کد مطلب: 38012
 
سردرگمی آمریکا در مورد مشارکت ایران در ائتلاف ضدداعش
ایران در مسائل عراق و سوریه بازیگر مهمی به شمار می‌رود اما حضور ایران در ائتلاف ضدداعش، می‌تواند به خروج عربستان سعودی از این گروه منجر گردد.
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۰۱:۱۴
سردرگمی آمریکا در مورد مشارکت ایران در ائتلاف ضدداعش
 
به گزارش زاهدانه ، پایگاه خبری "گلوبال پست" در مقاله‌ای به قلم "آنه گیران" می‌نویسد: جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در سخنرانی اخیر خود در قاهره اعلام کرد که مصر نقش مهمی در مبارزه با داعش دارد اما وی با مشارکت ایران در ائتلاف جهانی مبارزه با این گروه تکفیری، مخالفت کرد.
 دو کشور ایران و عربستان سعودی دارای مرزهای طولانی با عراق هستند و با وجود مخاطرات بزرگی که مرزهای هر دو کشور را تهدید می‌کند، در حال حاضر تنها از حضور عربستان سعودی به عنوان بخشی از این ائتلاف، استقبال شده است.

*** سردرگمی آمریکا در مورد مشارکت ایران در ائتلاف ضدداعش
دولت اوباما در حالی که به دنبال ایجاد پایگاه‌های مختلف حمایت بین المللی  برای مبارزه نظامی و دیپلماتیک علیه شبهه نظامیان داعش که در خاک عراق و سوریه ادعای خلافت کرده‌اند، است، در مورد مشارکت ایران در این ائتلاف احساس سردرگمی می‌کند.
جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا گفت که ایران نباید در کنفرانسی که روز دوشنبه در پاریس، به منظور مقابله با تهدید شبهه نظامیان داعش برگزار می‌شود، حضور پیدا کند. وی در ادامه گفت، با این حال، حضور ایران به دعوت فرانسه از این کشور بستگی دارد.

*** جان کری مخالفت خود را در خصوص حضور ایران در ائتلاف اعلام کرد
کری روز جمعه گفت: «با توجه به بسیاری از مسائل دیگر، و همچنین مشارکت آن‌ها در سوریه و جاهای دیگر، ایران برای شرکت در این ائتلاف مناسب نیست. جان کری به حمایت ایران از بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه اشاره کرد و آن را به حمایت از گروه‌های تروریستی در جاهای دیگر متهم کرد. این در حالی است که دولت آمریکا و برخی از کشورهای عربی، برای سرنگونی دولت بشار اسد، از شورشیان این کشور حمایت می‌کنند.
اما تلاش دولت آمریکا برای خارج نگه داشتن ایران از این ائتلاف، تنها یک دلیل ساده‌تر دارد: اگر ابر قدرت شیعه (ایران) در این ائتلاف حضور پیدا کند، ابر قدرت سنی (عربستان سعودی) کنار خواهد کشید. بنابراین سایر کشورهای سنی نیز، که پشتیبانی منطقه‌ای بسیار مهمی به شمار می‌روند، با یکی دیگر از مداخلات یکجانبه نظامی آمریکا در خاورمیانه مخالفت خواهند کرد.

***ساده لوحانه‌ است که فرض کنیم تروریسم را می‌توان با حملات هوایی ریشه کن کرد
به علاوه، دعوت از ایران برای شرکت در تلاش نظامی و دیپلماتیکی که اوباما هفته گذشته از آغاز آن خبر داد، می‌تواند به مخالفت منتقدان کنگره‌ای با تلاش‌های جداگانه دولت آمریکا برای رسیدن به یک توافق هسته‌ای تاریخی با ایران در پاییز امسال، منجر گردد. جنگ‌طلبان جمهوریخواه و دموکرات‌های حامی اسرائیل، همگی دولت آمریکا را به سخاوت بیش از حد در مذاکرات هسته‌ای ایران متهم کرده‌اند. اما بدون شک، ایران یکی از بازیگران اصلی در اتفاقات آتی عراق و سوریه خواهد بود.
«واشنگتن پست» در ادامه می‌نویسد: فرقی نمی‌کند که ایران بخشی از این ائتلاف رسمی باشد یا نه، در هر صورت، داعش مشکل مشترک ایران و آمریکا به شمار می‌رود. این دلیل می‌تواند عرصه جدیدی از همکاری‌ را برای دو کشور به وجود آورد. با اینکه ایران و آمریکا هر دو به داعش به عنوان تهدیدی جدی می‌نگرند، اما هنوز مشخص نیست که ایران حملات هوایی یکجانبه آمریکا در سوریه را همراهی کند. روز پنجشنبه، وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد که ائتلاف بین المللی علیه داعش، «با ابهامات جدی مواجه است.»
روز جمعه رسانه‌های ایران به نقل از حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران نوشتند: «ساده لوحانه‌ است که فرض کنیم تروریسم را می‌توان با حملات هوایی ریشه کن کرد.»
به گفته روحانی: «مبارزه با تروریسم مستلزم برنامه ریزی سازماندهی شده، همکاری دو جانبه و چند جانبه و از بین رفتن فقر فرهنگی و اقتصادی است.»

***هواپیماهای آمریکا به دعوت دولت عراق از اوایل ماه اوت تاکنون، بیش از صد و پنجاه حمله را در عراق انجام داده‌اند
با این حال با این حال این مسئله قابل درک است که ایران بتواند به عنوان کشوری میانجی، مسئولیت هماهنگی حملات هوایی را برعهده بگیرد. این حملات به لحاظ راهبردی به نفع بشار اسد، رئیس جمهور سوریه و متحد ایران خواهد بود.
واشنگتن بر این مسئله تاکید دارد که دولت آمریکا برای مبارزه با داعش، به دنبال موافقت اسد نخواهد بود و هر اقدامی را در داخل سوریه با هدف دستیابی به اهداف آمریکا و نه دولت بشار اسد، انجام خواهد داد. با این حال به نظر می رسد که دولت اسد هفته گذشته اشاراتی را درباره احتمال این همکاری ارائه کرده است.
هواپیماهای آمریکا به دعوت دولت عراق از اوایل ماه آگوست تاکنون، بیش از صد و پنجاه حمله را در عراق انجام داده‌اند.
دیپلمات های ایران و آمریکا هفته آینده در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد با یکدیگر ملاقات می کنند. محور اصلی این نشست، مسئله هسته ای ایران و نه شبهه نظامیان داعش خواهد بود.

***واشنگتن تلاش می کند تا حد امکان ایران را از این معادله دور نگاه دارد
با این حال، در حال حاضر این دو کشور تلاش می‌کنند که فاصله خود را از یکدیگر حفظ کنند و واشنگتن تلاش می کند تا حد امکان ایران را از این معادله دور نگاه دارد.
باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در سخنرانی روز چهارشنبه خود درباره راهبرد شکست شبهه نظامیانی که در هفته‌های اخیر دو آمریکایی را سر بریده اند، به نقش ایران اشاره ای نکرد. اما در مقابل کاخ سفید اعلام کرد که اوباما قبل از این سخنرانی با ملک عبدالله، پادشاه عربستان تلفنی گفتگو کرده است و کری نیز هفته گذشته به منظور جلب حمایت متحدان سنی خود در منطقه به عراق و عربستان سعودی سفر کرده است.

***نفوذ ایران در عراق و سوریه از نظر کشورهای سنی منطقه نگران کننده است 
تاکنون حدود دوازده کشور مسلمان از جمله مصر که کری روز شنبه به آن سفر کرد، در این ائتلاف مشارکت داشته‌اند. همه این کشورها، داعش را تهدیدی جدی برای دولت های استبدادی خود می دانند و بیشتر آنها نیز در بهترین حالت، رابطه‌ای محتاطانه با ایران دارند.

یکی از مقامات بلندپایه وزارت امور خارجه آمریکا که به همراه کری به منطقه سفر کرده است، به خبرنگاران گفت نفوذ ایران در عراق و سوریه از نظر کشورهای سنی منطقه نگران کننده است و این دو کشور و آمریکا نگاهی دقیق و مستمر به ایران دارند.
این مقام رسمی آمریکا، به شرطی که نامش فاش نشود گفت:«ما از اقدامات ایران در عراق کاملا آگاهیم اما اجازه دهید به این مسئله تاکید کنم که ما تاکنون در خصوص عراق هیچ هماهنگی با آنها نداشته ایم.»


*** مخالفت آمریکا، برنامه دیپلمات‌های فرانسوی را برای دعوت از ایران جهت شرکت در نشست پاریس، تغییر خواهد داد
به نظر می رسد «سامح شکری»، وزیر امور خارجه مصر در پاسخ به این سوال که آیا ایران باید بخشی از این واکنش هماهنگ به داعش باشد،احتمال حضور ایران را زنده نگه داشته است. وی گفت: «مبارزه با تروریسم مسئولیت جمعی همه اعضای جامعه بین المللی است.»
شکری و چندین دیپلمات عرب دیگر، در نشست روز دوشنبه در پاریس، شرکت می‌کنند. با اینکه دیپلمات‌های فرانسوی، قبل از این به حضور ایران در این نشست اشاره کرده بودند، اما به نظر می‌رسد که مخالفت آمریکا این برنامه را تغییر دهد. 
جان کری روز شنبه در قاهره گفت: «تقریبا تمام کشورها می‌توانند در مبارزه با داعش نقش داشته باشند و به این ائتلاف بپیوندند. ما برای تضعیف داعش و سپس شکست دادن آن در هر جایی که باشد تلاش خواهیم کرد.» گفتنی است که وی در این رابطه، هیچ نامی از ایران نبرد.
 
 

انتهای پیام./
Share/Save/Bookmark