کد مطلب: 60180
 
یک روانشناس مطرح کرد:
بازی های فکری و فیزیکی عامل کاهش استرس در دوران کرونا/ارتباط صمیمانه با اعضای خانواده سبب کاهش بار روانی بر کوکان و نوجوانان
عبدالحمید الهامی فر گفت: بازی های فکری و فیزیکی می تواند سبب مثبت نگری و افزایش احساس اعتماد به نفس در کودکان در دوران کرونا شود.
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۳۱
 
عبدالحمید الهامی فر دکتری رواشناسی در گفت و گو با زاهدنیوز، بیان کرد: با گسترش ویروس کووید ۱۹ در جامعه بسیاری از فعالیت‌های اجتماعی خانواده ها متوقف شده است و شنیدن اخبار مربوط به بیماری سبب ایجاد حس ترس، اضطراب و نگرانی در مردم به خصوص کودکان می شود.

وی افزود: کانون گرم خانواده منبع آرامش است و در این شرایط بحران کرونا لازم است تا والدین و فرزندان وقت بیشتری را در کنار یکدیگر سپری کنند و با انواع بازی و سرگرمی، فضای مثبتی را در محیط خانه و خانواده ایجاد و به حفظ سلامت روانی کودکان و نوجوانان کمک کنند.

وی خاطرنشان کرد: انواع بازی و مطالعه می تواند فضایی شاد و سرگرم کننده را در خانواده ایجاد و ذهن افراد را از اخبار ناگوار دور کند، والدین می توانند با زبانی کودکانه، اطلاعات مربوط به بیماری را در اختیار فرزندان قرار دهند و اضطراب و استرس آنها را کاهش دهند.

الهامی فر تاکید کرد: بازی های فکری و فیزیکی می تواند سبب مثبت نگری و افزایش احساس اعتماد به نفس در کودکان شود و با  تخلیه هیجانات مثبت و منفی آرامش بیشتری را کسب کنند و با توجه به نقش والدین به خصوص پدران می توان با بازی و سرگرمی، شرایطی سرشار از آرامش برای کودکان ایجاد کرد.

این روانشناس ادامه داد: محرومیت کودکان از روابط اجتماعی در دوران کرونا تاثیر بسیاری بر شکل گیری شخصیت آنها دارد لازم است تا والدین با گفت و گو از احساسات فرزندان مطلع شوند چرا که ترس از بیماری ممکن است سبب تغییرات رفتاری مانند عقب نشینی از روابط شخصی و دوستانه و دست کشیدن از علاقمندی ها در برخی کودکان شود.

وی افزود: تغییر در اشتها، خواب، مشکلات حافظه، افزایش رفتارهای پرخطر و حتی افکاری مانند مرگ و خودکشی از جمله علائمی است که در دوران کرونا می تواند در کودکان و نوحوانان بروز کند و بدون شک کودکان آسیب پذیر بیشتر در معرض خطر هستند چرا که کنار آمدن با شرایط قرنطینه برای آنان سخت‌تر است.

الهامی فر ارتباط را بهترین راه مقابله با انزوا در دوران کرونا دانست و اذعان کرد: می توان با تماس های آنلاین تا کنفرانس مجازی و مانند آن مقداری محرومیت از ارتباط را جبران کرد،  ایجاد آرامش در تمام تقابل و همدلی بسیار مهم است .

وی گفت: اضطراب در دوران کرونا طبیعی است، ذهنتان را متوجه موضوعات دیگر کرده و راه های جدید برای ارتباط با دوستانتان پیدا کنید، ورزش، دوری از اخبار منفی، ارتباط صمیمانه با اعضای خانواده و رژیم غذایی سالم می تواند در کاهش بار روانی در خانواده وکودکان موثر باشد.

انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark