کد مطلب: 61105
 
جولان ترس در شهر؛
سگ های ولگرد مردم زاهدان را کلافه کردند/ سایت نگه داری سگ های بلاصاحب، قربانی غفلت شهرداری!
این روزها جولان سگ‌های ولگرد در معابر اصلی و فرعی شهر از حالت ناهنجاری عبور کرده و به بخشی از روال طبیعی و دغدغه نگران‌کننده زندگی روزمره تبدیل شده است به گونه‌ای که گویا هیچ خیالی برای مدیریت بحران سگ‌های ولگرد وجود ندارد.
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۳۰ تير ۱۴۰۱ ساعت ۰۷:۴۵
 
به گزارش زاهدنیوز، سگ‌ها حیوانات وحشی هستند که طی سال‌های اخیر از مناطق بیابانی و حاشیه‌ ای بار و بندیل بسته اند و در مناطق مسکونی و هسته مرکزی کلانشهرها جولان می‌دهند.

آن‌ها نه تنها از شهروندان هراسی ندارند، بلکه وقتی برای قدم زدن با بازار‌ها و معابر شهری می‌آیند با مردم هم قدم می‌شوند و اگر مواد گوشتی در دست داشته باشند، با نگاهی مظلومانه چشم به آن می‌دوزند تا شاید ذره‌ای از آن گوشت و مرغ سهم آن‌ها شود.

گزارش های مردمی حاکی از افزایش و پرسه زدن سگ های ولگرد در سطح شهر، کوچه و خیابان های شهر زاهدان است واین اتفاق به معضلی بزرگ برای ساکنین و شهروندان این منطقه ایجاد کرده است.

موضوع ساماندهی و کنترل سگ های ولگرد وبلا صاحب به خصوص در بافت شهری چندی است مورد توجه مدیریت شهری در مناطق مختلف قرار گرفته است.

سگ‌های ولگرد امنیت و سلامت مردم را تهدید می کنند

یکی از شهروندان زاهدانی در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: زیاد شدن سگ های ولگرد تبدیل به معضلی بزرگ برای مردم شده است که علاوه بر ایجاد رعب و وحشت، سلامت شهروندان را نیز تهدید می کند.

وی افزود: فضولات این حیوانات در اماکن عمومی می تواند موجب انتقال بیماری های واگیردار شود وقطعا این مساله باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

رها شدن فضولات سگ ها موجب انتقال بیماری های واگیردار می شود

میری یکی از شهروندان زاهدانی در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: حضور آزادانه سگ‌های ولگرد در سطح شهر، امر پذیرفتنی نیست و انجام اقدامات اساسی در جهت کنترل اصولی این حیوانات، از وظایف دستگاه ها امری ضروری به نظر می‌رسد، سگ‌های ولگرد علاوه بر اینکه ازلحاظ بهداشتی برای مردم زیان‌آور هستند، باعث برهم زدن آرامش و امنیت جانی شهروندان مخصوصاً کودکان هستند.

عدم موجود سایت نگه داری حیوانات توسط شهرداری

ویدا معزنی؛ مسئول اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به عملکرد این سازمان در سال گذشته بیان کرد: در سال گذشته 18 کانون بیماری هاری در استان شناسایی که پایگاه آزمایشگاهی شده اند و14 هزار و 589 قلاده سگ صاحب دار توسط اداره کل دامپزشکی واکسیناسیون رایگان انجام شده است.

وی افزود: در سال جاری تا امروز 4 کانون بیماری هاری که تایید آزمایشگاهی شده اند و 3 هزار و 745 سگ قلاده دار واکسیناسیون انجام شده است.

معزنی با اشاره به جمع آوری سگ های ولگرد تصریح کرد: قانون گذار وظیفه جمع آوری، اتلاف یا زنده گیری را برعهده شهرداری نهاده و جمع آوری حیوانات زنده در سطح شهر مبارزه با مرغ زنده و حیواناتی که به فروش گذاشته می شود برعهده این سازمان است.

این مقام مسئول اذعان کرد: در مناطقی که بازدید انجام می شود شهرداری موظف است که سگ های ولگرد را تلف یا برحسب شرایط جمع آوری و زنده گیری کند و اگر موفق به زنده گیری شوند مکانی برای فرمان دادن این سگ ها مهیا شود.

وی با اشاره به واکسیناسیون هاری سگ های ولگرد ادامه داد: براساس این طرح، طبق مجوز از سازمان دامپزشکی کشور باید واکسیناسیون انجام شود، البته منوط به اینکه شهرداری سگ های ولگرد را زنده گیری و در مکانی امن آن ها را نگه داری کنند.

وی گفت: شهرداری تاکنون در خصوص جمع آوری سگ های ولگرد آن ها را تلف می کند و برای زنده گیری سایت نگه داری حیوانات موجود نیست.

خبرنگار: فاطمه فرزبدنیا

انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark