کد مطلب: 52918
 
زنگ خطر ازدواج فامیلی در جنوب شرق؛
ازدواج فامیلی مهم ترین عامل بروز معلولیت/بهزیستی سیستان و بلوچستان مرکز ژنتیک غربالگری ندارد
معاون سازمان بهزیستی کشور گفت: در استان هایی که ازدواج های فامیلی به وفور انجام می شود معلولیت نیز بیشتر است.
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۱۲
 
به گزارش زاهدانه، ازدواج های فامیلی یکی از معضلاتی است که با وجود میمون بودن ذات پیوند، اما انتخاب ناصحیح و گاها سنتی و هیجانی، این سنت حسنه را به چالشی جدی برای خانواده ها و فرزندان چنین زوج هایی تبدیل می کند. بگونه ای که هفت‌دهم معلولیت‌ها را ازدواج فامیلی در بر می گیرد و ضربه به شکم مادر، RH مادر، بیماری مادر و نرسیدن اکسیژن نیز از دیگر دلایل اصلی معلولیت به شمار می آید.
مشاوره های پیش از ازدواج یکی از الزامات و ضروریاتی است که باید به طور جدی آنرا انجام داد زیرا ازدواج نیز مانند بسیاری از امور دیگر مستلزم مولفه هایی است که خلا و یا نادیده انگاری آن می تواند فضایل و محاسن آن را به معایب و مصائبی سهمگین تبدیل سازد.
در سیستان وبلوچستان با توجه به آمار زیاد ازدواج های فامیلی می طلبد زوجین قبل از ازدواج حتما به مراکز مشاوره ای مراجعه کنند تا جلوی حادثه را قبل از وقوع آن گرفت که مبادا کودکانی پا به عرصه گیتی بگذارند که خواه ناخواه از طرف والدین خود دچار بیماری های هموفیلی یا انواع معلولیت های جسمی و ذهنی و غیره باشند که ثمره آن تحمل دردی بی پایان برای آن فرزند باشد.
معاون سازمان بهزیستی کشور در این رابطه در نشست خبری که با اصحاب رسانه در زاهدان داشته بود یکی از راههای پیشگیری معلولیت را جلوگیری از اختلالات ژنتیکی عنوان کرد و افزود: در سطح کشور 240مرکز مشاوره ژنتیک وجود دارد که سال گذشته به 130هزار نفر خدمات ژنتیکی ارائه داده اند.
مینو رفیعی نبود حتی یک مرکز ژنتیک در استان سیستان وبلوچستان را چالش بزرگ برای پهناورترین استان کشور بیان کرد.
وی ادامه داد: از آنجایی که ازدواج های فامیلی در سیستان و بلوچستان زیاد است و دسترسی مردم به خدمات مشاوره ژنتیک کم یا صفر بوده، مردم مجبور هستند برای دسترسی به این خدمات به استان های همجوار مراجعه کنند که این امر هزینه های گزافی برای مردم استان در پی دارد.
این مسئول با بیان اینکه خطر ازدواج های فامیلی 2 برابر ازدواج های معمولی است، افزود: در استان هایی که ازدواج های فامیلی به وفور انجام می شود معلولیت نیز بیشتر است.
وی بضائت کم استان در بحث تخصصی را عامل نبود مرکز ژنتیکی عنوان کرد و اظهار داشت: از نظر بودجه سازمان بهزیستی کشور این استان را تامین می کند اما حمایت مردم و خیررین نیز می تواند این مشکل را در استان رفع کند.
معاون سازمان بهزیستی کشور با اشاره به پهناور بودن و وسعت زیاد استان گفت: تنها در زاهدان یک آزمایشگاه ژنتیک وجود دارد.
وی با بیان اینکه در کل کشور 240 مرکز مشاوره ژنتیک فعال است که 23 مرکز دولتی و مابقی خصوصی است، افزود: در این استان باید به ازای هر 4 هزار نفر یک مرکز مشاوره وجود داشته باشد که امروز بهزیستی سیستان و بلوچستان حتی یک مرکز هم در این زمینه ندارد و این یک مشکل حاد است.
رفیعی گفت: با توجه به اینکه ازدواج فامیلی در سیستان و بلوچستان بسیار رواج دارد راه‌اندازی مرکز ژنتیک غربالگری بسیار حائز اهمیت است.
انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark