کد مطلب: 61386
 
هر آنچه که در باره سرطان باید بدانیم،
سرطان قابل پیشگیری است، با خودمراقبتی و امید/ سرطان دهانه رحم چهارمین سرطان شایع زنان
تشخیص زودهنگام و به موقع سرطان می تواند منجر به بهبود و درمان موفقیت آمیز بیماران شود.
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۵۲
 
به گزارش زاهدنیوز، سرطان بیماری است که از تکثیر غیر طبیعی سلول های بدن شروع می شود، بدن انسان از میلیون ها سلولی ساخته شده است که با یکدیگر گروه بندی شده تا بافت ها و اندام های مختلف را بسازند.

ژن های داخل هر سلول به آن دستورهای لازم را صادر می‌کنند، گاهی اوقات این دستورات در یک سلول مبهم و مغشوش بوده و سلول رفتار غیر طبیعی دارد و پس از مدتی گروهی از سلول های غیر طبیعی می توانند در خون یا سیستم ایمنی گردش کرده یا تبدیل به توده یا تومور بدخیم یا سرطان می شوند.

در واقع سلول های بدن در طی یک روند تنظیم یافته از بین می روند و سلول های جدید جای آنها را می‌گیرند گاهی اوقات این روند طبیعی از تنظیم خارج شده و سلول های فرسوده از بین نمی روند و تشکیل توده ای را که می‌توانند تبدیل به تومور بدخیم یا سرطان شوند.

اغلب سرطان‌ها یک توده ایجاد می‌کنند که به آن تومور می‌گویند، ولی تمام توده‌ها تومور نیستند، معمولا پزشک تکه‌ای از توده را برای آزمایش برمی‌دارد که به آن نمونه‌ برداری یا بیوپسی می‌گویند.

بروز سرطان در ایران کمتر از متوسط جهانی است

خداداد شیخ زاده، معاون فنی مرکز بهداشت سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ما بیان کرد: سالانه هزاران مورد ابتلا به سرطان در ایران و میلیون ها مورد در جهان رخ می دهد که در صورت تشخیص به موقع و زودهنگام، تومور در مراحل اولیه و محدود بوده، در نتیجه درمان آن آسان تر و امکان کنترل و بهبود کامل آن بسیار زیاد است.

وی افزود: میزان بروز سرطان در مردان و زنان ایرانی به ترتیب ۱۳۴ و ۱۲۸ نفر به ازای هر صد هزار نفر جمعیت است، در حالی که متوسط جهانی بروز سرطان در مردان و زنان به ترتیب ۲۰۵ و ۱۶۵ نفر است، بنابراین بروز سرطان در ایران کمتر از متوسط جهانی است.

شیخ زاده با اشاره به شایع ترین سرطان ها در جمعیت زنان کشور تصریح کرد: سرطان های پستان ، کولورکتال، تیروئید، پوست، معده و شایع ترین سرطان ها درجمعیت زنان استان شامل، پستان ،تیروئید،کولورکتال، معده و پوست می باشد.

معاون فنی مرکز بهداشت سیستان و بلوچستان اذعان کرد: سرطان دهانه رحم چهارمین سرطان شایع زنان در جهان است و مهم ترین علت مرگ ناشی از سرطان در زنان در کشورهای در حال توسعه به شمار می رود و دراکثر موارد در مراحل بسیار پیشرفته تشخیص داده میشود.

وی ادامه داد: سرطان دهانه رحم از معدود سرطان هایی است که علت مشخص برای ایجاد آن شناخته شده و روش های پیشگیری موثر برای ریشه کنی آن وجود دارد.

شیخ زاده گفت: ابتلا به عفونت ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)مهم ترین علت شناخته شده سرطان دهانه رحم است، روش های تشخیصی عفونت HPV در برنامه های غربالگری، به عنوان یکی از روش های نوین و اثر بخش در پیشگیری از سرطان دهانه رحم شناخته شده است.

این مسئول با اشاره به برنامه غربالگری و تشخیص زودهنگام سرطان دهانه رحم در نظام بهداشتی کشور خاطر نشان کرد: در این برنامه، هدف شناسایی و ثبت بیماران در رده سنی ۳۰ تا ۵۹ سال مشکوک یا مبتلا به بیماری دهانه رحم و سپس ارائه خدمات مناسب در سطوح مختلف شبکه بهداشتی، درمانی و ساماندهی درمان و مراقبت بیماران است.

شیخ زاده گفت: زنان در فاصله ۳۰ تا ۵۹ سال هر ۵ سال یک بار از نظر علائم مشکوک سرطان دهانه رحم بررسی و معاینه می شوند.


انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark