کد مطلب: 61233
 
علل گرایش افراد به مواد مخدر کدامند؛
استقلال طلبی عامل گرایش جوانان به مواد مخدر
یکی از علل گرایش جوانان به اعتیاد، استقلال طلبی یا احساس استقلال خواهی است.
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۴ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۱۴
 
به گزارش زاهدنیوز، در جوامع امروزی اعتیاد برای مردم به‌خصوص برای جوانان به یک معضل و بلای خانمان‌سوز تبدیل شده‌است فرد معتاد علاوه بر اینکه توانایی حل کارهای روزمره را از دست می‌دهد بلکه سبب شده تا در کار کردن و یافتن شغل نیز ناموفق ظاهرشوند و نتواند در انجام این امر راضی‌کننده عمل کند.

بیکاری و مواد مخدر در جوامع امروزی به یک رابطه مستقیم تبدیل‌شده و افراد زیادی را در سراسر جهان تحت تأثیر خود قرار داده است.
همان‌گونه که سو مصرف مواد مخدر می‌تواند بر نحوه عملکرد افراد در کار آن‌ها تأثیرگذار باشد و به‌عنوان نقش بیکاری در اعتیاد جوانان ظاهر شود، بیکاری نیز می‌تواند سبب گرایش جوانان به مصرف مواد مخدر شود.

آزادی بیش از حد به جوانان و نوجوانان و عدم مراقبت و راهنمایی آنان در ساعات فراغت و بیكاری و عدم علاقه به تفریحات سالم و ورزش از علل اعتیاد به موادمخدر میباشند.

وجود اختلافات خانوادگی و گاهاً متلاشی شدن كانون گرم خانواده در اثر طلاق، كمبود محبت، بیكاری، عدم دسترسی به امكانات رفاهی، اجتماعی و فرهنگی و بیسوادی و كم سوادی و فقدان احساس مسئولیت و نداشتن چشم انداز درست به آینده نیز از علل مهم اعتیاد در قشر جوانان و نوجوانان میباشد.

چرا افراد به مصرف مواد مخدر روی می آورند؟

احمد مهربان، کارشناس اجتماعی در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه علت گرایش به اعتیاد در جامعه چیست، بیان کرد: عوامل مختلفی را میتوانیم برای اعتیاد برشماریم که مختلف و متنوع هستند شاخص ترین و شایع ترین اعتیاد احساس سرخوشی که احساس کاذب و غیر عادی است و در دید عامیانه فرد فکر می کند با مصرف مواد مخدر نیازهای خود را برطرف می کند.

وی افزود: دلایل میل به مواد مخدر در افراد مختلف ولی مشترکات فراوانی دارند ناکامی ها برای نوجوانان و سنین جوانی یکی از دلایل اصلی اعتیاد است، گروهی از جوانان مواد مخدر را وسیله نجات خود از مشكلات می دانند و برای رها شدن از ناراحتی ها، فشار و سختی های زندگی بدان پناه می برند.

مهربان تصریح کرد: یکی دیگر از علل گرایش جوانان به اعتیاد، استقلال طلبی یا احساس استقلال خواهی به خصوص در قشرجوان و نوجوان است با توجه به اینکه امروزه خانواده ها به دلایل مختلف عمدتا هم پا همگام با تغییرات و تحولات روحی روانی فرزندان نیستند و نمی توانند جوانان را هم گا کنند و منجر به ناهنجاری به نام اعتیاد می شوند.

کارشناس اجتماعی با اشاره به نقش جامعه و خانواده در پیشگیری از اعتیاد را اذعان کرد: خانواده زیربنایی ترین رشد شان و شخصیتی تربیتی هر فرد که علاوه بر محل رشد و حفظ افراد منبعی برای شکل گیری تنش ها، اختلال یا توفیق و ترقی فرزندان است نا آگاهی و ضعف ارتباط والدین منجر به کمبود محبت و یا افراط در محبت و تبعیض بین فرزندان عواملی در شکل گیری و گرایش جوانان به مواد مخدر است.

وی افزود: تعارضات و ناهنجاری های خانوادگی عدم توجه به اوقات فراغت فرزندان از دیگر این عوامل است.

مهربان خاطرنشان کرد: اعتیاد یک مقوله ای نیست که یک شب به وجود بیاید با برنامه ریزی چند زمانه می شود اعتیاد را مدیریت کرد تعامل و هم افزایی با خانواده، مدرسه، دانشگاه و متولیان امر میسر است، ریشه یابی شود و از طریق رسانه ها در جهت آگاه سازی فرد ایفای نقش کنند با برگزاری کارگاه های روشن گری و والدین و خانواده ها نقش افرینی خود را داشته باشند.

خبرنگار: فاطمه فرزبدنیا
انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark