کد مطلب: 45420
 
کاهش 23درصدی وقوع سرقت در زاهدان/تداوم روند کاهش سرقت، همدلی و همزبانی را می طلبد
فرمانده انتظامی شهرستان زاهدان :با نگاهی به آمار وقوع سرقت در زاهدان طی فروردين ماه سال جاری و مقايسه آن با مدت مشابه در سال93 در مجموع شاهد کاهش وقوع 23 درصدی در بحث سرقت بوده ايم که نشان از عزم جدی و تأثيرگذار بودن تاکتيک های صورت گرفته توسط مأموران پليس زاهدان دارد.
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۰۷:۴۳
کاهش 23درصدی وقوع سرقت در زاهدان/تداوم روند کاهش سرقت، همدلی و همزبانی را می طلبد
 
به گزارش زاهدانه ،با نگاهی به آمار وقوع سرقت در زاهدان طی فروردين ماه سال جاری و مقايسه آن با مدت مشابه در سال93 در مجموع شاهد کاهش وقوع 23 درصدی در بحث سرقت بوده ايم. اين کاهش وقوع شامل سرقت هايی نظير منزل، خودرو، موتورسيکلت، قطعات و محتويات خودرو می شود که نشان از عزم جدی و تأثيرگذار بودن تاکتيک های صورت گرفته توسط مأموران پليس زاهدان دارد.
سرقت به دليل تعدد و کثرت تکرار سبب احساس ناامنی در جامعه می شود و اين در حالی است که ممکن است از نظر ارزش های اقتصادی يا شدت تأثير جرم با جرايمی نظير قتل، قابل قياس نباشد.پژوهشگران اجتماعی برای شکل گيری زمينه های سرقت سه عامل مهم شامل عوامل مادی، روانی و اجتماعی را برشمرده اند که علل مادی شامل نيازهای مادی می شود که عده ای از افراد برای رفع نيازهايی چون تغذيه، مسکن و ... که در حد مطلوب نيست مرتکب سرقت می شوند. البته موضوع ديگرتعدادچشمگیرافراد معتاد در اين منطقه است و شامل بيش از 80 درصد معتادان می شود که برای تأمين مواد مصرفی شان دست به سرقت های خُرد می زنند.از علل روانی هم می توان به حسادت، ناکامی ها، بی مهری ها، آرزوی به دست آوردن اشيای پر زرق و برق و صدمه زدن به ديگران اشاره کرد. مثلاً در همين خيابان دانشگاه شاهد پديده بچه پولدارهايی هستيم که با خودروهای گران قيمتشان جولان می دهند.
برای علل اجتماعی نيز می توان مواردی را نظير سقوط ارزش های اخلاقی جامعه، ضعف مذهبی، محيط نابسامان اجتماعی، بحران های اجتماعی و ... برشمرد.
با اين تفاسير برای کاهش وقوع سرقت تا رسيدن به نقطه مطلوب بايد به دنبال اقدامات سازمان يافته و به دور از شعارها و رفتارهای مقطعی بود. نيروی انتظامی در سال گذشته برای مقابله با اين موضوع با نگاه مديريت جهادی وارد شد و با تشکيل قرارگاه فرعی سرقت در سراسر کشور توانست تا حدی جلوی افزايش وقوع آن را بگيرد.
امسال هم ما در پليس زاهدان با تداوم همين نگاه، سال را آغاز کرديم و از طرفی با توجه به نامگذاری سال ضروری است تا در چند حوزه در زمينه سرقت، با همدلی و همزبانی دستگاه های اجرايی و قانون گذار و نهادهای تصميم گيرنده و چه آحاد و شهروندان و به خصوص نخبگان و فعالان اجتماعی به فهم مشترکی برسيم.
اول اينکه سرقت برای سارقان کم هزينه است و مجازات ها و زندان هم بازدارنده نيست. زندان به نوعی استراحتگاه موقت برای برخی سارقان شده و از همين روی بايد قوانين محکم تری در اين زمينه وضع شود.
دومين مورد معتادان را شامل می شود طيف زيادی از سارقان که دستگير می شوند به خصوص سارقان خُرد را افراد معتاد و ولگرد تشکيل می دهند. بنابراين بايد گفت هر معتادی يک سارق بالقوه است که به محض نداشتن توان مالی برای تهيه مواد روی به سرقت می آورد تا نياز مقطعی اش را برطرف سازد.به همين منظور تجهيز، استانداردسازی محيط و گسترش مراکز نگهداری معتادان بايد در دستور کار نهادهای متولی قرار گيرد. چرا که نيروی انتظامی مشکلی در جمع آوری معتادان ندارد مشکل در نگهداری اين افراد است.
سومين نکته به اوضاع اقتصادی برمي گردد و با کاهش يا افزايش سرقت ارتباط دارد. تجربه و آمارها نشان می دهد هر زمان که شرايط پايدار و به طور نسبی مطلوبی را در حوزه اقتصاد داشته ايم، آمار وقوع سرقت هم کاهش داشته است محروميت مضاعف اين منطقه البته قصه ديگری دارد و دولتمردان بايد نگاه ويژه ای را برای رونق اقتصادی و پايداری اشتغال داشته باشند. مردمان اين منطقه بسيار قانع هستند و با حداقل ها زندگی را می گذرانند. چند اقدام مناسب برای ايجاد اشتغال پايدار قطعاً به افزايش امنيت اجتماعي هم کمک خواهد کرد.
چهارمين مورد مربوط به شهروندان و گسترش آموزش های شهروندی است. بسياری از سرقت ها به علت سهل انگاری خود شهروندان اتفاق می افتد. تجهيز نکردن وسايل نقليه به لوازم بازدارنده سرقت از جمله اين موارد است. گسترش آموزش های شهروندی در اين حوزه ضروری است، امروز پليس با جذب تعدادی از شهروندان و جوانان تحصيل کرده در قالب پليس افتخاری در اين زمينه پيش قدم شده است و بنا داريم تا از وجود اين افراد هدفمندتر استفاده کنيم هرچند که آموزش های شهروندی توسط ساير ارگان ها ونهادها نيز بايد پيگيری شود.
در مجموع بايد گفت که نبايد همه انتظارها از پليس باشد .حتی در کشورهای توسعه يافته هم موفقيت پليس 100 درصد نيست البته اينکه همه از پليس انتظار دارند يک وجه مثبت هم دارد و آن اين است که مردم به عملکرد و توانمندی های پليس اعتماد کرده اند. با اين تفاسير بايد گفت که امنيت، يک توليد اجتماعی است که با مشارکت همه دستگاه های متولی به دست می آيد و آن امنيتی پايدار است که مشارکت و همدلی و همراهی مردم را در برداشته باشد. از همين روی اميدواريم با همدلی و همکاری آحاد شهروندان به خصوص معتمدان محلات، نخبگان و چهره های تأثيرگذار در ميان مردم شهری امن تر را با هم بسازيم.

نويسنده: غلامرضا جعفری فرمانده انتظامی شهرستان زاهدان و کارشناس ارشد حقوق
Share/Save/Bookmark