کد مطلب: 44754
 
زاهدانه در گزارشی بررسی می‌کند:
قشر جوان سیستان و بلوچستان با چه مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کند؟ / چرا باید نوع نگاه به مسئله جوانان متحول شود؟ / نقش وزارت ورزش و جوانان چیست؟
سال‌هاست سیستان و بلوچستان به عنوان جوان‌ترین استان کشور، از عدم برنامه‌ریزی درست برای قشر جوان رنج می‌برد و شاید بتوان یکی از عوامل بنیادی را که در جا ماندن این استان از قافله توسعه و پیشرفت نقش بسزایی دارد؛ همین امر دانست.
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۳۰
 
معضلات جوانان
زاهدانه: جوان و مسائل مربوط به حوزه جوانان مدت‌ها است که از نظرگاه دولت‌ها و کارشناسان مختلف مورد ايده‌پردازي، سياست‌گذاري و اجرا بوده است. دولت‌هاي مختلف به اقتضای سياست‌ها و اهداف خود مسائل حوزه جوانان را نگريسته و برنامه‌هاي کلان و خردي را اجرا کرده‌اند. البته اين به معناي وجود برنامه‌اي کامل و جامع در  همه دولت‌ها نيست.
در این میان، سال‌ها است که سیستان و بلوچستان که جوان‌ترین استان کشور محسوب می‌شود؛ از عدم برنامه‌ریزی درست برای قشر جوان رنج می‌برد و شاید بتوان یکی از عوامل بنیادی را که در جا ماندن این استان از قافله توسعه و پیشرفت نقش بسزایی دارد؛ همین امر دانست.
زاهدانه در گزارش خود از جوانب مختلفی به بررسی مشکلات جوانان سیستان و بلوچستان پرداخته و ریشه این معضلات را از زبان مسئولان و صاحب نظران موضوع جویا شده است.


عباسعلی ارجمندی فرماندار زاهدان در همین باره در گفتگو با زاهدانه گفت: اولین مشکل جوانان که با توجه به بالارفتن سن ازدواج، در درازمدت می تواند زمینه ساز پیری و رکود کشور شود؛ ازدواج و مسائل پیرامونی آن است. در ذیل مسئله ازدواج، می توان به بالارفتن نرخ طلاق و عدم ثبت ازدواج ها در دفاتر رسمی استان اشاره کرد. شاخصه دوم مشکلات جوانان بیکاری است که زمینه ساز معضلات فرهنگی و اجتماعی همچون اعتیاد می باشد. لازم است مسئولین و مدیران دستگاههایی که دست اندرکار امر هستند، برای رفع این مشکل اهتمام کافی داشته باشند.
وی در خصوص راه حل مشکلات جوانان اظهار داشت: سه مطالبه مقام معظم رهبری از جوانان شامل تحصیل، تهذیب و ورزش باید سرلوحه کار دستگاه ها در حوزه جوانان قرار گیرد. ضمن اینکه ایشان مطالبه ای از مسئولین داشتند مبنی بر اینکه برنامه ریزی برای جوانان به صورت علمی و مدون صورت گیرد.
در موقعیت فعلی نوع راه حل مشکلات جوانان، انجام اقدامات فرهنگی است. تا هنگامی که میل و ذائقه قشر جوان جامعه و نیازمندی های آن شناخته نشود، نمی توان برای رفع معضلات اقدام کرد. این امر، جز با کار فرهنگی محقق نخواهد شد.
ارجمندی تأکید کرد: کار در حوزه جوانان مربوط به یک ارگان یا دستگاه خاص دولتی نیست بلکه اگر بخواهیم در راستای اهداف والای نظام مقدس جمهوری اسلامی به تعالی کشور در همه زمینه ها اعم از سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی دست پیدا کنیم، باید همه دستگاه ها نسبت به حوزه جوانان حساس باشند؛ زیرا گرداننده چرخه توسعه و پیشرفت نظام در آینده، قشر جوان است. اگر برای این قشر به درستی برنامه ریزی شود و به آنان بها داده شود، کار خطایی انجام نشده بلکه سرمایه گذاری شده است. اگر دستگاه های فعال فرهنگی مانند بسیج در برنامه اردوهای جهادی، اردوهای یک روزه و چند روزه که توسط آموزش و پرورش در حال پیگیری است؛ کانون های فرهنگی مساجد و ادارات فرهنگ و ارشاد با هماهنگی و برنامه ریزی عمل کنند، از آسیب های اجتماعی جوانان کاسته می شود. علاوه بر این، قشر جوان می تواند حلال بسیاری از مشکلات کشور باشد و کلید حل بسیاری از مسائل به دست این قشر است.
ارجمندی افزود: دولت گذشته در امر ادغام سازمان تربیت بدنی و سازمان جوانان، مرتکب اشتباهی بزرگ شد. موضوع ورزش، خود به اندازه کافی دچار مشکلات و چالش ها است؛ به عنوان مثال معضلات یک تیم فوتبال می تواند مشکلات فراوانی را برای ادارات و اشخاص مرتبط با آن ایجاد نماید. باید گفت حوزه ورزش فقط یک قطعه از پازل مشکلات جوانان است؛ در حالی که این حوزه بسیار گسترده بود و مسائلی چون ازدواج و اشتغال جوانان را نیز در بر می گیرد.
وی ادامه داد: سازمان ملی جوانان اکنون چگونه دستگاهی مانند وزارت ورزش و جوانان که خود در رده ی دستگاه های دیگر است؛ می تواند در حوزه جوانان، از آنها تقاضای همکاری کند؛ این مسئله درباره سازمان ملی جوانان که وظیفه سیاست گزاری را بر عهده داشت و خیلی وارد کار اجرایی نمی شد و به دلیل وابسته بودن به نهاد ریاست جمهوری با نظر استاندار وقت تعیین می شد؛ متفاوت بود و مطمئنا دستگاه ها پاسخگوی این سازمان بودند.


علی‌اصغر جمشیدنژاد معاون اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان نیز در همین باره در گفتگو با زاهدانه اظهار کرد: سه معضل اساسی دامن گیر جوانان است؛ برای عموم این قشر، اشتغال و دغدغه ازدواج اهمیت دارد و بخشی از آنان نیز مبتلا به اعتیاد هستند. البته قسمتی از مشکلات نیز در راستای اشتغال و یا ازدواج دامن‌گیر جوانان می‌شود. باید برای حل این مسائل، اولویت بندی صورت گیرد تا موضوعات اصلی در فرعیات قرار نگیرند و بالعکس. اصلی ترین مشکل جوانان با توجه به گستردگی آن، اشتغال است.
وی ادامه داد: به طور کلی جوانان را می توان به سه گروه تقسیم کرد؛ گروهی دارای تمکن مالی هستند و می توانند به هر شکل بار خود را به منزل برسانند؛ عده ای تحصیل کرده اند یا در حال تحصیل هستند و متخصص هستند یا در آینده متخصص خواهند شد که مشکلات آنها کمتر است؛ گروه سوم که بیشترین فراوانی را داراست؛ افرادی هستند که نه تمکن مالی دارند و نه تخصصی را کسب کرده اند که آن را به عنوان عصای دست خود داشته باشند. ضمن اینکه دولت باید برای این گروه از جوانان شرایط اشتغال فراهم شود؛ خود آنها نیز همت کنند و خودشان را با سیاست‌های دولت تطبیق دهند.
معاون اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان درخصوص راه حل مشکلات جوانان بیان داشت: بهترین راه برای پوشش این مشکلات در کوتاه مدت، با صرف هزینه زمانی و مالی اندک، ایجاد و افزایش مهارت ها در این افراد است. این امر حاصل نمی شود مگر اینکه به ظرفیتی مانند فنی و حرفه ای توجه شود؛ از جوانان انتظار داریم بر اساس گروه بندی های انجام شده و رشته های متعدد و امکاناتی که در این مراکز وجود دارد؛ مراجعه نموده و مهارت خود را در رشته هایی که مورد علاقه آنهاست؛ بالا ببرند و همچنین باید محورهای رشد و توسعه استان را مدنظر قرار دهند که بتوانند بر اساس نیاز استان، شغل خود را تعیین کنند.
جمشیدنژاد درباره پتانسیل های موجود در سیستان و بلوچستان نیز گفت: ظرفیت هایی همچون معادن در استان ناشناخته مانده است. قشر جوان استان باید بداند که وقتی اسم معدن آورده می شود؛ چه نوع مهارت هایی مد نظر است و می توان به عنوان شغل آن را مورد استفاده قرار داد که از آن جمله می توان سیستمهای تراش و بسته بندی تراش سنگ را نام برد.
وی در ادامه تصریح کرد: گازرسانی نیز به عنوان عاملی مهم برای توسعه استان می تواند نقش مهمی در اشتغال جوانان داشته باشد. دو قسمت در گازرسانی نقش دارند؛ یک بخش مربوط به امور انتقال و انشعابات منازل مانند نقشه برداری و جوشکاری بوده و دیگری فراهم کردن زمینه برای صنایع زیرمجموعه پتروشیمی است که بسیاری از موارد آن، با توجه به حمایت بانکها هزینه کمی دارد. سازمان صنعت، معدن و تجارت نیز در زمینه اطلاع‌رسانی نیازها و پتانسیل‌های استان می تواند نقش مهمی ایفا نماید.


علیرضا رضوانی عضو هیئت علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان نیز در گفتگو با زاهدانه گفت: ایران کشوری جوان محسوب می‌شود و سیستان و بلوچستان نیز در مقایسه با سایر استان‌های کشور دارای بیشترین جمعیت جوان است. از طرفی به برکت نظام جمهوری اسلامی و وجود مراکز آموزش عالی متعدد، سیستان و بلوچستان با در نظر گرفتن نسبت دانشجویان به کل جمعیت آن، جزو استان‌های برتر و مطرح کشور به حساب می‌آید. لازمه پیشرفت استان بهره‌گیری از حضور این قشر تحصیل کرده و با استعداد است و به تبع آن ایجاد اشتغال در استان اولویت دارد. البته داشتن شغل صرفاً به معنای پشت میز نشینی و کار اداری نیست؛ بلکه اهمیت به عوامل توسعه همچون صنعت و معدن می‌تواند هم زمینه‌ساز رشد استان باشد و هم از مشکلات اشتغال جوانان بکاهد. به جرأت می‌توان گفت سیستان و بلوچستان در تنوع و ذخایر مواد معدنی جزو غنی‌ترین استان‌های کشور است ولی از ظرفیت‌های آن به درستی در راستای ایجاد اشتغال استفاده نمی‌شود.
وی ادامه داد: در بسیاری از مواقع سنگ‌های استخراج شده از معادن به صورت خام از استان خارج شده و به سایر استان‌ها و حتی خارج از کشور صادر می‌شود و با چند برابر قیمت به فروش می‌رسد. این در حالی است که اگر تلاش کنیم امکانات استان در اختیار جوانان استان قرار گیرد؛ علاوه بر تأمین شغل برای آنها، زمینه ایجاد امنیت پایدار در استان فراهم و از ابتلای جوانان به معضلات اجتماعی کاسته می‌شود.
رضوانی بیان داشت: گاز از عوامل اصلی رشد صنعت است و اگر همانطور که استاندار وعده داده در انتهای سال 94 گازرسانی استان به پایان برسد؛ گشایش فراوانی در حوزه صنعت استان ایجاد می‌شود. استقرار صنایع پتروشیمی در شهرستان‌های ایرانشهر و چابهار از دیگر اقداماتی است که دولت وعده داده و در صورت تحقق با توجه به هم‌مرزی استان با دو کشور افغانستان و پاکستان بازار پررونقی برای فروش فرآورده‌های پتروشیمی آن وجود دارد و تعداد زیادی اشتغال ایجاد می‌کند. همچنین در زمینه حمل و نقل و ترانزیت نیز استان از پتانسیل بالایی برخوردار است و چنانچه طبق وعده دولت در آینده نزدیک چابهار به خط ریلی کشور و از آنجا به کشورهای آسیای میانه متصل شود؛ تحولی بزرگ در زمینه توسعه استان رخ می‌دهد.
عضو هیئت علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان با تأکید بر نیاز معرفی ظرفیت‌های استان به اقشار مختلف، اظهار داشت: پاک کردن ذهنیت منفی مردم کشور در زمینه ناامنی در سیستان و بلوچستان یکی از حلقه‌های گمشده در آگاه‌سازی اقشار جامعه نسبت پتانسیل‌های موجود در استان است. در این زمینه رسانه‌های دیداری و شنیداری بیشترین نقش را ایفا می‌کنند. اگر بنای پیشرفت صنعت گذاشته شود؛ دولت باید تمام تلاش خود را برای فراهم کردن زیرساخت‌ها انجام دهد تا سرمایه‌گذاران بومی که در کشورهای حوزه خلیج فارس و سایر کشورها در حال سرمایه‌گذاری‌اند؛ به کار در استان ترغیب و تشویق شوند. از آنجا که یکی از عوامل گریز سرمایه از استان ناامنی است؛ باید تلاش کنیم اطمینان سرمایه‌گذاران را برای سرمایه‌گذاری در ایتان جلب کنیم؛ که این امر تاکنون محقق نشده است.
وی همچنین خاطرنشان کرد: دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور نیز باید به جای اینکه با رویکرد ارائه مدرک به دانشجویان به جذب آنها می پردازند؛ کارآفرین کردن آنها را مد نظر قرار دهند.
 رضوانی تصریح کرد: ادغام حوزه های ورزش و جوانان در جهتی که بتوان با یک مدیریت واحد به مشکلات جوانان اعم از اشتغال و ازدواج و حتی سرگرمی های سالم آنان رسیدگی کرد؛ اقدام خوبی بود اما وزارت ورزش و جوانان باید علاوه بر اینکه به ورزش به عنوان یکی از اولویت های زندگی جوانان نگاه دارد؛ با همکاری دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور و با ایجاد کارگروه هایی متشکل از دانشگاهیان، کارآفرین شدن جوانان را مد نظر قرار دهند.
وی تأکید کرد: این واقعیت وجود دارد که ورزش متعلق به جوانان است و اگر جوانان سالم نباشد؛ پیشرفت در جامعه حاصل نمی شود؛ ولی نباید از سایر معضلات قشر جوان جامعه غافل شد.



ناصر کاشانی نماینده مردم زاهدان و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در گفتگو با زاهدانه عنوان کرد: نفس تأسیس وزارت ورزش و جوانان کار ایده بسیار خوبی بود و امید می‌رفت حال که حوزه جوانان، تحت نظر یک وزارت‌خانه قرار گرفته، می توان با برنامه ریزی مدون، مشکلات این حوزه را نسبت به قبل که سازمان ملی جوانان محسوب می شد و چندان هم موفق نبود؛ بیشتر و بهتر مورد بررسی قرار گیرد و حمایت‌ها و اعتبارات مورد نیاز به این بخش اختصاص یابد؛ اما عملا با اینکه حوزه جوانان دارای یک معاونت در وزارت خانه است، شاهد هستیم که زیر پرچم حوزه ورزش قرار گرفته و این حوزه به نحو شایسته مورد توجه نبوده است. باید تعریف درستی از ساختارها و تشکیلاتی که در وزارت خانه ها مورد استفاده قرار می گیرد، صورت گیرد و با تشکیلات به روز و افراد کارآمد، به همه حوزه ها پرداخته شود. این در حالی است که بعضی کشورها به طور مستقل وزارت جوانان دارند.
کاشانی ادامه داد: این مسئله مورد توافق همگان است که بیشترن مخاطبان حوزه ورزش، جوانان هستند اما ورزش فقط یک بعد از زندگی جوانان را تشکیل می‌دهد در حالی که مشکلات فرهنگی، آموزشی و اجتماعی نظیر اشتغال و ازدواج گریبان‌گیر جوانان است. در کشور بطور رسمی هیچ ارگانی مسئولیت اشتغال جوانان را متقبل نمی شود و در واقع در کشور متولی اشتغال نداریم. البته در جلساتی که داشتیم؛ وزیر کار به این نکته اذعان کرده که مقوله کار باید توسط یک سازمان پیگیری شود.
وی اضافه کرد: شاید دلیل عدم توجه به حوزه جوانان، پراکندگی امور ورزش و جوانان باشد اما باید هم‌افزایی صورت گیرد؛ از موازی‌کاری جلوگیری شود و به حوزه جوانان و مشکلات آنان رسیدگی لازم و کافی بشود. نگاه مسئولین به این حوزه باید تغییر یابد و علاوه بر ورزش که قالبا دارای بعد تبلیغاتی است؛ حوزه جوانان نیز مغفول نماند.
 
سیدمحسن کالوندی مشاور جوان استاندار سیستان و بلوچستان در گفتگو با زاهدانه در خصوص معضلات قشر جوان استان تأکید کرد: سیستان و بلوچستان یکی از جوان ترین استان های کشور محسوب می شود؛ از طرفی جمعیت استان تا کمتر از یک سال دیگر به بیش از یک میلیون نفر می رسد که به تبع آن جمعیت قشر جوان نیز افزایش خواهد یافت. باید این واقعیت را پذیرفت که دولت نمی تواند برای همه جوانان کشور اشتغال ایجاد کند؛ حتی اگر دارای رتبه علمی بالایی مثل دکترا باشند. همچنین بدنه دولت نیز در حال کوچک شدن است و نهادها و سازمان های جدیدی به آن اضافه نخواهند شد.
وی ادامه داد: با توجه به نعمت های گسترده ای که خداوند در این استان قرار داده، مانند بادها، گیاهان دارویی، فرآوری محصول خرما و نیروی امواج می توان در این بخش ها سرمایه گذاری کرد که تا به حال مورد توجه قرار نگرفته است. اما جوانان این استان که مهمترین دغدغه آنها اشتغال است، به استانهای دیگر مهاجرت کرده و قصد آنان صرفا اشتغال دولتی هم نیست بلکه به اموری که نیازمند نیروی انسانی است، مشفول می شوند. این در حالی است که سیستان و بلوچستان بهترین بستر برای ایجاد مشاغل نو و جدید بوده و همان گونه مقام معظم رهبری به اقتصاد دانش بنیان اشاره داشته اند، می توان در استان شرکت های دانش بنیانی را تأسیس نمود که محصولات تجاری را به تولید برسانند.
کالوندی با اشاره به زمینه های کارآفرینی در سیستان و بلوچستان تأکید کرد: در استان گیاهانی می روید که در هیچ جای کشور و حتی در بسیاری از کشورهای جهان، زمینه رویش آنها وجود ندارد. در این بخش تأسیس شرکت های دانش بنیان با هدف تولید داروهای گیاهی زمینه اشتغال بسیاری از جوانان را فراهم می کند و این واقعیتی غیر قابل انکار است. علاوه بر این رنگین کمان معادن را در استان می توان یافت که با استخراج و اکتشاف آنها هم به نیاز کشور پاسخ داده می شود و هم بخشی از معضل اشتغال حل خواهد شد.
مشاور جوان استاندار سیستان و بلوچستان اظهار داشت: در سیستان و بلوچستان هنوز فرهنگ ایجاد اشتغال پا نگرفته و همه در این تفکر به سر می برند که باید برای دیگران کار کنند، پشت میز نشین باشند و برای کاری که انجام می دهند حقوق دریافت کنند یعنی این انتظار وجود دارد که فردی کارخانه یا شرکتی را ایجاد کند و بعد باید به سراغ انجام کارهای او رفت. لازم است این نوع نگاه تغییر یابد و هر فرد، خود یک کارآفرین باشد.
کالوندی در پایان با اشاره به عزم دولت برای حل مقوله اشتغال گفت: در دولت یازدهم که همه دستگاه ها متوجه این امر شده و به سمت حل معضل اشتغال سوق داده می شوند، زمینه برای شکوفایی جامعه جوان فراهم شده است. نمونه بارز این توجهات سیستان و بلوچستان به شمار می رود و تسهیلاتی همچون وام 4درصد و واگذاری زمین با قیمت های مناسب در شهرک های صنعتی فرصتی است که در کمتر استانی وجود دارد. همچنین در جهت اطلاع رسانی به عموم مردم استان و به ویژه قشر جوان در خصوص واگذاری تسهیلات به شرکت های دانش بنیان، پارک علم و فناوری با همکاری بنیاد نخبگان استان شروع به فعالیت کرده است.
 
 سیدمحسن کالوندی افزود: آنچه تا به حال دیده شده این است که حوزه ورزش بر حوزه جوانان سایه انداخته و این در حالی است که خود حوزه ورزش حجم کار بسیار بالایی دارد. حوزه جوانان نیز بخش های متفاوتی چون مسکن، کار، ازدواج و حتی اوقات فراغت آنان را در بر می گیرد و باید متولی آن مشخص شود.
وی ادامه داد: باید برای حوزه جوانان که آینده ساز کشور محسوب می شوند، یک کمیته یا کارگروه مجزایی مانند سازمان ملی جوانان سابق تشکیل شود یا معاونت بسیار قوی و با بودجه مشخص و البته با برنامه ای خاص در وزارت ورزش و جوانان بنا نهاده شود. ادغام حوزه ورزش و حوزه جوانان به یکباره صورت گرفت. ضمن اینکه شاید تغییر دولت مزید بر علت باشد و چه بسا این مقوله دارای چارچوب مشخصی هم بوده اما با تغییر دولتها نادیده گرفته شده است. می توان این چنین بیان کرد که برنامه تدوین شده ولی به مرحله اجرا نرسیده است. در هر صورت، جوانان فردای کشور را خواهند ساخت و اگر قشر جوان به خوبی تربیت شود و مورد توجه قرار گیرد، آینده خوبی در انتظار استان و کشور خواهد بود.
 
 

حسین ثوری مدیرکل ورزش و جوانان سیستان و بلوچستان نیز اخیرا در نشستی بیان کرد: بخش اعظم جامعه را جوانان تشکیل می‌دهند و ادغام تربیت بدنی با این حوزه پرمسئله سبب شده که مشکلات جوانان به فراموشی سپرده شود. این در حالی است که رویکرد نظام این نیست. این امر کار مسئولان را سخت‌تر می‌کند؛ باید با این نگاه که اعتلای نظام در گرو اهمیت به قشر جوان جامعه است؛ با تلاش بیشتری در این عرصه قدم‌های بلندی برداشته شود.
وی اشاره کرد: در همین راستا برای حل مشکلات جوانان استان تمهیداتی در معاونت فرهنگی امور جوانان در نظر گرفته شده است. آنچه که شایسته جوانان سیستان و بلوچستان است؛ شناسایی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های آنان و پاسخگویی به مطالبات شرعی و قانونی آنها است. جوانان استان به زودی شاهد کارهای ارزنده در این عرصه خواهند بود. باید دانست که امروزه دشمنان، نسل جوان ما را هدف حملات خود قرار داده است؛ باید با کار جهادی و بسیجی‌وار این حملات را به فرصت تبدیل کرد

مصطفی سیاسر فعال فرهنگی و مشاور جوان استاندار سیستان و بلوچستان در دولت‌ نهم در گفتگو با زاهدانه بر تحول نوع نگاه به جوانان تأکید کرد و گفت: امروزه رويکرد غالب به جوان به ویژه در سیستان و بلوچستان که بیشترین جمعیت جوان کشور را در خود جای داده است؛ در اذهان عمده سياست‌گذاران و مديران و بخشي از بدنه جوان صحيح نيست و بايد اصلاح شود. وقتي از مسؤولان مي‌خواهند در مورد جوان صحبت کنند، جوان را بيشتر مسئله مي‌بينند تا راه حل. مسائل حوزه جوانان را هم به مشکلات و معضلات جوانان تنزل مي‌دهند يا به گونه‌اي عنوان مي‌کنند که گويي شرّي و مانعي است که بايستي برطرف شود. نتيجه چنين رويکردي به جوان مؤيد يک تصوير نادرست و جفاکارانه از جوان است؛ موجودي که در خطر تهديد اعتياد و موانع اشتغال، ازدواج و مسکن به دام افتاده و بايد فکري براي آن کرد. چنين رويکرد انفعالي بزرگ‌ترين سرمايه ملي نظام و انقلاب را به حاشيه خواهد برد. در این تفکر که مي‌توان از آن به عنوان رويکرد حداقلي و انفعالي نام برد؛ جوان موضوع و مسأله است اما در حاشيه مديريت مشکلات قرار دارد و به نوعي هيچ‌کاره! حرف اين نيست که براي مسائل جوانان چاره‌جویی نشود؛ بلکه مطلب اين است که جوانان سرمايه‌هایي هستند که به هر ميزان از موقعيت و جايگاه صحيحشان فاصله داده شوند، از دست مي‌روند و این قابل جبران نيست.
وی افزود: بر اين اساس مديريت صحيح حوزه جوانان در استان نیازمند تغيير نگاه حداقلي به نگاه حداکثري و سپس انجام سياست‌گذاري و برنامه‌ريزي است؛ چرا که جوان در حداکثرهاي خويش مدير و راه‌کار مشکلات است و در حداقل‌ها بايستي تدبيري براي مسائلش نيز کرد.
سیاسر عنوان کرد: در دولت نهم براي تغيير همين نگاه حداقلي به جوان حرکت‌هايي آغاز شد که در چند شماره بیان مي‌شود.
1- سعي بر اين شد که جوان از حاشيه مديريت مسائل به هسته آن راه بيابد. قلمرو اين تلاش تنها در حوزه سياست نبود، بلکه به طور فراگير دنبال مي‌شد. مشاوران جوان به مثابه تمرين‌گاهي بود که جوانان در فضايي از کسب تجربه و مواجهه مستقيم با مديريت مسائل قرار مي‌گرفتند تا پس از فرآيندهای اثبات (نرم‌افزاري) و تثبيت (سخت‌افزاري) به مرحله اقدام و استقرار (مديريت عمل يک حوزه در سطوح مختلف پذيرش مسؤوليت) برسند.
2- توسعه مفهومي تعالي و نخبه‌گي در حوزه جوانان. مدت‌ها بود که مفهوم نخبه، افرادي ويژه در حوزه المپيادهاي رياضي و فيزيک و اختراعات صنعتي را به ذهن متبادر مي‌ساخت. غافل از اين که نخبه اساساً کسي است که در يک موقعيت و شرايطي که به طور طبيعي در آن قرار دارد، منشأ تحول و نوآوري و پيشرفت در جهت تعالي جامعه اسلامي مي‌شود. با تلقي مذکور عرصه‌هاي مختلفي از نظر دور مانده بود. لذا سعي شد مفهوم نخبه به تمامي حوزه‌ها اعم از فرهنگي، اشتغال، اجتماعي، کشاورزي و ... توسعه يابد. در اين بين جواني هم که در يک روستاي دور افتاده (به‌رغم کمبودها) کاري بزرگ براي روستاي خود کرده بود مي‌توانست مورد توجه قرار گيرد. اين در حالي است که خيلي از افرادي که اکنون نخبه شناخته مي‌شوند، در انبوهي از امکانات و شرايط مطلوب به چنين موفقيت‌هايي دست مي‌يابند. جشنواره حضرت علي‌اکبر (ع) طرحي بود که اين توسعه مفهومي را که توام با عدالت بود تحقق مي‌بخشيد و در استان سیستان و بلوچستان بازده خوبی داشت.
3- تکيه بر جوان‌باوري راستين. از مهمترين بسترهايي که حضور جوانان استان را حداکثري مي‌کند، سرمايه‌گذاري و اعتماد به جوانان در حوزه‌هاي مختلف براي ايجاد تحول و نوآوري است. در طي اين سال‌ها تمام حوزه‌هايي که افتخارآفرين شده‌اند، مسبوق به جوان‌باوري و اعتماد به جوانان براي باز کردن گره‌هاي کلان بوده است.
 


هدف از بيان اين مطالب دفاع از يک دولت نيست بلکه تمامي دولت‌ها کارهايي صورت داده‌اند که قابل تقدير است. هدف توجه دادن به اصلاح رويکرد نسبت به مسئله جوان و به تبع سياست‌گذاري درست و تدوين برنامه‌‌هاي متنوع و مختلف بود و بر همین اساس می توان گفت ايجاد وزارت‌خانه ورزش و جوانان از تصميماتي بود که به حاشيه‌روي بيشتر جوانان دامن زد.
Share/Save/Bookmark