کد مطلب: 61962
 
مشکلی که در جامعه جدی گرفته نمی‌شود؛
طلاق، معضل ناشی از نبود مهارت‌های زندگی
یکی از عمده‌ترین عوامل طلاق در خانواده‌ها، عدم وجود مهارت‌های ضروری زندگی بعد از ازدواج است.
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۷ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۲۷
 
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی زاهدنیوز، طلاق به معنی پایان شرعی و قانونی ازدواج و جدا شدن همسران از یکدیگر است و در پی آن حقوق و تکالیف متقابلی که بین زوجین در هنگام ازدواج وجود داشته از میان می‌رود.

طلاق معمولاً وقتی اتفاق می‌افتد که استحکام رابطه زناشویی از بین می‌رود و میان زوجین ناسازگاری و تنش وجود دارد.

فردی که در سنین پایین و عدم شناخت طرف مقابل و به اجبار ازدواج کرده است یا روابط عاطفی نامطلوب، اعتیاد، فقر، بیماری‌های جسمی زوجین هرکدام از این فاکتور‌های می‌تواند دلیلی بر فسخ قرارداد ازدواج شود.

با توجه به آشنایی حقوق خود مجبور به ادامه زندگی با هر قیمتی نیست و با توجه به کاهش قبح طلاق به راحتی اقدام به فسخ قرارداد قانونی ازدواج می‌کند.

اعتیاد و ازدواج اجباری از سری عواملی که در طلاق فرد تاثیرگذار

مسلم بشکار، کارشناس مسائل اجتماعی درگفتگو با خبرنگار ما بیان کرد:
طلاق به معنای واقعی کلمه، جدایی قانونی زوجین گفته می‌شود با توافق طرفین معمولاً آخرین راه برای قطع تداوم زندگی مشترک زوجین به کار گرفته می‌شود.

کارشناس مسائل اجتماعی با اشاره به عواملی که در طلاق فرد تأثیرگذار باشد، ادامه داد: اعتیاد، عدم تفاهم طرفین، ازدواج اجباری، ازدواج دوم شوهر، بیماری‌های جسمی زوجین، ناباروری یکی از زوجین و تفاوت‌های فرهنگی است.

وی افزود: ساختار خانواده با فسخ قرارداد قانونی زندگی از بین خواهد رفت، اما گاهی اوقات فقط طلاق قانونی نیست و طلاق عاطفی در خانواده‌ها اتفاق می‌افتد و در بسیاری از اینموارد فرد با شریک زندگی خود زیر یک سقف زندگی می‌کند.

بشکار تصریح کرد: به دلیل روابط عاطفی تیره، ازهم گسیختگی خانواده خبری از تعهدات عاطفی، اقتصادی، اجتماعی نیست.

این کارشناس تشریح کرد: طلاق عاطفی که در این نوع طلاق زن و شوهر با هم زیر یک سقف زندگی می‌کنند اما هیچگونه روابط عاطفی و مثبتی با یکدیگر ندارند و روابط منفی و گا‌هاً تنش‌زا جایگزین روابط عاطفی می‌شود.

بشکار افزود: ساختار خانواده از منظر قانونی حفظ شده که این نوع روابط می‌تواند مقدمه‌ای بر طلاق عاطفی قانونی باشد.

وی خاطرنشان کرد: طلاق اجتماعی؛ منع آمد و رفت توسط زوجین به یکدیگر با اقوام و دوستانی از اجتماع که طرفین تمایل به برقراری رابطه اجتماعی دارند که نتیجه به عدم سازش زوجین در بلند مدت خواهد شد.

کارشناس اجتماعی تشریح کرد: طلاق روانی؛ در این نوع طلاق زوجین نیاز‌های یکدیگر را برآورده نمی‌کنند و از زیر بار مسئولیت و وظایف قانونی و عرفی خویش‌شانه خالی می‌کنند و باعث آسیب‌هایی مانند؛ استرس، افسردگی، خیانت خواهد شد.

وی بیان کرد: طلاق هم والدی؛ دراین نوع طلاق پدر و مادر با فرزندان خود رابطه مثبتی داشته و سعی در تحریک فرزند یا فرزندان خود جهت مقابله و بر علیه یکی از والدین شوند و این مهم نیز به مرور زمان باعث جدایی والدین خواهند شد.

بشکار افزود: طلاق قانونی؛ در این نوع طلاق زوجین با توافق و به صورت قانونی نسبت به فسخ قرارداد تعهدات ازدواج می‌پردازند و از هم جدا می‌شوند.

این کارشناس گفت: به دلیل تأثیرپذیری از فرهنگ‌های مجاور در جامعه و از بین رفتن قبح طلاق که سابقا موضوعی بسیار ننگ و زشت در خانواده‌ها مرسوم بوده اما اکنون با وجود رسانه‌های مختلف و شاهد خبر‌های متعددی از طلاق زوجین نگرش و نگاه منفی طلاق کمرنگ‌تر شده است.

انتهای خبر/
Share/Save/Bookmark