کد مطلب: 49505
 
گفت و گو با بانوی کارآفرین زاهدانی؛
واردات، هنر دست هنرمند ایرانی را به فراموشی سپرد/ هیچ مسئولی از ما حمایت نکرد
یک بانوی کارآفرین با بیان اینکه واردات بیش از حد کالاها به ویژه البسه از مرزهای همجوار به داخل استان یکی از مشکلات کارآفرینان است، گفت: به قدری جنس چینی، هندی و پاکستانی وارد بازار شده و با قیمت های پایین به فروش می رسد که دیگر کسی سراغ هنرهای اصیل ایرانی نمی آید و برای کار دست هنرمند ایرانی هم ارزشی قائل نمی شوند.
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۵۶
 
به گزارش زاهدانه، هنر نزد ایرانیان است و بس؛ این جمله را بارها شنیدیم، خواندیم و ثابت کردیم چرا که جوانان با استعداد، متعهد و خلاق ایران زمین در هر نقطه ای از دنیا هم که باشند با اتکا به همت و پشتوانه خود راههای رسیدن به موفقیت را طی می کنند و چاره مشکلاتشان را در دستان توانمند خود حل می کنند از اینرو دل به بیگانگان نمی بندند چون در کشوری متمدن و مستقل زندگی می کنند.
براستی در گوشه و کنار کشور کم نیستند جوانانی که با مشکلات اقتصادی خانواده و با دستان خالی کمر همت می بندند و فقط با باور " خواستن، توانستن است" و با قدرت ایمان و تعهد و توان خود به پیکار با مشکلات می روند.
شیوا شیروانی کارآفرین هنر سوخت نگار پارچه یا همان هویه کاری است که در گفت وگو با خبرنگار زاهدانه با اشاره به اینکه چهار سال است از روی علاقه به این هنر روی آورده است، گفت: کارهای هنری برای بانوان بهتر است زیرا هم وظیفه همسرداری و خانه داری خود را به نحو احسن انجام می دهند و هم کمک خرجی برای امرار معاش خانه و خانواده خود هستند.
وی با بیان اینکه تاکنون هیچ سازمان و نهادی از آنها بعنوان یک کارآفرین حمایت نکرده است، افزود: مسئولین باید از کارهای هنری بانوان حمایت کرده تا آنها نیز انگیزه زنده نگه داشتن و انتقال این هنر را به نسل های آینده داشته باشند؛ از اینرو هرچند تاکنون مورد حمایت هیچ فرد یا ارگانی قرار نگرفته ام اما به دنبال مکانی برای آموزش این هنر به بانوان هستم.
این کارآفرین زاهدانی بیشترین کاربرد هنر تولیدی خود را در انواع رومیزی، کوسن، رومبلی، سرویس خواب و پذیرایی عنوان کرد و اظهار داشت: اغلب مردم فقط به تماشای این هنر می پردازند و از کارهای دستی و سنتی استقبال چندانی نمی کنند.
وی واردات بیش از حد کالاها به ویژه البسه از مرزهای همجوار به داخل استان را یکی از مشکلات کارآفرینان عنوان کرد و ادامه داد: به قدری جنس چینی، هندی و پاکستانی وارد بازار شده و با قیمت های پایین به فروش می رسد که دیگر کسی سراغ هنرهای اصیل ایرانی نمی آید و برای کار دست هنرمند ایرانی هم ارزشی قائل نمی شوند.
وی بیان داشت: محصولات تولید شده خود را برای فروش باید به فروشگاهها ببرم تا از آنها درخواست خرید کالاهایم را داشته باشم زیرا در سیستان وبلوچستان نه تنها بازارچه ای برای فروش محصولات تولیدی کارآفرینان وجود ندارد بلکه عدم حمایت برخی از مسئولین انگیزه کار را گرفته و کارآفرینان بعلت واردات بیش از حد دیگر توان رقابت با کالاهای خارجی و چینی را ندارند.
شیروانی گفت: اگر سازمانی از کارآفرینان حمایت کند یا مسئولان اقدام به تشکیل یک بازارچه دائمی برای فروش محصولات داشته باشند تا کارآفرینان هنر دست خود را در آن به فروش برسانند بسیاری از مشکلات این قشر از جامعه حل شده و اشتغالزایی فراهم می شود؛ همچنین مردم دیگر به سراغ کالاهای وارد شده بی کیفیت نخواهند رفت و استقبال از کالاهای تولیدی رونق می گیرد.

انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark