروندان برای تردد با مشکلات عدیده‌ای دست‌وپنجه نرم می‌کنند که در عین ناباوری این مقوله تا آنجا توسط مسئولان پیگیری نشده که امروز کسبه این شهر، پیاده‌رو را جزئی از ملک خود دانسته و حق دخل و تصرف در آن را در زمره حقوق حقه خود می‌دانند.


علی ای حال در حالی روزهای اسفندماه را یکی پس از دیگری سپری کرده که دست فروشان علاوه بر قرق بازار خیابان های جام جم، شریعتی، امیرالمومنین، امام خمینی(ره)، مصطفی خمینی و اطراف فلکه شرکت نفت به اصلی ترین خیابان شهر نیز هجوم برده و بساط خود را اطراف دیوار نمایشگاه بین المللی زاهدان چیده و همراه با غرفه داران نمایشگاه بهاره به کسب و کار خود در خیابان دانشگاه رونق بخشیده اند.
سلیمی یکی از شهروندان زاهدانی که در ترافیک خیابان امیرالمومنین صبر و تحمل خود را از دست داده بود به خبرنگار زاهدانه گفت: این بساط دست فروشی معضلی برای شهروندان است و به وجودآمدن بار ترافیکی در این مکان علاوه بر اینکه باعث بروز تصادفات زیادی می شود و ساعتها علافی در پی دارد نمای زشتی به این خیابان داده است زیرا بهداشت در آن رعایت نمی شود، از طرفی باعث ایجاد آلودگی صوتی نیز می شود بطوری که بوق های ممتد خودروها امان عابرین و حتی خود رانندگان را بریده که این امر در برخی مواقع نیز باعث درگیری و زد و خورد بین افراد هم می شود.


بزی یکی دیگر از شهروندان است که می گوید: درست است که این میوه فروشان مشکلاتی همچون ترافیک و شلوغی را به وجود آورده‌اند، ولی میوه را ارزان تر از مغازه دار بفروش می رسانند و میوه‌های آنها برای فروش مختص همان روز است اما مغازه داران به دلیل گران فروختن و تازه نبودن میوه مورد استقبال کمتری قرار می گیرند و به این علت است که مردم بیشتر بدنبال این میوه فروشان در خیابان ها هستند تا میوه مورد نظر خود را از آنها خریداری کنند.


در اینباره  یک کسبه میوه فروش نیز بیان داشت: سالیانه ما باید عوارض شهرداری و مالیات زیادی پرداخت کنیم اما وانت بارها بدون پرداخت هیچگونه عوارضی نه تنها درآمد خود و خانواده شان را تامین می کنند بلکه کسب و کار ما را نیز از رونق انداخته اند زیرا تفاوت قیمت گذاری سرخود آنان برای جلب مشتری باعث شده شهروندان از این شیوه خرید استقبال کنند.
انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark