کد مطلب: 52495
 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان:
سیستان وبلوچستان و کهگیلویه و بویراحمد ناامن ترین استان ها از نظر غذایی/ شناسایی 58 مورد مبتلا به مالاریا در استان
رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: استان سیستان و بلوچستان به همراه کهگیلویه و بویراحمد ناامن‌ترین استان‌های کشور از نظر غذایی هستند.
تاریخ انتشار : سه شنبه ۴ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۳۵
 
به گزارش زاهدانه، مالاریا نوعی بیماری انگلی که توسط پشه ای به نام آنوفل به انسان منتقل می شود بگونه ای که این مهم یک کابوس برای ساکنین مناطق گرمسیری محسوب می شود که سالانه 300 تا 500 میلیون نفر در جهان به این بیماری مبتلا شده و از این تعداد حدود 1 تا 2 میلیون نفر هم به کام مرگ می روند.
بر اساس مطالعات در ایران سالانه حدود 15 تا 20 هزار نفر به این بیماری مبتلا شده که بیشترین موارد آن مربوط به استان های سیستان وبلوچستان، هرمزگان و قسمت گرمسیری کرمان است.
از علائم شایع این بیماری می توان به تب، احساس سرما، لرز وتعریق اشاره کرد که البته ناگفته نماند ضعف، سردرد، تهوع، استفراغ، کسالت و غیره نیز می تواند از دیگر علائم بیماری مالاریا به شمار آید.


در این راستا رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در جلسه ای با اشاره به کنترل بیماری‌های واگیر در استان طی دو دهه اخیر اظهار داشت: در سال ۱۳۷۰، ۵۰ هزار مورد بیمار مبتلا به مالاریا در این استان شناسایی شد که این رقم در سال ۱۳۹۴ به ۲۷۰ مورد و سپس در شش ماهه سال ۹۵ به ۵۸ مورد رسیده است.
دکتر میری با اشاره به اجرای طرح تحول نظام سلامت در استان گفت: از زمان آغاز این طرح تاکنون پنج بیمارستان در سیستان وبلوچستان راه‌اندازی شده که پنج بیمارستان دیگر نیز تا پایان سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.
وی با بیان اینکه سیستان وبلوچستان بیشترین میزان زاد و ولد را به خود اختصاص داده است، افزود: جوانترین استان کشور همواره با دو کشور معضل‌دار بهداشتی هم‌مرز است که علاوه بر اینکه بیشترین تعداد آبادی را دارد، خشکسالی و پراکندگی جمعیت بالا در آن نیز باعث سخت‌تر شدن ارائه خدمات بهداشتی و درمانی می‌شود.

این مسئول در ادامه با اشاره به پایین بودن نرخ سواد در سیستان و بلوچستان و از سویی تعداد خانوارهای بالا در استان گفت: سیستان و بلوچستان به همراه کهگیلویه و بویراحمد ناامن‌ترین استان‌های کشور از نظر غذایی هستند و از آنجایی که ما حتی به دلیل شرایط اقلیمی نیز زیر خط فقر هستیم اگر برنامه‌ها در این استان به صورت دقیق اجرا نشود، مشکلات نیز حل نخواهد شد.
وی در ادامه استان گلستان را وطن دوم سیستانی‌ها خطاب کرد و افزود: یکی از علل شیوع بالای سل در استان گلستان مهاجرت مردم سیستان و بلوچستان به این منطقه است.
رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در پایان با اشاره به اینکه استان‌های گلستان و سیستان و بلوچستان بالاترین آمار ابتلا به سل را دارند، گفت: در دورترین نقاط استان سیستان و بلوچستان خدمات بهداشتی و درمانی به مردم ارائه می شود.
انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark