کد مطلب: 46852
 
گزارش زاهدانه از قدیمی ترین خبرنگار زاهدان؛
دارنده مقام اول گفت و گو و مصاحبه سال 83 در استان/ شهادت همکارم شهید "محمود صارمی" بدترین خبری بود که کار کردم
حسینعلی الله دینی گفت: خبر شهادت همکار و دوست صمیمی ام شهید"محمود صارمی" بدترین خاطره و خبر حرفه ای است که در دوران فعالیت رسانه ای ام انجام دادم.
تاریخ انتشار : شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۲۱
 
به گزارش زاهدانه، این پایگاه خبری به مناسبت 17 مرداد ماه، روز خبرنگار به سراغ یکی از با سابقه ترین و کهن ترین خبرنگاران فعال استان که به مدت 16 سال در این عرصه فعالیت داشته است، می رود.
حسینعلی الله دینی متولد 1 دی ماه 1327 در زاهدان است که چندین سال با رسانه ها به صورت غیر حرفه ای همکاری داشته و از سال 79 به صورت حرفه ای و به عنوان دبیر سیاسی هفته نامه شورای شرق مشغول به کار در حیطه خبرنگاری شد.
الله دینی در گفت و گو با خبرنگار زاهدانه با اشاره به علاقه ای که به حرفه خبرنگاری دارد، بیان کرد: اصولا هر کسی وارد این عرصه می شود باید علاقه داشته باشد تا بتواند موفق شود، من هم از جوانی به نوشتن علاقه داشتم و همیشه نوشته هایم مورد استقبال معلمان و اساتید قرار می گرفت به طوری سال آخر دبیرستان معلم ادبیاتم اقای هوشنگ صامی زیر انشای من نوشت "روزی تو یکی از نویسندگان کشور خواهی شد".
وی در این زمینه افزود: اولین رسانه ای که با آن همکاری داشته هفته نامه شورای شرق بود که بعد ها تبدیل به روزنامه شرق شد و به تهران منتقل گردید.
وی گفت: سالها قبل با مجله فردوسی آن زمان همکاری کرده ام و مقاله هایی در مورد استان سیستان و بلوچستان را در آن منتشر کردم، این جریان مربوط به سال 49 بود یعنی اوایلی که در دامپزشکی مشغول بکارشدم به منطقه تمین رفتم و از قبرستان 70ملا و همچنین دامنه های تفتان گزارشی تهیه کردم.
در آن زمان که جاده نبود و راه های دسترسی نیز ناهموار بود من درفصل زمستان از میرجاوه با شتر برای تهیه این گزارش رفتم و این اولین مقاله ای بود که با عنوان "گذری در خشکستان" نوشتم.
الله دینی در ادامه این مطلب تصریح کرد: کار در این حیطه را عملا ازسال 79 که عازم مکه بودم با نوشتن مقاله ای در مورد روابط ایران و آمریکا آغاز کردم که در شورای شرق هم منتشر شد، بعد از آن نیز در سال 80 بعنوان یک خبرنگار کار کردم و در دی ماه سال 83 موفق به کسب مقام اول گفت و گو و مصاحبه شدم.
این پیشکسوت در عرصه خبرنگاری بیان کرد: برای اغلب خبرنگاران پیش آمده زمانی که می خواهند مطلبی را منتشر کنند اما فضای جامعه آمادگی لازم برای آن خبر را ندارد، از این جهت یک خبرنگار نباید انتظار داشته باشد به محض منتشرشدن یک خبر از وی انعکاس و تغییراتش را عینا مشاهده کند چرا که تجربه نشان داده این تغییرات دیر گذر و دیرپا است و مدتی زمان می برد تا تاثیر عملکرد خود را در جامعه ببینیم.
وی با بیان اینکه مطالعه کردن از جمله روشهایی است که در نوع نوشتاری به یک خبرنگار کمک شایانی می کند، اظهار داشت: یک خبرنگار غرق در مسایل خبری و پیگیری های اتفاقات مربوطه است و وقت کمتری برای خواندن مطالب دیگر از جمله ادبیات دارد تا بتواند سبک نوشتاری خود را تغییر دهد ازهمین رو لازم است در این زمینه خبرنگاران وقت بیشتری را صرف خواندن کتاب های مختلف کنند.
این خبرنگار با اشاره به رعایت اصل بی طرفی خبرنگار در ارائه اخبار گفت: گاهی مواقع یک خبرنگار در جایگاه ناظر در تهیه خبر حضور دارد اما در برخی موارد که باید وقوع وقعه ای را به مردم منتقل کند باید هنر خود را نشان دهد و اصل ماجرا را منتقل کند تا فاصله ای بین خبر اصلی که رخ داده، مشاهده نشود.
وی در ادمه بیان چند نکته را ضروری دانست و گفت: در تهیه یک خبر باید فضای خبری کشور و استان را مد نظر قرار داد، از طرفی خواسته های افراد جامعه را اولویت کارمان قرار دهیم زیرا یک خبرنگار باید نگرش و کنش مردمی داشته باشد.
وی یکی از مشکلات و دغدغه های خبرنگاران را انعکاس اخبار آنان بیان کرد و افزود: مشکل انعکاس اخبار در مقابل برخورد منفی افراد و مسئولین یکی از دغدغه هایی است که برای رفع آن باید فرهنگ سازی صورت بگیرد و اگر برخی موارد از مسئولی انتقاد می شود آنرا با ملاطفت حل کند نه اینکه کار را به دادگاه و شکایت کردن از آن خبرنگار خاتمه دهند.
در این زمینه نیز یکی از دغدغه های خبرنگاران و روزنامه نگاران استانی ما این است که گاهی باعکس العمل های بیش از اندازه تند و خشن از سوی برخی مسئولین مواجه می شوند.
الله دینی از جمله دغدغه های خبرنگاران را بیمه، میزان حقوق و مسکن آنان عنوان کرد و ادامه داد: در مورد مسکن این قشر از جامعه مسئولین استانی باید روشهای بهتری را در دستور کاری خود بگنجانند، مثلا به هر چند نفری یک قطعه زمین بدهند تا مشکل آنها در این زمینه حل شود. از طرفی رسیدگی به شرایط زندگی و دخل و خرج خبرنگاران نیز مهم است چون اگر شرایط آرامی نداشته باشند تمرکز مناسبی هم در ارائه مطالب خود نخواهند داشت.
وی یکی از آثار خود را منتشر کردن "کتاب شاهنامک" عنوان کرد و گفت: "شاهنامک "خلاصه ای از کتاب شاهنامه فردوسی است. چون کمتر شخصی بیش از 58هزار بیت را می خواند من همه داستانها را برای راحت تر شدن مخاطب خلاصه برداری کردم که جمعا حدود 14هزارو 400بیت شد با نکات نو یافته و آمیخته با معنای لهجه های زابلی و بلوچی، در این راستا جالب است بدانید نام دریای عمان در شاهنامه آن زمان "کیمک" بوده که معنای آن "شیر قوی" بوده که در هیچ جا به این نکته اشاره نشده اما در این کتاب ذکر شده است که منظور از کمیک همان دریای عمان بود که امید می رود در ماه آینده چاپ شود.
وی یکی از شیرین ترین خاطرات لحظات خبرنگاریش را عنوان کردن مطالب و اشعار تولیدی خود از زبان مسئولین عنوان کرد و گفت: همینکه مطالبم به صورت جسته گریخته از زبان بزرگ مردان بازگو می شود خوشحال می شوم مثلا درسفر آقای روحانی به استان به یکی از شعرهای من اشاره شد و این برای من خوشحال کننده و افتخار آمیز بود که مسئولین به دیدگاه های یک خبرنگاران حتی در استان های دور افتاده هم عنایت نشان می دهند.
این پیشکسوت عرصه خبرنگاری یکی از بدترین خاطرات دوران خبرنگاری خود را شهادت همکار و دوست صمیمی اش شهید" محمود صارمی" عنوان کرد و افزود: خاطرات زیاد است، ولی بدترین خاطره و خبر حرفه ای که در دوران فعالیت رسانه ای ام انجام دادم خبر شهادت دوستان و همکارانم در افغانستان از جمله "شهید صارمی "بود که خدا رحمتشان کند که در وادی خبر حضور داشتند. من در این زمان اشک از چشمانم جاری شد و هنگامی که پدر شهید صارمی را دیدم نمیدانستم چگونه به او دلداری بدهم؛ این لحظات برایم خیلی سخت گذشت.
الله دینی خاطر نشان کرد: امروز روز خبرنگار است و من این روز را به تمامی فعالان این عرصه تبریک عرض می کنم و باید بگویم در این وادی به جوانان بیشتر اهمین داده شود و جامعه مطبوعاتی به افرادی که در این زمینه استعداد دارند کمک کند و در برخی مواد نیز از حق و ناحق کردن های گروهی دست برداشته شود بهتر است.
در پایان از وقتی که در اختیار پایگاه خبری زاهدانه گذاشتید تشکر کرده و روز خبرنگار را مجددا به شما تبریک عرض می کنیم.
انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark