کد مطلب: 50216
 
معرفی شهرستان زاهدان/
«سینما ملک» نخستین سالن نمایش در زاهدان/ کلان شهر سیستان وبلوچستان فاقد سالن سینماست
کلان شهر سیستان وبلوچستان فاقد سالن سینماست و تنها در تالار اشراق اداره کل ارشاد اسلامی فیلم های سینمایی برای علاقه مندان پخش می شود.
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۱۹
 
به گزارش زاهدانه، نخستین و قدیمی ترین سالن نمايش فيلم در زاهدان در سال 1325 زمانی كه شهر زاهدان تنها پنج هزار نفر جمعيت داشت توسط فردی هندی تبار به نام "ملک" افتتاح و این مکان بعنوان «سینما مَلِک» نامگذاری شد.
این سینما زمانی تاسيس شد كه هنوز تلويزيون و راديو در اين شهر وجود نداشت و برای مردم پديده‌ای عجيب و نو به نظر می آمد.
پسر ملک دستگاه پروژكتور نمايش را از هندوستان وارد كرد، در آن زمان فيلم‌ها اكثراً صامت بودند و از تهران يا مستقيما از كمپانی‌های معروفی چون متروگلدن مايروفوكس قرن بيستم تهيه می‌شدند.
لازم به ذکر است که نخستین فيلم ناطقی كه در زاهدان و در اين سالن به نمايش گذاشته شد فيلم هندی «آلمرا» بود.
هرچند این مکان تنها محل تفریحی زاهدان در آن سال ها بود اما به دلیل درآمد بسيار كم مردم، کوچک بودن شهر و تعداد اندک تماشاگران سينما زاهدان بيش از چند سال نتوانست به كار خود ادامه دهد و به ناچار تعطيل شد.

دومین سالن نمایش فیلم
«سينما فروردين»، دومين سالن نمايش فيلم در شهر زاهدان قبل از پیروزی انقلاب اسلامی با سرمايه گذاری مرحوم طوسی در هشتم فروردين سال 1341 با گنجايش 700 نفر و به صورت سالن تابستانی با حضور مقامات استان از جمله« مهندس پارسا» استاندار وقت، "هراوند" فرماندار، "مهدی اقبال" شهردار و "سرلشكر اسپهرم" فرمانده ژاندارمری زاهدان افتتاح شد.
نخستین فيلم این سینما با نام «پمپه ای در آتش» ساخت كشور ايتاليا و به صورت رنگی به نمايش گذاشته شد، در آن زمان جمعيت زاهدان به 60 هزار نفر رسيده بود و حداقل 800 تا بیش از یک هزار نفر روزانه از اين سالن نمايش استفاده می‌كردند.
 در آن زمان چون تفريح و سرگرمی ديگري در زاهدان وجود نداشت استقبال از سينما واقعا چشمگير بود بگونه ای که سینما مهربان یکی از دیگر سالن‌های نمایشی بود که در دهه 40 در شهر زاهدان احداث شد و نگاه بسیاری از مخاطبان را به سمت خود سوق داد.
این سالن نمایش با گنجایش تعداد 700 نفر در ابتدا مخاطبان خاصی داشت و به دلیل مغایرت فیلم های اکران شده با فرهنگ مذهبی مردم در این استان کم کم با عدم استقبال خانواده ها روبرو شد و سرانجام تعطیل شد.

آتش به جان سینما
«سینما فرهنگ»پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران هنر هفتم در کشور جان تازه‌ای گرفت و در همین راستا سینما فروردین زاهدان نیز در سال 1373 بازسازی و با 500 صندلی مجددا راه‌اندازی شد و به سینما فرهنگ تغییر نام یافت اما به سبب زیان‌های مالی و عدم استقبال تماشاگران در سال 1384 باری دیگر تعطیل شد.
سینما مهربان زاهدان نیز پس از پیروزی انقلاب اسلامی دوباره فعالیت خود را از سر گرفت اما تا سال 81 بیشتر دوام نیاورد و به سبب تقلیل آمار تماشگران به کمتر از 20 نفر در طی روز بالاخره تعطیل شد.

«تالار اشراق»
هم اکنون کلان شهر سیستان وبلوچستان فاقد سالن سینماست و تنها در تالار اشراق اداره کل ارشاد اسلامی فیلم های سینمایی برای علاقه مندان پخش می شود که در این مکان بلیت فروشی نیز انجام می گیرد.
انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark