کد مطلب: 34999
 
بیابان‌های اتوبان تهران – قم بستر گردوخاک این روزهای پایتخت
بیابان‌های اتوبان تهران – قم بستری مهیا برای افزایش گردوخاک در داخل شهر تهران است.
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۶ تير ۱۳۹۳ ساعت ۰۷:۰۶
بیابان‌های اتوبان تهران – قم بستر گردوخاک این روزهای پایتخت
 
به گزارش زاهدانه ،محمد رستگاری، معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران گفت: گرم شدن هوا سبب خشک شدن سطح رویی خاک شده و رطوبتی که باعث چسبندگی سطح خاک می‌شود از بین می‌رود، از طرفی با کمبود رطوبت پوشش گیاهی نیز کاهش یافته و ذرات خاک مستعد حرکت و جابه‌جابی می‌شوند.

وی افزود: ذرات خاک در طول فصل بهار برای جابجایی به سرعت باد بیشتری نیاز دارد در حالیکه در فصل تابستان ذرات خاک برای حرکت به سرعت کمتری نیاز دارد.

وی ادامه داد: در استان تهران به دلیل اختلاف ارتفاع از سطح دریا بین مناطق شمالی و جنوبی استان از نظر ورود، افزایش یا کاهش گردوخاک تفاوت وجود دارد.

رستگاری تصریح کرد: در قسمت‌های جنوبی شهر بدلیل گرمتر بودن وقتی ذرات خاک بلند می‌شوند این مناطق وارد جریانات صعودی می‌شوند، حال آنکه به دلیل خنک‌تر بودن مناطق شمالی این نقاط وارد این جریانات نمی‌شوند و به سمت شهر تهران می‌روند که همراه خود ذرات گردوخاک را هم وارد شهر می‌کنند.

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان تهران اظهار داشت: گردوخاک شهر تهران مختص بیابان‌های اطراف تهران – قم نیست بلکه این فرآیند بسته به جریانات هواشناسی امکان دارد از مناطق دورتر یا نزدیکتر به شهر تهران نیز صورت گیرد.

وی خاطرنشان کرد: از راهکارهای مقابله با این پدیده اجرای طرح‌های بیابانزایی، تثبیت خاک، ایجاد کمربند سبز در اطراف شهر و همچنین جلوگیری از چرای بی‌رویه دام در مراتع اطراف تهران است.

انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark