کد مطلب: 61629
 
افسردگی و هر آنچه که باید درمورد آن بدانید؛
تنهایی، شایع ترین اختلال در افسردگی
احساس تنهایی و کاهش اعتماد به نفس این افراد افسرده دید منفی به خود دارند که منجر به احساس بی ارزشی و گناه می شود که یکی از مشخصه های تعیین کننده در افسردگی است.
تاریخ انتشار : شنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۴۸
 
به گزارش زاهدنیوز، کلمه افسردگی را این روزها زیاد می‌شنویم، انگار که بخشی از زندگی مدرن شده باشد. افسردگی روی فکر، عمل و احساسات تأثیرات مخربی می‌گذارد. اما آیا هر غم و رنج و ناراحتی الزاماً افسردگی نامیده می‌شود؟ آیا این بیماری نگران‌کننده است و عواقب ناگواری دارد؟

گاهی اوقات داشتن غم و اندوه و یا احساس کمبود، بخشی عادی از زندگی است. در زندگی همه درگیر اتفاقات غم انگیز و ناراحت کننده می شوند. اما اگر به طور مرتب احساس بدبختی و ناامیدی دارید، ممکن است دچار افسردگی شده باشید.

افسردگی، شرایط زندگی خوب و بد سرش نمی‌شود و همه ما ممکن است در هر شرایطی افسرده شویم. مهم‌ترین عوامل افسردگی؛ تغییر مواد شیمیایی در مغز، ژنتیک، شخصیت و عوامل محیطی است.

اختلال افسردگی معمولا با اضطراب مداوم، قانون شکنی، رفتارهای ضد اجتماعی و کاهش توجه و تمرکز ارتباط دارند.

همه افراد در طول سالهای زندگی خود ممکن است یک تایم در برهه ای از زمان دچار این بیماری شوند.

شایع ترین اختلال خواب در دوره افسردگی بیخوابی است

نرگس بامدی، روانشناس و مدیر مرکز مشاوره ازدواج و تحکیم خانواده گلزار با مجوز رسمی اشتغال تخصصی از سازمان نظام روانشناسی کشور در گفت و گو با خبرنگار ما بیان کرد: افسردگی به اختلالی اشاره دارد که با علائم رفتاری، عاطفی، جسمی و شناختی همراه است و شخص مبتلا خود را غمگین، افسرده، درمانده و ناامید توصیف می کند.

وی افزود: افراد افسرده به سرگرمی ها علایق کمتری دارند یا فعالیت هایی که قبلا لذت بخش بوده دیگه مورد علاقه شان نیست که این افراد بیقراری یا کندی حرکتی دارند.

روانشناس تصریح کرد: فقدان انرژی، خستگی و فرسودگی در بین این افراد شایع است و شخص ممکن است خستگی مداوم بدون فعالیت زیستی را زیاد گزارش دهد به طوری که انجام کوچکترین تکلیفی برای نیاز به کوشش زیادی باشد.

بامدی گفت: شایع ترین اختلال خواب در دوره افسردگی بیخوابی است، فرد بیمار صبح زود به طور ناخواسته بیدار می شود و به خواب نمی رود یا به سختی به خواب می رود و اشتها معمولا کاهش پیدا می کند و بسیاری از افراد فکر می کنند به اجبار غذا می خورند.

وی با اشاره به علائم شایع اختلال در افسردگی ادامه داد: احساس تنهایی، تحریک پذیری و کاهش اعتماد به نفس در افرادی که دید منفی به خود دارند که منجر به احساس بی ارزشی و گناه می شود که یکی از مشخصه های تعیین کننده در افسردگی همین مورد است.

مدیر مرکز مشاوره ازدواج و تحکیم خانواده گلزار تشریح کرد: افراد افسرده ارزیابی منفی غیر واقع بینانه از خود دارند، این افراد عزت نفس پایین و کلمات منفی بیشتری برای توصیف خود انتخاب می کنند به طوری که وقتی اتفاقات منفی برای آنها رخ می دهد بیشتر از عوامل بیرونی خود را مقصر می دانند و سرزنش می کنند.

وی ادامه داد: علاوه بر علائم جسمی و روان شناختی که شمرده شد علائم شناختی در افسردگی برجسته است، افراد افسرده به راحتی دچار حواس پرتی می شوند یا از مشکلات حافظه شکایت می کنند و در تفکر، تمرکز، تصمیم گیری و حل مسائل دچار مشکل می شوند و جدی ترین پیامد دوره افسردگی اگر درمان نشود اقدام به خودکشی یا خودکشی کامل است.

بامدی افزود: افسردگی در خردسالان غالبا از طریق نشانه های غیر افسردگی بروز می کند و تشخیص آن در کودکان و نوجوانان دشوار است، برخی بیش از حد در خود فرو می روند و درمورد سلامت خود نگران و بیقرار هستند یا رفتارهای بی هدف از خود نشان می دهند و بعضی از نوجوانان افسردگی را از طریق خصومت و سرکشی بروز می دهند و معمولا روابط خود را با خانواده، معلمان و هم سالان خود مختل می کنند.

روانشناس خاطر نشان کرد: این افراد نسبت به خود، دنیا و آینده دیدگاه منفی و بد بینانه ای دارند و بعضی از آنها به شدت احساس حقارت و تمایل به خار شمردن و کم ارزش دانستن خود می دانند، مطالعات نشان داده میزان پرخوابی در نوجوانان افسرده بسیار بالاتر از کودکان است، گوشه گیری اجتماعی، بی نظمی در مدرسه از نظر غیبت و افت تحصیلی در بین کودکان و نوجوانان افسرده شایع است.

معلمان و متولیان تعلیم و تربیت در کودکان و نوجوانان افسرده نقش بسزایی دارند

وی با اشاره به راهکارهای پیشنهادی بیان کرد: معلمان و متولیان تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان افسرده را در فعالیت های اجتماعی مانند صحبت کردن در کلاس درس، شرکت کردن در مسابقه، نحوه بیان عواطف و برقراری ارتباط با دیگران مورد توجه قرار دهند، توجیه و راهنمایی خانواده های نوجوانان درباره نشانه های افسردگی و پیامد آن، تشکیل جلسات آموزش خانواده ها برای شناخت بیشتر و مشکلات آنها و تشویق والدین برای مراجعه به یک روانشناس مجرب و کمک به حل مشکلات خود و فرزندان از اهمیت بالایی برخوردار است.

روانشناس خاطر نشان کرد: آموزش ها و روش های مناسب برای برقراری ارتباط اجتماعی با هم سالان و فراهم کردن زمینه های لازم برای پیدا کردن دوست به دانش آموزان تشویق خود نوجوان افسرده به ورزش و عضویت در فعالیت های ورزشی از راهکاری پیشنهادی است.


انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark