کد مطلب: 48967
 
یک مشاور خانواده مطرح کرد:
"نه" نگفتن سرآغازی برای اعتیاد و بزهکاری
یک مشاور خانواده گفت: آمارها حاکی از آن است که بیشتر سو استفاده‌ها، اعتیاد، دزدی و دیگر بزهکاری ها در شرایطی رخ داده که اگر فرد مهارت گفتن نه را داشت، دچار آن نمی شد.
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۲۳
 
به گزارش زاهدانه، همه ما تاکنون در شرایطی قرار گرفته ایم که گفتن "نه" برایمان دشوار باشد زیرا رودربایستی و نگرانی از اینکه رد یک درخواست باعث خراب شدن روابط یا پل های پشت سرمان در ارتباط با اطرافیان و دوستانمان شود، مانع از گفتن این کلمه شده است. اما باید بدانیم که رودربایستی در "نه" گفتن همیشه به معنای بی احترامی و کم توجهی به اشخاص محسوب نمی شود این مهم بدان جهت است که بارها مشاهده کرده ایم برخی از افراد به دلیل رودربایستی با دیگران کارهایی را انجام می دهند که بر خلاف میلشان است و بعد از آن احساس ندامت و پشیمانی می کنند که ای کاش اینکار را انجام نمی دادم و در جوابش نه می گفتم.
حال این در خواست می تواند از دعوت به یک مهمانی تا ضمانت برای گرفتن وام یا تعارف به کشیدن سیگار در جمعی که دوستان ناباب وجود دارند، باشد. از اینرو باید این مهم فرهنگ سازی شود که گفتن"نه" نشانه بی ادبی، طفره رفتن، ترس یا خودخواهی نیست بلکه می تواند نشان از اعتماد به نفس بالا و داشتن قدرت در افراد باشد.
در این راستا از آنجایی که "نه" گفتن یکی از چالش های بزرگ روزمره بسیاری از افراد محسوب می شود یک مشاوره خانواده در گفتگو با یکی از رسانه ها در ارتباط با مهارت نه گفتن، اظهار داشت: وقتی می‌خواهیم به دیگران نه بگویم، می‌ترسیم که احساساتشان را جریحه دار کرده یا نا امیدشان کنیم یا حتی بدتر، دیگر دوستمان نداشته باشند، اما نه گفتن هم مهارت‌هایی نیاز دارد مثل هر کار دیگری و قرار نیست با یک نه گفتن دنیا تمام شود.
هما خرمی با اشاره به اینکه نه گفتن باید محکم بیان شود، گفت: اگر مطمئن هستید که باید نه بگوید بدون معطلی یک نه محکم بگویید زیرا نه گفتن به معنای عصبانیت، پر خاش یا پریدن به طرف مقابل نیست.
وی در ادامه بیان داشت: بعد از نه گفتن تشکر کنید، اگر بعد از این که خواسته دیگران را رد می‌کنید یک کلمه تشکر آمیز مثل ممنون یا مرسی هم بگویید تاثیر سریع و مثبتی روی درخواست کننده خواهید گذاشت.
این مشاور ادامه داد: در مقابل گفتن "نه" پیشنهاد دیگری به طرف مقابل بدهید و با این روش مسیر صحبت و درخواست را عوض کنید و در واقع با یک پیشنهاد بهتر هم خودتان سود ببرید و هم منافع طرف مقابل را در نظر بگیرد.
وی با اشاره به حفظ آرامش در چنین موقعیت هایی افزود: این یکی از مهمترین نکاتی است که برای کنترل مکالمه باید رعایت کنید، البته حفظ آرامش منطقی برخورد کردن وقتی از چیزی عصبانی هستید بسیار سخت است، مخصوصا اگر فرد مقابل حسابی شلوغش کند.
خرمی افزود: آمارها حاکی از آن است که بیشتر سو استفاده‌ها، اعتیاد، دزدی و دیگر بزهکاری ها در شرایطی رخ داده که اگر فرد مهارت گفتن نه را داشت، دچار آن نمی شد.
وی در پایان با اشاره به اینکه " نه " گفتن نوعی مهارت است که باید بیاموزیم و در تعاملات روزمره از آن استفاده کنیم، گفت: افرادی که توانایی نه گفتن را ندارند باید بدانند پاسخ منفی، پرویی، گستاخی و بی ادب نیست، بلکه رد محترمانه خواهش یکی از دوستان یا اطرافیان است.
انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark