کد مطلب: 48650
 
مدیر نظارت بر مواد غذایی و بهداشتی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی زاهدان:
اصلاح الگوی مصرف با نشانگرهای رنگی در محصولات
مدیر نظارت بر مواد غذایی و بهداشتی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی هدف اصلی از اجرای طرح نشانگرهای رنگی در محصولات را اصلاح الگوی مصرف در جامعه و ارتقاء سطح سلامت جامعه عنوان کرد.
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱ دی ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۵۰
 
به گزارش زاهدانه، تنوع مواد غذایی و آشامیدنی باعث شده افراد بدون در نظر گرفتن محدودیت های مصرفی و سلامتی خود از انواع این مواد استفاده کنند که این مهم سلامتی آنان را هم به مخاطره انداخته است، وجود بیماری هایی نظیر دیابت، فشار خون، کلسترول و چربی خون همه به علت عدم رعایت نکات تغذیه ای و بهداشتی است که امروزه جامعه با آن دست و پنجه نرم می کند.
بر همین اساس از آنجایی که سلامتی مردم همواره یکی از مهمترین دغدغه های مسئولان بهداشتی است مسئولان سازمان غذا و دارو طرح چراغ راهنمای تغذیه ای را مطرح نمودند که این طرح یا همان برچسب نشانگر رنگی روی اهم محصولات این امکان را به مصرف کنندگان می‌دهد تا ماده غذایی مورد نظر خود را براساس الگوی مصرف و یا محدودیت‌های مصرفی انتخاب کنند.
از همین رو در این طرح سه رنگ تعریف شده و نحوه راهنمای آن بدین شکل است که رنگ قرمز میزان زیاد، رنگ زرد متوسط و رنگ سبز نشان از میزان چربی کل، اسیدهای چرب ترانس، میزان قند و نمک در هر سهم ماده غذایی را نشان می‌دهد.
همچنین در این برچسب ها اطلاعاتی به منظور مشخص کردن هویت محصولات بر روی بسته بندی‌ها نظیر تاریخ تولید، انقضاء و مواد تشکیل دهنده درج شده است تا افراد با آگاهی بیشتر اقدام به خرید محصول مورد نیاز خود کنند لذا خانواده‌ها باید به هنگام خرید دقت و توجه بیشتری بر روی نشانگرهای رنگی درج شده در محصولات داشته باشند و الگوی مصرف خود را به شیوه مناسب تری انتخاب کنند.
در همین راستا مدیر نظارت بر مواد غذایی و بهداشتی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در نشست آموزشی مدیرعاملان و مسئولان فنی واحدهای تولیدی مواد غذایی استان بر لزوم درج "برچسب گذاری و نشانگر رنگی تغذیه ای" بر روی محصولات تولیدی تاکید کرد.
مهندس حسین حقانی فر گفت: نشانگر رنگی بصورت چراغ راهنمای تغذیه ای شامل سه رنگ قرمز، نارنجی و سبز بر روی بسته بندی محصول درج می شود.
وی افزود: این نشانگر بر اساس میزان چربی کل، اسیدهای چرب ترانس، میزان قند و نمک در هر سهم ماده غذایی طراحی شده است بطوری که رنگ قرمز نشان دهنده میزان زیاد، رنگ زرد متوسط و رنگ سبز میزان اندک می باشد.
این مسئول ادامه داد: با توجه به تنوع مواد غذایی و آشامیدنی، برچسب نشانگر رنگی این امکان را به مصرف کننده می دهد تا ماده غذایی مورد نظر خود را براساس الگوی مصرف و یا محدودیت های مصرفی و مطابق با شرایط سنی و جسمی خود بصورت آگاهانه انتخاب نماید. حقانی فر در پایان هدف اصلی از اجرای این طرح را اصلاح الگوی مصرف در جامعه و ارتقاء سطح سلامت جامعه عنوان کرد.

انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark