کد مطلب: 61420
 
مادر آسیب های اجتماعی؛
چه عواملی منجر به کودکان اعتیاد می شود؟
در حالی رنج سنی اعتیاد در بین کودکان چابهاری 8تا 13 سال است که خانواده، هم مرز بودن با کشور های همسایه و بیکاری از عوامل دخیل در این معضل به شمار می روند.
تاریخ انتشار : يکشنبه ۸ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۵۰
 
به گزارش زاهدنیوز، اعتیاد به مواد مخدر علاوه بر اینکه باعث آسیب رساندن به خود شخص می شود بر خانواده ی شخص نیز تاثیر می گذارد، در این بین آسیب پذیر ترین افراد فرزندان و کودکان هستند.

کودکان حاشیه نشین چابهاری این روزها در کنار مشکلات آب و فقر به جای بازی و غرق شدن در رویاهای صادقانه خود، در منجلاب خانمان سوز اعتیاد دست و پا می زنند.

متاسفانه در جامعه امروزی شاهد کودکانه شدن اعتیاد به ویژه در سکونت گاه های فقیرنشین هستیم، این جمله به این معنی است که توزیع و مصرف مواد مخدر و محرک به ویژه در سکونتگاه های فقیرنشین از نابود کردن زنان و مردان این سرزمین عبور کرده و حالا قربانیان کوچک تری دارد.

هرچند فقر، مشکلات خانوادگی و محیط باعث شده تا اعتیاد به کودکان زیر ۱۲ سال برسد اما این آسیب بزرگ اجتماعی را نمی توان با هیچ دلیل و منطقی توجیه کرد و یک زنگ خطر بزرگ برای آینده است که می تواند زیربنای بسیاری از بزهکاری چالش برانگیز اجتماعی نظیر سرقت، قتل، ناامنی مردم و محلات باشد.

با توجه به موقعیت استراتژیک اقتصادی و اجتماعی بندر چابهار این مسئله قطعا تاثیر بسزایی در پیشرفت و آبادانی دارد به گونه ای که اهمال کاری امروز مسئولین، خیانت بزرگ به نسل های بعدی است و بدون شک عدم توسعه شهر و منطقه در گرو این مسائل خواهد بود.



رنج سنی کودکان اعتیاد در چابهار بین ۸ تا ۱۳ سال است

زهرا بامدی، معاون توسعه پیشگیری بهزیستی سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ما بیان کرد: اعتیاد کودکان یکی از آسیب های اجتماعی است که همچون سایر آسیب های کودکان به دلیل تشدید نابرابری و نابه سامانی در جامعه، رو به رشد و فاقد نظارت و کنترل مؤثر است.

وی با اشاره به رنج سنی کودکان اعتیاد در چابهار افزود: این کودکان بین ۸ تا ۱۳ سال سن دارند که بزرگترین معضل در سیستان و بلوچستان است.

بامدی تصریح کرد: مهم ترین علت اعتیاد و گرایش این کودکان به اعتیاد انزوا، تنهایی، نداشتن خانواده، بیکاری و طلاق است و عوامل فردی، جمعیت شناختی، روان شناختی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و جغرافیایی موثر بر گرایش به مصرف مواد در افراد وابسته به اعتیاد می باشد.

معاون توسعه پیشگیری بهزیستی استان ادامه داد: جامعه آماری شامل کلیه سوءمصرف کنندگان مواد زن و مرد مراجعه کننده به مراکز درمان اعتیاد دولتی یا خصوصی را عواملی مثل عوامل فردی؛ سطح تحصیلات ابتدایی افراد وابسته به مواد و دوستان آن ها، بیکاری و داشتن مشاغل کارگری، پیشنهاد مصرف مواد توسط همکاران محیط کار، شروع مصرف با تریاک و عوامل خانوادگی؛ طرد فرد در مشاجرات خانوادگی، مصرف مواد برای فرار از مشکلات خانوادگی، مصرف مواد بعد از شکست عشقی، سابقه اعتیاد در بین اعضای خانواده و عملکرد خانوادگی نامناسب است.

وی گفت: عوامل روان شناختی؛ مصرف مواد برای لذت جویی و خوشگذرانی، مصرف مواد برای حس کنجکاوی، گرایش به رفتارهای پرخاشگرانه بالا، ناتوانی و ضعف در ابراز وجود و استرس های زیاد در سبک زندگی و عوامل فرهنگی؛ عدم عضویت و فعالیت در گروه های مذهبی، پایبندی کمتر به سبک زندگی مذهبی، ناآگاهی از اثرات و عوارض مواد مخدر، معاشرت با دوستان ناباب، قبح شکنی مصرف مواد در جامعه، تبلیغات و کارکرد منفی رسانه ها و استفاده بالا از ماهواره و عوامل اجتماعی؛عدم عضویت و فعالیت در گروه های اجتماعی و احساس محرومیت اجتماعی است.

بامدی عنوان کرد: عوامل اقتصادی مانند بیکاری و وضعیت اقتصادی ضعیف،احساس محرومیت اقتصادی و فقر و عوامل جغرافیایی؛ حاشیه نشینی و بالا بودن میزان بروز جرم و اعتیاد در محل سکونت فرد در گرایش به اعتیاد افراد وابسته به مواد نقش دارند.

معاون توسعه پیشگیری بهزیستی هم مرز بودن با کشورهای همسایه و پراکندگی وسیع منطقه و بیکاری را از سری عوامل گرایش به اعتیاد و مواد مخدر دانست.

وی با اشاره به تعداد کودکان اعتیاد گفت: در سیستان و بلوچستان تقریبی بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ کودک وجود دارد.


انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark