کد مطلب: 44951
 
با کاروان سرزمین برادری/3
درد و دل‌های اعضای کاروان سرزمین برادری / از ذهنیت دادن رسانه‌ها به مردم تا قضاوت‌های یک‌جانبه
کاروان سرزمین برادری از دغدغه‌های خود در زمینه وحدت سخن گفت.
تاریخ انتشار : جمعه ۱ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۴۸
 
ایران سرزمین برادری
به گزارش زاهدانه، همایش "ایران سرزمین برادری" با حضور اعضای کاروان سرزمین برادری در تالار فردوسی دانشگاه سیستان و بلوچستان برگزار شد و چند تن از اعضای این کاروان از نگاه خود به بررسی مسئله وحدت و عوامل بروز اختلافات قومی و مذهبی اشاره کردند.

علی کمیلی دبیر اجرایی کاروان سرزمین برادری و عضو شورای مرکزی اتحادیه امت واحده با بیان تصویر نادرست ذهنی از مناطق سنی‌نشین کشور، گفت: آنچه که بین قومیت‌های شیعه و سنی کشور اعم از کرد، ترک، ترکمن، لر، بلوچ و فارس وجود دارد، نشان می‌دهد که بر خلاف شعارهایی که می‌دهیم نقشه دشمن جواب داده است؛ زیرا اگر دشمن به نتیجه نمی‌رسید، این ذهنیت‌ها وجود نداشت.
وی تأکید کرد: مجموعه امت واحده که پیش از این کاروان‌هایی را به غزه و سوریه فرستاده بود، درصدد برآمد تا برای کم کردن فاصله‌های ایجادشده توسط رسانه‌ها، از نزدیک با اهل سنت کشور دیدار کند که اگر این حرکت مبتنی بر آموزه‌های قرآن باشد، اثرگذار خواهد بود.
کمیلی ادامه داد: نباید اجازه داد که عده‌ای شیعه و سنی در داخل و خارج کشور مقاصد خود را دنبال کنند و زمینه‌های اختلاف را به وجود آورند.



حجت الاسلام مهدی همازاده معاون پژوهشی مدرسه اسلامی هنر قم، در این همایش با اشاره به سیره امام علی(ع) در خصوص وحدت، گفت: تاریخ نوشته است که در زمان خلیفه دوم جنگ شد و پس از پیشروی و محاصره بیت‌المقدس، ساکنین آنجا درخواست پذیرش اسلام با جزیه را دادند.
وی ادامه داد: خلیفه دوم این مسئله را به مشورت گذاشت؛ جناب عثمان گفت: آنها از تو مهلت می‌خواهند تا در فرصت مناسب حمله کنند؛ پس با خشونت همه آنها را به قتل برسان. علی(ع) پیشنهاد داد: حرف آنان را بپذیر که نصرت این سرزمین بدون خون‌ریزی نصیب تو خواهد شد. خلیفه از هر دو نظر تمجید کرد و سخن علی(ع) را پذیرفت و عاقبت، مسلمانان پیروز شدند.
حجت الاسلام همازاده بیان کرد: سیره اول الائمه ما اینگونه است که در زمانی که خلافت نداشت در رکاب خلفا شمشیر می‌زد و مشورت می‌داد؛ او فرمود: من نشستم تا صدای اذان مسلمانان قطع نشود.
وی عنوان کرد: ابوحنیفه که با امام صادق(ع) اختلافات فقهی داشت اما وقتی صحبت از قیام علیه امویان شد، به میدان آمد و مبارزه کرد و حتی این امام اعظم هنگامی که متوجه شد بنی عباس ادامه دهنده را امویان هستند، با آنان نیز به جنگ برخاست.
معاون پژوهشی مدرسه اسلامی هنر قم با اشاره به بروز تدریجی اختلافات مذاهب، اظهار داشت: سیره ائمه مذاهب ما اینگونه بوده است که از اختلاف پرهیز کنیم. مبادا در مناسبت‌های مذهبی خود فرصتی را برای جریان‌های افراطی فراهم کنیم و با اهانت به یکدیگر فضای نزاع را گسترش دهیم.



در ادامه همایش، فروز رجایی‌فر فعال سیاسی و از دانشجويان پيرو خط امام كه در تسخير لانه جاسوسي آمريكا سهم داشت؛ بیان کرد: ملت ما تاکنون هزینه بسیاری برای وحدت داده است. نکته‌ای که سبب شده ایران اسلامی مورد غضب دشمنان باشد، حمایت از فلسطینیان است. آیا ملت فلسطین شیعه هستند؟!
وی ادامه داد: دفاع از ملت فلسطین برخاسته از تفکر امام راحل است؛ اگر ما از حمایت فلسطین دست بکشیم، مستکبرین هیچ مشکلی با ما نخواهند داشت. بسیاری از فرصت‌های سیاسی نیز در رویارویی ما با اسراییل گرفته شده است؛ بنابراین رشد تخاصم غرب با ما در تعهد ما به وحدت اسلامی و حمایت از فلسطین است.
رجایی‌فر با اشاره به عوامل اختلاف‌افکنی بین مذاهب و اقوام، خاطرنشان کرد: قطعا در تحقق وحدت کاستی‌هایی نیز وجود دارد؛ نمونه آن قضاوت‌های یکطرفه و یک جانبه است که نباید صورت گیرد؛ در حوزه اداری موانع باید برداشته شود؛ ضمن اینکه بخشی از محرومیت‌های مناطق سنی‌نشین کشور ناشی از عملکرد داخل نظام نیست؛ مثلا نباید آنچه را که سبب خشکسالی در منطقه سیستان شده در نظام جستجو کرد یا عوامل ناامنی در منطقه را به نظام نسبت داد. این قضاوت، بی‌انصافی است.
وی افزود: بهتر است به سمت اختلافات نرویم بلکه سعی کنیم فاصله‌ها را کم کنیم؛ زیرا هرچه به اختلافات نزدیک شویم از یکدیگر دور خواهیم شد و افراطیون پیروز نبرد خواهند شد.



انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark