کد مطلب: 62395
 
زاهدان در رتبه آخر سرانه فضای سبز کشور؛
ایجاد کمربند سبز؛ تنها راهکار شهرداری زاهدان برای ارتقا سرانه فضای سبز
طرح کمربند سبز یکی از اقدامات شهرداری زاهدان در سال ۱۴۰۲ در راستای افزایش سرانه فضای سبز است.
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۳۸
 
به گزارش پایگاه خبری زاهدنیوز، کمربند سبز یکی از راهکارهای مهار گردوغبار است معمولاً برای اجرای طرح کمربند سبز از گونه‌های سازگار، ماندگار و مناسب با شرایط اقلیمی شهرهای موردنظر استفاده می‌شود که این طرح می‌تواند فضای سبز مناطق حاشیه‌ای شهر باشد، در این کمربندهای سبز انواع مجموعه‌های فضای سبز تفریحی، ورزشی و گردشگری ایجاد می‌شود.

در حریم کلان‌شهر زاهدان محدودیت‌هایی از جمله خلأهای قانونی وجود دارد و تعریف کمربند سبز برای حفاظت از حریم‌ها، راهکار مناسبی است، حریم شهر توسط این کمربندی‌ها مشخص می‌شود و پوشش گیاهی ایجاد شده از گسترش غیرقانونی شهر جلوگیری می‌کند.

پروژه‌های کمربند سبز در شهرها معمولاً باهدف ایجاد بادشکن و فیلتر طبیعی به‌منظور مقابله با پدیده گردوغبار، شن‌های روان، بادهای موسمی و ایجاد اکوسیستم طبیعی پیش‌بینی می‌شوند.

یکی از مهم‌ترین تأثیرات این پروژه‌ها توسعه فضاهای سبز شهری و تولید اکسیژن است که علاوه‌برآن گیاهان با فرایند تعریقی که انجام می‌دهند دمای محیط را تعدیل می‌کنند.

جغرافیای کشور ما در منطقه خشک و کم آب واقع شده است و سرانه بارندگی در کشور ۲۵۰ میلی‌لیتر در سال است که از این میزان استان سیستان و بلوچستان ۸۳ درصد کاهش داشته و ازاین‌حیث در جایگاه آخر کشور قرار دارد.

شهر زاهدان یکی از کلان‌شهرهایی که از پایین‌بودن سرانه فضای سبز و در معرض گردوغبار قرار دارد و اجرای طرح کمربند سبز در آن اهمیت ویژه‌ای دارد؛ زیرا این موضوع به‌نوعی سرانه فضای سبز را در این شهر ارتقا می‌دهد.

آبیاری فضای سبز نیز متأثر از شرایط آب‌وهوایی و گیاهان سازگار با این وضعیت جوی هستند و شهر زاهدان به‌عنوان مرکز استانی گرم و خشک با مشکلات عدیده‌ای در نگهداری فضای سبز مواجه است.

تا پایان سال فاز اول طرح کمربند سبز در زاهدان اجرایی می‌شود
هادی اربابی، مدیریت منابع آب و دبیر کمیته کمربند سبز شهری زاهدان در گفتگو با خبرنگار ما بیان کرد: بافت‌های ناکارآمد برای زندگی استاندارد و باکیفیت شهروندان مناسب نیست. بخشی از بافت‌های ناکارآمد در حریم شهرها شکل‌گرفته است و به دلیل توسعه افقی شهر در آینده این بخش‌ها به‌صورت غیرقانونی به شهر الحاق می‌شود.

وی افزود: برابر مصوب هیئت وزیران سال ۱۳۹۸ دستورالعملی صادر شد که طبق اجرای قانون هوای پاک دستگاه‌ها را موظف کردند در راستای اجرای طرح کمربند سبز شهری اقدام شود.

به گفته اربابی؛ وظیفه شهرداری انجام مطالعه فاز اول و دوم این طرح است و بر اساس طرح مطالعاتی شهر و ماده ۲۴ از دی‌ماه سال گذشته طرح کمربند سبز استارت خورده و همچنان ادامه دارد.

دبیر کمیته کمربند سبز شهری زاهدان ادامه داد: به‌واسطه حجم زیاد مساحت این طرح را بر ۴ فاز تقسیم کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: فاز اول اجرای کمربند سبز در پهنه شمالی شهر زاهدان انجام می‌شود.

به گفته این مسئول؛ تا پایان سال فاز اول طرح کمربند سبز در زاهدان اجرایی می‌شود.

منبع: عصرهامون

انتهای خبر/
Share/Save/Bookmark