کد مطلب: 44818
 
انواع خار درفصول چهارگانه سیستان
در سیستان انواع خار وجود دارد كه در فصول چهارگانه سال و در زمین های مختلف می روید.
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۰۲
انواع خار درفصول چهارگانه سیستان
 
به گزارش زاهدانه ،وبلاگ شهریار زاهدان نوشت: در سیستان انواع خار وجود دارد كه در فصول چهارگانه سال و در زمین های مختلف می روید كه به تعدادی از آنها به شرح زیر اشاره می كنم:

1- خار شتر: این نوع خار در اكثر اراضی سیستان مخصوصاٌ اراضی كه آماده كشت میشود یافت شده و چون این نوع خار بعنوان خوراك دام هم بحساب می آید معمولاً كشاورزان سیستانی این نوع خارها مخصوصا نوعیكه به بار نشسته باشد را برای زمستان گوسفندان واحشام جمع آوری و خیلی برای دامها مقوی است.

2- خار زیر: این نوع خارها در كنار دیوار باغات سبز می كند و در بهار كاملا سبز میشود و دارای برگهای ریز گوشتی می باشند، خار زیر كاملا در هم تنیده رشد می كنند و در اواخر بهار نوعی میوه سیاه رنگ ریز و خوشمزه نیز تولید می كند كه با خوردن آنها زبان و دهان تا ساعتها رنگ مشكی بخود می گیرد.

نام میوه این خار در گویش سیستانی ها " زیم بارك " {zimbarak} میباشد، كاربرد اصلی خار زیر در گذشته سیستان پس از درو و خشك شدن كار گذاشتن این نوع خار روی دیوارها و حصارهای اطراف منازل مردم روستائی بوده كه در برابر ورود افراد سارق ومزاحم قوی ترین حفاظ منازل به شمار می رفته است.


3- خار مغیلان: این نوع خار در بیابانهای بدون آب سیستان بسیار یافت میشود كه معمولا شتران از آنها برای تغذیه استفاده می كنند.

4- خار چغك: این خار در اراضی كشاورزی بسیار یافت میشود و حتی در فصل تابستان میوه آن نیز كه شباهتی به خرما دارد می رسد ودر طب سنتی نیز موارد استفاده زیادی داشته و دارد.

5- خار جعجك: خار زرد رنگی است كه بسیار خارهای ریز آزار دهنده دارد و به وفور در كنار نهرهای آب و حتی داخل یونجه ها و شبدرها كه به آب مداوم نیاز دارند یافت میشوند.



6- خار گل مریم: این نوع خار كه در بهار گلهای بسیار زیبا دارد از جمله خوراك دامهاست و عمدتا در كنار جوها و نهرها و در باغات سبز میشوند.
Share/Save/Bookmark