کد مطلب: 61412
 
معضل همیشگی شهروندان؛
گلایه شهروندان از کمبود سطل زباله در زاهدان/ یک مسئول: رسیدگی می‌کنیم
کمبود شدید سطل زباله در زاهدان باعث انباشت زباله در خیابان‌ها و به دنبال آن زشت شدن منظر شهری و بروز مشکلات بهداشتی شده و این امر اعتراض شهروندان را به دنبال داشته است.
تاریخ انتشار : شنبه ۷ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۵۹
 
به گزارش زاهدنیوز، نبود سطل زباله در برخي از محلات شهر زاهدان موجب انباشت حجم بسياري از زباله شده و حيوانات و حشرات زيادي نيز اقدام به پخش آن در سطح كوچه ها و حتي خيابان ها مي كنند، اقدامي كه مي تواند با خود بيماري هاي فراواني را نشر دهد.

وجود زباله بر روي زمين در كوچه ها و معابر شهر زاهدان علاوه بر اينكه چهره شهر را مخدوش و آلودگي بصري به وجود آورده است منجر به جمع شدن تعداد زيادي گربه، سگ و برخي حشرات ديگر و انتقال انواع بيماري به شهروندان می شود.

در بسیاری از خیابان‌های کلان شهر زاهدان به دلیل کمبود یا نبود سطل زباله برای زباله‌های خانگی سبب شده تا شهروندان زباله‌های خود را در گوشه و کنار خیابان‌ها انباشت کنند که باعث زشت شدن منظر شهری، ایجاد بوی تعفن در محل و هجوم حشرات و جانوران می‌شود و این امر سلامت شهروندان را به دلیل امکان انتقال آلودگی و بیماری از طریق زباله‌های انباشت شده در خیابان‌ها، تهدید می‌کند.

علاوه بر کمبود شدید سطل زباله در زاهدان، در برخی مواقع مشاهده می‌شود که سطل‌های زباله فرسوده بوده و دیر به دیر تعویض می‌شوند و یا شست‌وشوی آنها با تأخیر صورت میگیرد؛ این سطل‌ها علاوه بر ظاهر بد، بوی نامطبوعی را پخش می کند و از برخی از آنها شیرابه هم خارج می‌شود و این در حالی است که توجه به شست و شوی مخازن زباله باید از اولویت‌های اصلی شهرداری باشد.

سطل های زباله اختصاصی بعضی ساختمان ها و مجتمع‌های کلانشهر زاهدان که در جمع شدن زباله شهروندان، موثر است در برخی از این مجتمع ها شاهد نبود سطل زباله هستیم.

کمبود سطل زباله در برخی محلات زاهدان به قدری پررنگ است که افراد باید با خودرو از چندین خیابان‌ گذر کنند تا سطل زباله‌ای پیدا کند که بتواند زباله‌های خود را درون آن بیندازد.

تعدادی از شهروندان زاهدانی از نبود سطل‌های زباله کوچک در مسیر ترددشان گلایه دارند و می‌گویند در خیلی از نقاط شهری اگر یک آشغال داشته باشیم مجبوریم آن را مسافت زیادی با خودمان حمل کنیم تا شاید به سطل زباله برسیم.

کمبود سطل زباله در زاهدان به قدری کم است که در برخی مواقع که فرد با خودرو در حال تردد در خیابان‌ها است و کیلومترها را باید طی کنند تا سطل زباله‌ای پیدا شود که بتواند زباله‌های خوراکی و سایر زباله‌های درون خودرو را در آن بیندازد.

مشکل زباله های تر، شیرآبه است، وقتی زباله های تر روی هم انباشت می شوند فشار حاصل از آن ها سبب تولید آب زباله یا در اصطلاح شیرابه می شود که آلودگی بسیار بالایی دارد.

گلایه شدید شهروندان زاهدانی از زباله‌های رها شده در سطح شهر و نبود یا کمبود سطح زباله

در این راستا یکی از شهروندان زاهدانی به خبرنگار ما گفت: شهر که تمیز باشد مریضی نیز کمتر است، یک سطل زباله پاسخگوی یک محله نیست و تعداد کم آن باعث شده تا زباله ها کنار سطل رها شود و بیماری انتقال یابد.

یکی دیگر از شهروندان بیان کرد: به دلیل نبود یا کمبود سطل زباله، ساکنان محل زباله‌های خود را در خیابان انباشت می‌کنند که این امر موجب هجوم حیوانات و در نتیجه پاره شدن کیسه‌های زباله و ایجاد بوی تعفن در محل می‌شود.

میری یکی از شهروندان با اشاره به اینکه سطل‌های زباله‌ای که در سطح کوچه‌ها و معابر استفاده می‌شود نسبت به جمعیت ساکن در آن مناطق کوچک است، گفت: این سطل‌ها جوابگوی حجم زباله تولیدی را ندارند و در بسیاری از موارد شاهد دپوی زباله در اطراف سطل هستیم.

وی با اعلام اینکه زباله‌ها علاوه‌ بر آلودگی بصری که دارند، به‌دلیل شیرابه‌ای که تولید می‌کنند بسیار خطرآفرین هستند، افزود: در محل قرارگیری سطل‌های زباله، سطح موزاییک، آسفالت یا زمین به دلیل پس دادن شیرابه کثیف و بوی نامطبوعی را به خود گرفته است که این شیرابه قابل پاک شدن نیست و باید منتظر ماند تا بارانی ببارد.

شهرکی یکی دیگر از شهروندان نسبت به وضعیت زباله در سطح مناطق حاشیه شهر به ویژه شیرآباد گله‌ مند بوده و در این خصوص گفت: در مناطق حاشیه‌ای به دلیل آسفالت نبودن کوچه‌ها، زباله‌ها در کنار تیرهای برق و سطل‌های زباله بی‌درب قرار گرفته است.

وی افزود: در این مناطق تعداد سگ و گربه‌ها نسبت به مرکز شهر بیشتر بوده و به همین خاطر پارگی نایلون‌ها زباله بیشتر رخ می‌دهد.

۱۰۰۰ مخزن در سال جدید در دستور کار شهرداری زاهدان قرار داده است

محمد رضا مقدم، مسئول خدمات شهری شهرداری زاهدان در گفت و گو با خبرنگار ما بیان کرد: مخازن پسماند شهری یکی از اجزای اصلی سیستم جمع آوری مکانیزه پسماند است، این مخازن برای نگهداری موقت زباله های شهری عادی و انتقال آنها به خودروهای مخصوص جمع آوری زباله به کار می روند.

وی با اشاره به کمبود سطل زباله در شهر زاهدان افزود: در سال گذشته یک هزار مخزن زباله خریداری شده با توجه به اینکه شهرداری از لحاظ درآمدی و بنیه این ارگان ضعیف است.

مقدم تصریح کرد: یک هزار مخزن در سال جدید در دستور کار قرار داده ایم که تا پایان سال خریداری و تا به چرخه مناطق بیاییند و جا نمایی شود.

مسئول خدمات شهری شهرداری زاهدان اذعان کرد: از اصحاب رسانه انتظار می‌رود در ترویج فرهنگ‌ سازی اینکه "شهروندان آشغال را در هر کوچه و خیابانی نریزند"، همکاری کرده و مردم هم به این امر مهم توجه کنند تا بوی بد زباله‌ها باعث نگرانی سایر شهروندان نشود.


انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark