کد مطلب: 45690
 
حذف ناگهانی سهمیه بنزین گامی در جهت پیشبرد اهداف دولت بود
کارشناس اقتصادی سیستان و بلوچستان دلیل عدم هماهنگی دولت با مردم در خصوص بنزین را سیاست پیش بینی نشده دولت بیان کرد و گفت: بیان این موضوع با مردم باعث مخالف مردم و مانع کسب موفقیت در سیاست دولت می شد.
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۷:۵۱
 
مجید هاتفی در گفت و گو با خبرنگار زاهدانه با بیان اینکه سیاست های دولت در دو دسته پیش بینی شده و پیش بینی نشده قراردارد، اظهار داشت: اجرای هر کدام از سیاست های دولت بستگی به هدف دولت دارد؛ که در سیاست های پیش بینی شده دولت به انتظارات مردم پاسخ می دهد و به آنها جامع عمل می پوشاند.
هاتفی در مورد سیاستهای پیش بینی نشده دولت بیان کرد: زمانی دولت از این سیاست استفاده می کند که نخواهد به انتظارات مردم جهت و شکل دهد زیرا انتظارات حاصله مردم در این سیاست مانع کسب موفقیت آنان می شود، لذا در این مرحله دولت اقدامات خود را بطور ناگهانی اعلام و اجرا می کند که حذف سهمیه بنزین و گران شدن آن در این دسته قرار می گیرد.

هدف دولت کاهش نرخ توم است
وی با بیان اینکه هدف دولت یازدهم کاهش نرخ تورم در کشور بود، گفت: در طی دوران ریاست جمهوری تقریبا شاهد کاهش نرخ تورم بوده ایم و هم اکنون به دنبال ادامه کنترل این تورم دولت سیاست حذف بنزین را اینگونه اعلام کرد.
دانشجوی دکترای اقتصاد با بیان اینکه ایران کشوری نفت خیز است،عنوان کرد: بودجه و هزینه های دولت وابستگی زیادی به نفت داردکه این امر خود مشکلاتی را در پی دارد.
فرض کنید زمانی که نفت با افزایش قیمت مواجه می شود دولت در راستای تامین هزینه ها مشکلی ندارداما باعث انعکاس بودجه وایجاد تورم می شود، مشکل زمانی به وجود می آید که قیمت نفت کاهش پیدا کند، در این زمان دولت با کسری بودجه مواجه می شود و نمی تواند هزینه های خود را تامین کند.

دولت با گرفتن مالیات، هزینه های خود را تامین کند
وی ادامه داد: در این حالت دولت یا خیر خواهانه وارد عمل می شود و به فکر حداکثر کردن منافع جامعه است یا به فکر حداکثر کردن منافع دوره چهار ساله خود می باشد؛ که در این صورت بانک مرکزی را مجبور به چاپ اسکناس می کند تا کسری بودجه خود را حتی به قیمت وارد کردن فشار به زندگی مردم تامین کند.
وی تصریح کرد: اگر نقش دولت خیر خواهانه و برای رفاه حال جامعه باشد کسری بودجه خود را از طریق مالیات برطرف می کند نه از طریق فروختن کالاهایی مانند بنزین ونفت به خود مردم، در واقع گران کردن بنزین نوعی مالیات محسوب می شود.
از طرفی هدف دولت از اینکار این است که به اقشار کم در آمد جامعه کمک کند، بر همین اساس هدف بعدی دولت حذف یارانه افراد پردرآمد و دادن آن به قشرکم درآمد جامعه است.
هاتفی در خصوص حذف ناگهانی سهمیه بنزین بیان کرد: اگر به بازه زمانی روزهای نخست سال برگردیم متوجه خواهیم شد که دولت با مسئله انرژی هسته ای با گروه 1+5 در حال فعالیت بوده است اما این هدف از قبل در برنامه کاری آنها گنجانده شده بود که بنزین گران شود ولی ترس از شکست در مذاکرات مانع اعلام آن به مردم شد.
وی در ادامه همین مطلب گفت: حذف بنزین آثار تورمی در پی داشت و شکست در مذاکرات این اثر را دو چندان بیشتر می کرد لذا دولت اول مسئله هسته ای را حل و فصل کرد بعد بنزین را گران و سهمیه سوخت را حذف کرد.

دولت از اقتصاد دست بر دارد
کارشناس اقتصادی استان بهترین راه پیشنهادی به دولت را دست برداشتن از اقتصاد کشور عنوان کرد و افزود: دولت باید سیستم مالیات دهی را سروسامان دهد و از مالیات ها تامین هزینه کند، انحصار در بنزین را از شرکت های خاص دولتی بیرون بیاورد و با جایگزین کردن خودروی باکیفیت و استاندارد سعی در کاهش بنزین داشته باشد.
وی اظهار کرد: هرچه دولت بزرگتر باشد شاهد فساد مالی و رانت خواری بیشتری هستیم،این به معنای نقص درشیوه مدیریتی دولت نیست بلکه به معنای سوء استفاده اطرافیان از اعتماد دولت به آنها است؛ لذا اگر دولت به سیستم بازار اعتماد کند ما قطعا شاهد رقابت سالم تری در اقتصاد خواهیم بود.
هاتفی در پایان خاطر نشان کرد: دولت طرح هایی که هزینه دار و سود دهی دارد را در تملک خود درآورده و طرح هایی که سود دهی مناسبی ندارد را به شرکت های خصوصی واگذار کرده است، بر همین اساس هر چه دولت کوچکتر باشد و در زمینه اقتصادی کمتر ورود پیدا کند، بهتر است و ما کمتر شاهد فسادهای مالی و اختلاس و... خواهیم شد.
Share/Save/Bookmark