کد مطلب: 55120
 
تدابیر قانونی برای مقابله با تکدی گری؛
جمع آوری بیش از 2 هزار معتاد متجاهر در سیستان و بلوچستان/ از ضرب الاجل دادستانی به فرمانداری زاهدان تا مقابله جدی با تکدی گری
دادستان عمومی و انقلاب زاهدان از تاخیر فرمانداری زاهدان برای تشکیل جلسه ستاد جمع آوری متکدیان و معتادان خیابانی گلایه کرد و گفت: تا پایان هفته جاری فرمانداری زاهدان فرصت دارد این جلسه را تشکیل دهد.
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۳۳
 
به گزارش زاهدانه، اکثرا پاتوقشان مقابل یک داروخانه پر رفت و آمد است یا پیاده رو خیابانها و پشت چراغ قرمز چهارراه ها، با عبور هر رهگذری هزاران حاجت روا شده و نشده را برایشان آرزو می کنند، تا شاید دلشان به رحم آمد و مقداری پول به آنها بدهند اما ظاهر برخی از آنها سیمای اعتیادشان را هوار می زند.
گرچه این ها تنها شمه ای از زخم ناسوز متکدی گری در شهر است اما ناگفته نماند این حال و روز همیشگی بازارها و خیابان های کلانشهر زاهدان است که علاوه بر نارضایتی شهروندان چهره شهر را نازیبا کرده است.
وجود متکدیان متهاجر در هر کوی و برزن این شهر علاوه بر سلب آسایش شهروندان همچون زخمی زیر پوست شهر است که به مانند خوره آهسته روح این شهرو ساکنانش را می خورد و این مهم در حالی رخ می دهد که هر روز در سایه بی تفاوتی برخی مسئولان و نهادهای مربوطه، متکدیان و معتادان متهاجر با هزاران ترفند از سر و کول اهالی شهر بالا و پایین می روند.
علی ای حال هرچه به روزهای پایانی سال نزدیکتر می شویم به آمار متکدیان سطح شهر نیز افزوده می شود که این امر تصویر زشتی در ذهن میهمانانی می گذارد که برای تفریح و استراحت چند روزی این شهر را انتخاب می کنند.
روز گذشته در چهارمین نشست پیشگیری از وقوع جرم در دادگستری کل سیستان و بلوچستان، دادستان عمومی و انقلاب زاهدان از تاخیر فرمانداری زاهدان برای تشکیل جلسه ستاد جمع آوری متکدیان و معتادان خیابانی گلایه کرد و اظهار داشت: تا پایان هفته جاری فرمانداری زاهدان فرصت دارد این جلسه را تشکیل دهد.
حجت الاسلام علی موحدی راد با بیان اینکه تکلیف دستگاه هایی که در این زمینه اقدامی انجام ندهند را قانون مشخص می کند، ادامه داد: در صورتی که ظرف این مدت اقدامی صورت نگیرد دادستانی برای جمع آوری متکدیان و معتادان خیابانی ورود می کند.
وی تاکید کرد: اگر ادارات متولی در این زمینه به وظایف قانونی خود عمل نکنند قطعا دستگاه قضایی وارد عمل شده و برخوردهای قانونی لازم را انجام خواهد داد.
شهردار زاهدان نیز در این جلسه با بیان این که از ابتدای امسال هزارو437 معتاد پرخطر در زاهدان جمع آوری شده است، گفت: در زمینه مبارزه با تکدی گری شهرداری وظیفه دارد این افراد را جمع آوری کند و براساس شرایط هر فرد، آن ها را به یکی از دستگاه های متولی تحویل دهد.
محمد خاشی با اشاره به اینکه چرخه جمع آوری و درمان این افراد معیوب است، افزود: بعد از گذشت یک هفته متکدیان جمع آوری شده مجددا به خیابان ها باز گشته و هزینه و وقتی که دستگاه های متولی برای جمع آوری و نگه داری این افراد اختصاص داده اند به کلی هدر می رود.
وی دلیل این مشکل را مشخص نبودن یک متولی اصلی برای مبارزه با تکدی گری و ساماندهی متکدیان عنوان کرد و گفت: اگر این وظیفه به بخش خصوصی واگذار شود و شهرداری و دیگر دستگاه ها وظیفه نظارت و هدایت را برعهده داشته باشند جمع آوری این افراد نتیجه بخش خواهد بود.
رئیس شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر سیستان و بلوچستان نیز در ادامه از اجرای برنامه جمع‌آوری معتادان متجاهر در استان خبر داد و گفت: از ابتدای سال تاکنون 2 هزار و 38 معتاد متجاهر در استان جمع‌آوری شده است.
محمدهادی مرعشی تصریح کرد: برای برطرف کردن مشکلات بیکاری و عدم اشتغال در جامعه نیازمند برنامه‌ریزی مدون هستیم.
انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark