کد مطلب: 35122
 
بان کی مون ازسرگیری مذاکرات صلح سودان جنوبی را خواستار شد
دبیر کل سازمان ملل متحد از رهبران دو گروه درگیر در سودان جنوبی خواست مذاکرات صلح را ازسر گیرند.
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۸ تير ۱۳۹۳ ساعت ۰۴:۳۱
بان کی مون ازسرگیری مذاکرات صلح سودان جنوبی را خواستار شد
 

به گزارش زاهدانه به نقل از خبرگزاری رویترز، سازمان ملل متحد در بیانیه ای اعلام کرد، بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد به مناسبت سومین سالگرد استقلال سودان جنوبی امیدها و انتظارهای مردم این کشور را در زمانی که سودان جنوبی در تاریخ نهم ژوئیه سال 2011 مستقل شد، یادآوری و تاکید کرد، درگیری در این کشور که دسامبر سال 2013 آغاز شد، این امیدها را از بین برد.

 

بان کی مون تصریح کرد، در این درگیری ها هزاران تن از مردم سودان جنوبی کشته شده و جنایاتی علیه غیرنظامی صورت گرفته است.

 

وی گفت، شکست در توقف این جنگ به مردم سودان جنوبی لطمه ای جدی وارد کرده است. معیشت آن ها با مشکل روبرو شده است و با گرسنگی، بیماری و ناامنی دست و پنجه نرم می کنند.

 

بان کی مون افزود، بیش از یک میلیون و 300 هزار تن بر اثر این درگیری ها از خانه هایشان آواره شده اند.

 

درگیری در این کشور آفریقایی تازه تاسیس پس از آن که قبیله سالوا کر، رئیس جمهور سودان جنوبی با قبیله ریک ماچار، رهبر شورشیان این کشور برسر کنترل بر شهرهای راهبردی درگیر شد، جنبه قبیله ای به خود گرفت. این درگیری ها پیش از امضا آتش بس بین دو طرف در تاریخ 23 ژانویه آغاز شد.

 

نماینده صندوق کودکان سازمان ملل متحد یونیسف در سودان جنوبی پیشتر هشدار داده بود، سودان جنوبی در آستانه بحرانی غذایی است و در صورتی که اقدامات بیشتری صورت نگیرد، حدود 250 هزار کودک تا پایان امسال در این کشور از سوء تغذیه شدید رنج خواهند برد.

 

انتهای پیام

Share/Save/Bookmark