کد مطلب: 61222
 
چالش بی پایان؛
شهروندان زاهدان از جولان معتادان در پارک‌های شهر گلایه‌ دارند
جولان معتادان در پارک‌های کلان شهر زاهدان گلایه‌مندی مردم را به همراه داشته است.
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۱ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۰۷:۴۴
 
به گزارش زاهدنیوز، متجاهر به کسی گفته می شود که کاری خلاف عرف و شرع را آشکارا و بی پرده انجام می دهد معتاد متجاهر کسی است که عمدا و به انگیزه نشان دادن کار خود و جلب توجه، در منظر عموم موادمخدر مصرف می کند.

اعتیاد به مواد مخدر یکی از مهمترین مشکلات اجتماعی، اقتصادی و بهداشتی است که عوارض ناشی از آن تهدیدی جدی برای جامعه بشری است.

معتادان متجاهر در دهه های گذشته مجرم شناخته می شدند و براساس قانون با این افراد برخورد می شد اما با گذشت زمان و افزایش اطلاعات پزشکی و درمانی در این حوزه، اعلام شد که معتادان متجاهر بیمار هستند و نیاز به کمک و درمان دارند.

به ته خط رسیده‌اند، همان افرادی که حتی خانواده‌هایشان هم قیدشان را زده و زندگیشان خلاصه شده در فندک، پیپ و نئشگی. به هیچ چیز جز مواد فکر نمی‌کنند، حتی به اینکه کجا بخوابند و در چه شرایطی شب را صبح کنند. فقط می‌خواهند یک گوشه‌ بدون اینکه کسی با آن‌ها کاری داشته باشند مواد بکشند. هر موادی، حتی اگر پولشان ته کشیده و یا جنس موادشان هم مرغوب نباشد.

وجود معتادین متجاهر یکی از عوامل مهم و جدی نقض‌کننده امنیت در شهر است و واقعیت این است که اعتیاد همراه با تجاهر شکل به‌شدت پیچیده‌ای از اعتیاد و مسائل مربوط به آن است و کار در این حوزه نیازمند تلاش‌های مؤثرتری است.
جولان معتادان در پارک‌های سطح کلان شهر زاهدان گلایه‌مندی مردم این شهر را به همراه داشته و خواستار پیگیری جدی توسط متولیان مربوطه هستند.

ساماندهی معتادان متجاهر نیازمند حمایت همه دستگاه ها است

علیرضا نصیری، رئیس مرکز آموزش فنی و حرفه ای سید الشهدا زاهدان در گفت و گو با خبرنگار ما بیان کرد: معتادین متجاهر در سه بعد فعالیت دارند و همکاری با بهزیستی، ستاد مبارزه با مواد مخدر و استانداری داریم.

وی افزود: بیشتر فعالیت ها بعد از شناسایی معتادین و بهبود در کمپ ها انجام می شود کمپ های اطراف شهر زاهدان شمالی و شرقی زاهدان و کمپ در تله سیاه معتادین مستقر و بهبودی دنبال می شود کارگاه های فنی و حرفه ای در این راستا فعال و موضوع مهارت آموزی براساس نیازهای همکاران اعلام و برنامه ریزی می شود.

نصیری با بیان اینکه کارگاه های فنی و خدماتی با توجه به محتوا اعلام شده برنامه ریزی می کنند تصریح کرد: در ادامه فعالیت معتادین در کمپ دوره فنی و حرفه ای و مهارت آموزی را می گذرانند وپس از آن دستگاه های خدمت رسان پیگیری می کنند.

وی گفت: حلقه مفقودی در این معتادین بحث حمایت است بعد از اینکه فرد از کمپ خارج و دوره فنی و حرفه ای گذرانده می شود برنامه ریزی صورت می گیرد، مکان و حمایت مالی شود و بتواند کسب و کاری انجام دهد و راه اندازی کند از روال کسب و کار منبع درامد داشته باشد که این موضوع از موضوعاتی به صورت ویژه باید دنبال شود.

رئیس مرکز آموزش فنی و حرفه ای زاهدان با اشاره به این مهارتی که صورت گرفته تخصص دارد تجهیزات در اختیار قرار می گیرد افزود: مکان مشخصی برای خدمات دهی وجود ندارد فرد خود توان اجاره و رهن کردن مکان برای کسب و کار را ندارد و می طلبد از طریق استانداری و شهرداری فضایی به صورت بازارچه هایی برای محل ارائه خدمات آماده کنند و در اختیار این افراد قرار دهند.

انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark