کد مطلب: 60711
 
حق مطلب در آموزش‌های مجازی ادا نمی‌شود/ باید آموزش‌های ترکیبی در دستور کار قرار گیرد
رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان گفت: در وضعیت کنونی به اذعان برخی از کارشناسان، کیفیت آموزش تنزل یافته است، اما می‌توان با تدابیر و برنامه‌های دانشگاه میزان قابل توجهی از کیفیت آموزش را ارتقا داد.
تاریخ انتشار : شنبه ۷ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۰۵
 
به گزارش زاهدنیوز، از روزهای آغازین شیوع پاندمی کرونا شروع کلاس‌های مجازی، کل بار آموزش متوجه اینترنت کشور شد. هرچند آموزش مجازی از تعطیلی دانشگاه‌ها ممانعت کرد اما مشکلات بسیاری در این شیوه آموزشی وجود دارد.

چندی قبل محمد مهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بازگشت به فضای حقیقی آموزشی را ضروری دانست و افزود: همه متخصصان فن بر این امر اشتراک نظر دارند که با مجازی بودن حق مطلب ادا نمی‌شود. در روزهای اخیر هم علی سروری مجد، مشاور ریاست و رئیس مرکز حوزه ریاست، روابط عمومی و هماهنگی استان های دانشگاه آزاد اسلامی گفت: ۳۵ درصدکاربران از ظرفیت شبکه های داخلی استفاده میکنند که از این میزان ۲۵ درصد در اختیار شبکه شاد قرار دارد.
تدابیر و برنامه های متعدد برای ارتقای کیفیت آموزش‌های مجازی

مسعود اکبری‌زاده، رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره روند برگزاری کلاس‌ها در ترم جاری گفت: بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا کلاس‌ها به شکل مجازی برگزار می‌شود. در وضعیت کنونی به اذعان برخی از کارشناسان آموزش کیفیت آموزش تنزل یافته است، اما با تدابیر و برنامه‌های دانشگاه می‌توان میزان قابل توجهی از کیفیت آموزش را ارتقا داد.

اکبری‌زاده درباره وضعیت برگزاری کلاس‌ها در روزهای پایانی سال افزود: بر اساس مجوز از ستاد کرونای استان سیستان و بلوچستان آموزش‌ها به شکل مجازی برگزار می‌شود و در صورت صلاح دید مسئولان امر در صورت تمدید مجوز آموزش‌ها به شکل مجازی است.

در صورتی که وضعیت به حالت عادی بازگردد و اعلام شود وضعیت به حالت عادی بازگشته، می‌توان به شکل حضوری هم برگزار کرد. در ضمن دانشگاه‌ها تا ۱۵ اسفند دایر است.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان ادامه داد: تلاش می‌کنیم کیفیت آموزش مجازی آنلاین و آفلاین را ارتقا دهیم و آموزش ترکیبی مجازی و حضوری را در دستور کار داریم و با ایجاد تنوع روش‌های کیفیت آموزش و یادگیری را ارتقا داد. باید بتوان بین فضای فیزیکی و فضای سایبری ارتباط برقرار کرد و ارائه آموزش‌ها باید فایده‌ محور و بسترساز اشتغال دانش‌بنیان باشد.
اینترنت و نارسایی‌های فراوان

در ترم جاری به رغم برنامه ریزی‌های انجام شده و شیوع پیک ششم در کشور شاهد آموزش‌های مجازی در مناطق قرمز و نارنجی هستیم. در این شرایط به دلیل عدم توانایی بشر در پیش بینی وضعیت بیماری باید بتوان در زمینه آموزش‌های مجازی به شکل مناسب اقدام کرد و مشکلات را حل و فصل کرد.

اینکه آموزش‌های مجازی از محسنات و معایب متعدد برخوردار است بر کسی پوشیده نیست، اما باید بتوان به شکل مناسب از ظرفیت این مهم استفاده کرد. هرچند بسیاری از کارشناسان آموزش و مسئولان امر استفاده از ظرفیت اساتید طراز اول را از دیگر ویژگی‌ها در آموزش‌های مجازی عنوان کردند.

از سوی دیگر انتظار می‌رود تا در زمینه توسعه شبکه‌های اینترنتی بیش از پیش اقدامات مناسب برای بهره‌گیری دانش آموزان و دانشجویان از بستر فضای مجازی لحاظ شود، چون هنوز بعد از سه سال آموزش‌های مجازی مشکلات ناشی از قطعی اینترنت و دیگر مشکلات از نارسایی‌های شایع محسوب می‌شود.

انتهای پیام /
Share/Save/Bookmark