کد مطلب: 55834
 
در گفت وگو با کارشناس ارشد روانشناسی مطرح شد
خانواده؛ نخستین قربانی اعتیاد زنان/ شکست عشقی دختران یکی از عوامل گرایش به اعتیاد است
کارشناس ارشد روانشناسی با بیان اینکه اعتیاد زنان آسیبی به مراتب بیشتر از اعتیاد مردان به خانواده و جامعه وارد می کند، گفت: خانواده؛ نخستین قربانی اعتیاد زنان است.
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۴۲
 
به گزارش زاهدنیوز به نقل از عصرهامون، چادری کهنه و ژولیده بر روی سرش کشیده و در وسط میدان کشاورز زاهدان به خوابی عمیق فرو رفته به گونه ای که سر و صدای محیط اطراف و بوق ماشین ها هم باعث خواب پریدگی اش نمی شود.
حدود دوساعت از خواب آرامش می گذرد کم کم به آمارشان اضاف می شود فرقی ندارد زن باشند یا مرد، پیر باشند یا جوان هر کدام در گوشه ای پناه گرفته و با پهن کردن بساط و افروختن آتشی کوچک، خماری خود را از بین می برند.
حالا در این میان جوانان و نوجوانان هم نظاره گر چنین رفتار ناشایستی از آنها باشند به حالشان فرقی ندارد.


هرچه به آخر شب هم نزدیک تر می شویم بوی شیشه، تریاک، هروئین بیشتری به مشام می رسد به طوری که اگر بتوانی به محفلشان ورود پیدا کنی به وضوح شاهد پهن کردن سرنگ های آلوده، سنجاق قفلی، سیخ و سنگ هایی هستی که چهره برخی پارک های کلانشهر زاهدان همچون پارک شهر، میدان کارگر، پارک بلوچ، باغ سید احمد و غیره را برای ورود خانواده ها ناامن کرده است. گویا فضای این پارک ها تغییر کاربری داشته و حالا محل امن برای پاتوق معتادان شده تا با خیالی آسوده به تزریق موادمخدر مشغول باشند و در پایان هم سرنگ‌های آلوده‌شان را همان جا رها کنند.
تغییر کاربری پارک ها به پاتوق معتادان در زاهدان تنها معضل شهروندان نیست بلکه اگر تا کنون گذرتان به قبرستان پشت گلزار شهدا افتاده باشد به عینه شاهد کارتن خواب ها و معتادان زیادی خواهید بود که در اتاقک های فلزی این قبرستان اتراق کرده و تنها لوازم خانه شان یک ملافه و یک گونی خالی است که روزها از درون سطل های زباله با مواد پلاستیکی پر می کنند تا توشه مصرف مواد خود را برای شب ها فراهم کنند.


مهسا کریمی کارشناس ارشد روانشناسی در گفت وگو با خبرنگار عصرهامون در خصوص اعتیاد زنان به مواد مخدر اظهار کرد: اختلافات خانوادگی، طلاق، افسردگی از جمله عوامل گرایش دختران و زنان به اعتیاد و مصرف مواد مخدر است و از آنجایی که زنان به عنوان پایه های اصلی خانه و کانون عاطفی خانواده به شمار می روند اگر دچار آسیب شوند کل آن خانواده تحت اثرات سوء این بلای خانمان سوز قرار خواهند گرفت.
وی افزایش سن ازدواج و شکست عشقی در دختران را یکی از عوامل گرایش به سمت اعتیاد دانست و ادامه داد: در چنین مواقعی افراد برای تسکین روحیه خود به طور ناخودآگاه به سمت قلیان و سیگار سوق داده می شوند که این اقدام آنها علاوه بر اینکه انگیزه مصرف مجدد را برایشان فراهم می کند در زنان باردار نیز ریسک کشته شدن جنین در شکم را بالا می برد.


وی با بیان اینکه اعتیاد زنان آسیبی به مراتب بیشتر از اعتیاد مردان به خانواده و جامعه وارد می کند، گفت: افزایش آمار اعتیاد زنان به مصرف مواد مخدر زنگ هشداری است که در این راستا مسئولان باید برنامه های جامع و موثری اجرا کنند زیرا زنان بنیان و دوام خانواده هستند به گونه ای که اگر یک زن در خانواده معتاد شود کل آن خانواده متزلزل و تخریب می‌شود.
کارشناس ارشد روانشناسی بیان کرد: نقش اصلی در تربیت و پرورش، دوام و بقای خانواده به زن بستگی دارد لذا اگر مادر یک خانواده دچار اعتیاد شود صدمات جبران ناپذیری به آن خانواده وارد شده و تاثیر منفی بر تربیت فرزندان به ویژه دختران می‌گذارد.

انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark