کد مطلب: 59164
 
بیکاری و مهاجرت؛ تاوان سال ها بی تدبیری در جوان ترین استان کشور/محرومیت های مضاعف در نبود سرمایه گذار
در سیستان و بلوچستان به عنوان جوان ترین استان کشور به طور کلی شرایط به گونه ای رقم خورده است که جوانان جویای کار گزینه های مناسبی پیش رو نداشته باشند، چرا که عقب ماندگی تاریخی این استان و سال ها بی تدبیری باعث شده تا بسیاری از فرصت های شغلی از بین برود.
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۳۶
 
به گزارش زاهدنیوز،به نقل از اوشیدا؛ سیستان و بلوچستان به عنوان جوان ترین استان کشور همچنان سرآمد بیکاری ایران است، به طوری که نیروی انسانی جوان آن یا به اجبار به سراغ مشاغل کاذب می روند یا برای کار به استان های دیگر مهاجرت می کنند.

در سیستان و بلوچستان به طور کلی شرایط به گونه ای رقم خورده است که جوان جویای کار، گزینه های مناسبی را پیش روی خود نمی بیند، چرا که عقب ماندگی تاریخی این استان باعث شده است بسیاری از فرصت های شغلی از بین برود.

عدم تمایل سرمایه گذاری در سیستان، عدم استفاده مناسب مردم از مرز و بندر و نبود کارخانه و صنایع فعال دست در دست هم داده است تا سیستان و بلوچستان با رشد بیکاری عجیبی رو به رو شود.

حذف مالیات؛ راهکار هدایت سرمایه گذاران به سیستان

سجاد عارف نژاد، کارشناس مسائل اقتصادی در همین رابطه به خبرنگار ما گفت: یکی از مهمترین عواملی که سرمایه گذاری را در استان سخت کرده، عدم حمایت دولت از سرمایه گذار است.

وی افزود: سرمایه گذار نیاز به یک حامی مطمئن دارد در هنگامی که بازار دچار تشنج می شود، بتواند با دریافت تسهیلات بلند مدت فعالیت خود را زنده نگه دارد.

این کارشناس مسائل اقتصادی بیان کرد: در گذشته بارها سرمایه گذارانی وارد این استان شده اند، اما عدم توجه دولت به آنها و رها کردن آن به بهانه بخش خصوصی باعث شده است تا این افراد دچار ورشکستگی شوند.

وی بیان کرد: با این نوع نگاه سرمایه گذار جرات وارد کردن سرمایه در مناطقی همچون شمال سیستان و بلوچستان را هم نخواهد داشت.

عارف نژاد تصریح کرد: بهترین و بزرگترین راه حلی که می تواند سرمایه گذار را تشویق به سرمایه گذاری در منطقه سیستان کند، حذف بیش از ۲۵ سال مالیات از این منطقه است.

وی بیان کرد: نمایندگان مجلس باید تدبیری بیندیشند تا این طرح در مجلس به تصویب برسد و سرمایه گذاران برای وارد کردن سرمایه خود به صف بایستند.

کارشناس اقتصادی خاطر نشان کرد: وقتی سال هاست که سرمایه داران به سیستان به چشم یک سرزمین شکست خورده می نگرند، باید با حذف مالیت از این منطقه، کاری کرد تا برای ورود به استان به صف بکشند.

وی گفت: ایجاد منطقه آزاد تجاری در سیستان هیچ دردی را از مردم دوا نخواهد کرد، این طرح سال هاست که در مجلس دست به دست می شود و هیچ گاه هم به نتیجه نخواهد رسید.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: نمایندگان سیستان و بلوچستان به جای رایزنی برای منطقه آزاد اولویت را به حذف مالیات از منطقه قرار دهند و در کنار آن راه های هوایی و زمینی را ارتقا بخشند.

عارف نژاد تصریح کرد: ایجاد راه آهن، احداث بزرگراه ها و همچنین اضافه کردن پرواز های فرودگاه زابل باعث می شود تا این منطقه در مسیر شکوفایی و اقتصادی شدن قرار گیرد.
 

پیگیری ها برای جذب سرمایه گذار بومی

غلامرضا گنجی، فرماندار شهرستان زابل هم در این باره در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: سرمایه گذاران بسیاری وارد منطقه سیستان می شوند و برای اینکه بتوانیم آنها را مجاب به ماندن در منطقه کنیم، قول هایی از قبیل در اختیار قرار دادن زمین، محل سکونت و حتی تسهیلات داده ایم.

وی ادامه داد: به نظر می رسد سرمایه گذاران با اینکه بعد بازدید از منطقه سیستان رضایت کامل هم داشته اند، شوقی برای سرمایه گذاری ندارند.

گنجی بیان کرد: برای این راه حل ما به دنبال سیستانی های مقیم سایر استان ها هستیم تا با مجاب کردن آنها برای سرمایه گذاری در سیستان بتوانیم اقتصاد این منطقه را دست خوش تحول کنیم.

فرماندار زابل گفت: به جز افراد بومی سیستان و بلوچستان افراد دیگر به نظر می رسد که نمی خواهند سرمایه خود را وارد منطقه کنند، لذا به دنبال دلسوزانی هستیم که اقتصاد سرزمین مادری برای آنها از اهمیت بالایی برخوردار است.
 

کارخانه های موجود فعال شود

حبیب الله دهمرده، نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی نیز در این خصوص گفت: استعداد پنهان محرومیت شعار مردم سیستان و بلوچستان است که اگر سرمایه گذاری کنیم در ابعاد مختلف جواب خواهیم گرفت.

وی افزود: خشکسالی مشکلات زیادی برای مردم سیستان و بلوچستان به وجود آورده و سبب شده است افراد زیادی از این خطه به استان‌های همجوار مهاجرت کنند.

دهمرده بیان کرد: آب اساسی‌ترین موضوع در سیستان و بلوچستان به شمار می آید، مطالبه حق آبه از افغانستان، انتقال آب از دریای عمان و آب های ژرف از جمله مهمترین مسائل در حوزه سیستان است.

نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: باید برای رفع این مشکلات کارهای زیادی از جمله ایجاد کارخانه های کوچک و بزرگ و فعال کردن کارخانه های موجود پرداخت.

انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark