کد مطلب: 58363
 
مسئول بسیج طلاب و روحانیون زاهدان عنوان کرد؛
امام باقر(ع به نشر و گسترش حقایق و معارف الهى پرداخت/ ایشان پایه گذار نهضت علمی فقه شیعه بود
حجت الاسلام مهدی کوچکزایی گفت: تربیت شاگردان و دانشمندان صاحب نام از جمله اقدامات وجود نورانی امام باقر(ع) در راستای ایجاد و تقویت نهضت علمی ایشان بود.
تاریخ انتشار : سه شنبه ۷ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۰۷:۰۹
 
حجت الاسلام مهدی کوچکزایی مسئول بسیج طلاب و روحانیون زاهدان در گفت و گو با زاهدنیوز ، بیان کرد:امام باقر(ع) که پس از شهادت پدر بزرگوارشان امام سجاد(ع) به امامت رسیدند وضعیت سیاسی سخت ناشی از حکومت بنی امیه حاکم بر دوره امام سجاد (ع) را نداشتند و برای ایشان از لحاظ سیاسی فرصتی مهیا شد تا نهضت علمی بزرگی را بنا کنند که این نهضت علمی در زمان امام جعفرصادق(ع) به اوج خود رسید.

وی افزود: امام باقر(ع)، در طول زندگی خود، به نشر و گسترش حقایق و معارف الهى پرداخت، امام باقر(ع) را باقرالعلوم یعنی شکافنده دانش ها و علوم می نامند چرا که زمان ایشان علوم مختلف مانند فقه، حدیث، تفسیروعلوم قرآنی به اوج خود رسید این امام بزرگوار توانستند شاگردان زیادی را پرورش دهند.

وی خاطرنشان کرد: امام محمدباقر(ع) در واقعه کربلا چهار یا پنج سال داشتند و شهادت جد بزرگوارشان امام حسین(ع) را به چشم دیده بودند، در زمان ایشان شیعه رشد کرد و ایشان پایه گذار نهضت علمی فقه شیعه بود که در زمان امام صادق(ع) به اوج رسید خلیفه وقت نتوانست وجود ایشان را تحمل کند و ایشان را به شهادت رساند.

حجت الاسلام والمسلمین کوچکزایی تاکید کرد: با توجه به مهیا شدن زمینه، امام باقر(ع) دانشگاهی را بنا کرد و تربیت شاگردان و دانشمندان صاحب نام از جمله اقدامات وجود نورانی امام باقر(ع) در راستای ایجاد و تقویت نهضت علمی ایشان بود، در روایات نیز داریم امام صادق(ع) چهارهزار شاگرد را تربیت کردند اما زمینه این موضوع در زمان امام باقر(ع) آغاز شد.

وی ادامه داد: یکی از عوامل زنده ماندن حادثه کربلا وجود امام سجاد علیه السلام و حضرت زینب سلام الله در این واقعه بوداگر چه برخی این شبهه را مطرح می کردند چرا امام حسین(ع) باوجود آگاهی به شهادت،خانواده اش را همراه خود به کربلا برداما شهید مطهری دراین باره گفتند که اگر فرزندان و خانواده امام در کربلا نبودند واقعه کربلا تحریف می شد و دیگران واقعه کربلا را وارونه نقل می کردند.

وی اذعان کرد:امام سجاد تلاش زیادی کرد تا هدف از حرکت امام حسین(ع)را به گوش مردم برساند و دشمنان گمان می کردند بعد از شهادت ایشان کسی نمیتواند حقیقت حادثه کربلا را نقل کند اما حضور امام محمد باقر(ع)در کربلا و نقل حقیقت واقعه عاشورا از طریق ایشان و شاگردانشان برای مسلمانان توانست حقیقت حادثه کربلا از لحاظ سیاسی،اجتماعی و اعتقادی به تمامی سرزمین های اسلامی برساند و ایشان شبهات ایجاد شده را برطرف می کردند و جلوی تحریف واقعه عاشورا را گرفت.

انتهای پیام//
Share/Save/Bookmark