کد مطلب: 48697
 
علیزاده شایق: یک‌میلیون تن برنج دولتی ناپدید شد
افشای ابعاد جدید از پرونده "برنج آلوده"/واکنش تند حجتی به انتشار اسناد توزیع "برنج آلوده": بی‌خود منتشر کردند
دبیر انجمن برنج با اعلام اینکه در خصوص توزیع برنج‌های تاریخ مصرف گذشته و آلوده وزارت جهاد کشاورزی باید پاسخگو باشد، گفت: از سرنوشت یک‌میلیون تن برنج اطلاعی در دست نیست و بهتر است وزارت کشاورزی مردم را از سرنوشت این برنج‌ها آگاه کند.
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۳ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۰۱
 
به گزارش زاهدانه به نقل از راه دانا؛   جمیل علیزاده شایق دبیر انجمن برنج درباره ماجرای توزیع برنج‌های آلوده بین مردم در برخی از شهرها توسط دولت گفت: مسئول اصلی تنظیم بازار در ایران وزارت کشاورزی بوده و وظیفه اصلی پاسخگویی در این موضوع به‌عهده این وزارتخانه است.

وی افزود: از اواخر سال گذشته نظم مناسبی در واردات برنج برقرار شده و برنجی که سال گذشته وارد کشور شده بود توانست کسری برنج مورد نیاز کشور را تأمین کند. امسال نیز وزارت کشاورزی مانند سال گذشته چهارچوب مشخصی برای واردات برنج تعیین کرده است.

علیزاده در توضیح این چهارچوب‌ها اظهار داشت: دولت با سامان‌دهی ثبت سفارش‌ها، عدم واردات برنج از اول تیر تا آخر آبان ماه، وضع تعرفه 40درصدی برای برنج در تمام طول سال و دریافت 500 تومان سود بازرگانی برای هر کیلو برنج وارداتی توانست به وضعیت بازار برنج سر و سامانی بدهد.

دبیر انجمن برنج با اشاره به کاهش قیمت جهانی برنج تصریح کرد: واردات برنج از سال 93 تحت کنترل و به‌صورت مدیریت شده صورت گرفته است ضمن اینکه به‌دلیل کاهش قیمت جهانی این کالا، واردات برنج مانند گذشته سودآور نیست.

وی درباره منشأ برنج‌های آلوده و زمان واردات این برنج‌ها به کشور خاطرنشان کرد: ما در سال 92 حدود 2میلیون تن برنج وارد کشور کردیم که یک‌میلیون تن آن اضافه بوده و در سال 93 نیز به‌دلیل واردات کافی از آن یک‌میلیون تن برنج باقی‌مانده در انبارها استفاده نکردیم.

به گزارش تسنیم ، علیزاده در ادامه با بیان این احتمال که این برنج‌ها ممکن است همان برنج‌های وارداتی سال 92 باشند، افزود: من بارها از طریق رسانه‌ها از وزارت کشاورزی این سؤال را مطرح کردم: سرانجام این یک‌میلیون تن برنج چه شد؟ به‌هرحال این برنج‌ها یا باید در جایی مصرف شده باشند یا ما آن را از طریق ترانزیت به سایر کشورها صادر کرده‌ایم.

وی با اذعان به این موضوع که نمی‌توان با قاطعیت برنج‌های توزیع شده آلوده و تاریخ مصرف گذشته را همان برنج‌های مازاد در سال 92 دانست، گفت: به‌هرحال از سرنوشت این یک‌میلیون تن برنج اطلاعی در دست نیست و بهتر است وزارت کشاورزی مردم را از سرنوشت این برنج‌ها آگاه کند.

علیزاده درباره آسیب پذیر بودن برنج در مقابل آفات و بیماری‌های انباری تصریح کرد: توصیه شخصی من به همه مردم این است که هیچ‌وقت بیش از نیاز یک سال خود برنج را ذخیره و انبار نکنند چرا که برنج به‌سرعت قابل فساد است.

دبیر انجمن برنج با یادآوری ماجرایی در این رابطه با اشاره به عدم‌کیفیت انبارهای موجود در کشور بیان داشت: چند سال پیش حدود 100هزار تن برنج در یکی از انبارهای کرج پیدا شد که به‌دلیل طولانی شدن نگهداری آنها در انبارهای غیراستاندارد پوسیده شده و مسئولین مجبور به از بین بردن این برنج‌ها شدند.

واکنش تند حجتی به انتشار اسناد توزیع "برنج آلوده": بی‌خود منتشر کردند/تاریخ مصرف را تمدید کردیم

وزیر جهاد کشاورزی در واکنش تندی به انتشار اسناد توزیع برنج تاریخ مصرف گذشته و آلوده با اعلام اینکه رسانه‌ها بی‌خود منتشر کردند، از طرح این موضوع در جلسه امروز دولت خبر داد و گفت: تاریخ مصرف برنج‌های توزیع‌شده تمدید شده بود و این کار طبیعی است.

محمود حجتی در حاشیه دیدار با وزیر امور خارجه مغولستان در جمع خبرنگاران درباره آلودگی برنج توزیع شده شرکت بازرگانی دولتی ایران اظهار کرد: کی گفته که برنج آلوده است؟ کجا توزیع شده است؟

وی در واکنش به اینکه اسناد آن در خبرگزاری‌ها منتشر شده است، افزود: خبرگزاری‌ها بیخود کرده‌ و اشتباه کرده‌اند.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: مگر می‌شود برنج آلوده در کشور توزیع شود؟

حجتی در پاسخ به "آیا شما این موضوع را به‌کل تکذیب می‌کنید؟" با تعجب گفت: برنج آلوده توزیع شده است؟! چه‌کسی گفته است، برنج آلوده توزیع شده است؟!

وی در واکنش به اینکه اسناد آن وجود دارد، گفت: چه‌کسی توزیع کرده است؟ ما توزیع کرده‌ایم؟ 

وزیر جهاد کشاورزی دولت یازدهم با شنیدن اینکه براساس اسناد منتشر شده مربوط به شرکت بازرگانی دولتی این برنج بین مردم توزیع شده است، گفت: بازرگانی نه توزیع کرده و نه مجاز است که توزیع کند.

حجتی همچنین در واکنش به اینکه سازمان غذا و دارو به شرکت بازرگانی دولتی نیز تذکر داده است و مجلس و سازمان غذا و دارو می‌خواهند این موضوع را پیگیری کنند، گفت: من این داستان را خبر ندارم، دارند پیگیری می‌کنند.

وی همچنین در خصوص جلسه خود با شرکت بازرگانی دولتی و تذکر به این سازمان برای دقت بیشتر در توزیع کالاها گفت: ما مرتب با این بخش‌ها جلسه داریم اما این جلسه اخیر ارتباطی با برنج ندارد.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: محصولات غذایی، تاریخ مصرف مجازی دارند و طبق مشخصات فنی و شرایط نگهداری سازمان غذا و دارو و در بخش پروتئین سازمان دامپزشکی کنترل می‌شوند.

حجتی یادآور شد: اگر به هر دلیلی این محصولات در زمان مورد نظر توزیع نشد پس از بررسی و ارزیابی لازم ممکن است برای آنها تاریخ مصرف را تمدید کنند و تاریخ مصرف آنها افزوده می‌شود.

وی گفت: تا آنجا که بنده اطلاع دارم هیچ برنج آلوده توزیع نشده، همچنین برنجی که از لحاظ تاریخ مصرف قابل تمدید نباشد، عرضه نشده است.

وزیر جهاد کشاورزی یادآور شد: برنجی که عرضه شده است تاریخ مصرف آن پس از بررسی توسط سازمانهای مربوطه تمدید و عرضه شده است که این موضوع امری طبیعی به حساب می‌آید.

وی گفت: من نمی‌دانم رسانه‌ها و سازمان صداوسیما به‌دنبال چه‌چیزی‌اند و این کارها و جنجال‌سازی‌ها را به چه‌منظور انجام می‌دهند.

* پای برنج آلوده به هیئت دولت نیز کشیده شد

حجتی با اشاره به جلسه امروز هیئت دولت گفت: در جلسه امروز هیئت دولت یکی از همکاران گفت که رسانه‌ها در این زمینه معرکه گرفته‌اند ولی بنده گفتم نمی‌دانم موضوع چیست و مطلب خبرگزاری‌ها را ندیده‌ام.

وزیر جهاد کشاورزی تأکید کرد: این امری طبیعی است که در محصولات غذایی کم و بیش اتفاق می‌افتد و از دستگاه‌های ذی‌ربط برای تمدید تاریخ مصرف اجازه تمدید گرفته می‌شود. 

حجتی یادآور شد: هیچ دستگاه و بنگاهی مجوز ندارد و نمی‌تواند غذای فاسد توزیع کند و این امر جرم است.

وی یادآور شد: محصول تاریخ گذشته‌ای که مجوز خاص خود را نگرفته باشد اجازه توزیع ندارد، به‌طوری که حتی یک مغازه هم نمی‌تواند آن را توزیع کند چه برسد به شرکت بازرگانی دولتی که وابسته به دولت است.

*جداسازی بخش بازرگانی از وزارت جهاد کشاورزی هنوز در دستور کار دولت نیست

وزیر جهاد کشاورزی در ادامه با بیان اینکه جداسازی بخش بازرگانی از وزارت جهاد کشاورزی هنوز در دستور کار دولت نیست، گفت: هر موقع این موضوع در دستور کار قرار گرفت می‌بینیم که چه‌چیزی است و براساس آن برنامه‌ریزی می‌کنیم اما به‌واقع امروز نیز بازار دست ما نیست.

حجتی درباره بازپس‌گیری وظایف بخش بازرگانی از وزارت جهاد کشاورزی در برنامه ششم اظهار کرد: از این بحث‌ها زیاد است، اما هنوز بحثی در این رابطه نکرده‌ایم.

وی در واکنش به پیشنهاد منتشر شده سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در این خصوص افزود: خیلی چیزها منتشر می‌شود اما بحثی در این زمینه نداریم.

* امروز بازرگانی دست ما نیست

وزیر جهاد کشاورزی دولت یازدهم ادامه داد: امروز نیز بازار در دست ما نیست اما آنچه اصرار داشته و داریم آن است که به‌عنوان متولی تولید در هر بخشی مانند کشاورزی و صنعت که متولی تولید هستند مسئول بازرگانی نیز باشند.

حجتی افزود: عدم‌تحقق این امر باعث می‌شود که یک‌مرتبه مشاهده می‌شود که مرزها باز شده و آن محصولی که با تلاش، مشقت و گرفتاری‌ها در داخل کشور تولید می‌شود با ارز استحصالی از محل فروش نفت بدون حساب و کتاب به کشور وارد می‌شود.

وی یادآور شد: جداسازی بخش بازرگانی از وزارت کشاورزی هنوز در دستور کار دولت نیست. اما هر موقع قرار گرفت می‌بینیم چه‌چیزی است و در این رابطه تصمیم‌گیری می‌کنیم.

انتهای پیام/

Share/Save/Bookmark