کد مطلب: 55951
 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح کرد
برپایی 4نمایشگاه کتاب در نقاط مختلف استان
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان گفت: تا پایان امسال 4نمایشگاه کتاب در نقاط مختلف استان برپا خواهد شد.
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۰۸
 
به گزارش زاهدنیوز، حسین مسگرانی در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن کنفرانس اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان برگزار شد، افزود: با موافقت معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به جز در زاهدان، سه نمایشگاه کتاب استاندارد در زابل، ایرانشهر و چابهار تا پایان سال برگزار می شود.
وی با اشاره به فرارسیدن هفته کتاب و کتابخوانی، اذعان کرد: متاسفانه تعداد کتابخانه های تخصصی ما در استان بسیار پایین است و براین اساس باید به سمت تخصصی شدن آنها به پیش رویم که این امر نیارمند ورود سازمان ها و نهادهای مختلف فرهنگی از جمله دانشگاه ها به این بخش است.
این مقام مسئول تاکید کرد: دانشگاه سیستان و بلوچستان با توجه به بهره مندی از چاپخانه و انتشارات دانشگاهی می تواند کتاب فروشی های تخصصی با گستره فعالیت متنوع مانند «شهر کتاب تهران» در زاهدان ایجاد کند که به طور قطع صرفه اقتصادی نیز خواهد داشت.
مسگرانی افزود: با توجه به رشد فضای مجازی، حوزه کتابخوانی با افت رو به رو شده که در همین زمینه بررسی سطح مطالعه در سیستان و بلوچستان به صورت پژوهشی در حال انجام است و به محض جمع بندی نهایی نتایج آن اعلام می شود.
وی اظهار داشت: جایگاه کتاب محفوظ است و جامعه ای که مردم آن کتاب نخوانند هیچ رشد و پویایی نخواهند داشت و یکی از ابزارهای تشخیص توسعه فرهنگی درصد رشد کتابخوانی مردم جامعه است و توجه به این مقوله باید فقط معطوف به هفته کتاب و کتابخوانی نشود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با تشریح برنامه های هفته کتاب و کتابخوانی (20 تا 26 آبان) گفت: توجه به افزایش سطح مطالعه و کتابخوانی یکی از مولفه های مهم تحول فرهنگی در استان است.
وی گفت: نواخته شدن زنگ مطالعه در مدارس، برگزاری نشست فرهنگی با حضور ناشران و مولفان با هدف آسیب شناسی حوزه نشر و اهل قلم، اجرای طرح نذر کتاب، تجلیل از کتابداران فرهنگی، طرح توسعه، تجهیز و ساخت کتابخانه، رقابت های کتابخوانی، معرفی نویسندگان و ناشران برتر و جشن کتاب از مهمترین برنامه های هفته کتاب و کتابخوانی در سیستان و بلوچستان است.
این مقام مسئول بیان کرد: نخستین سوگواره «اربعین حسینی(ع)» استان در ۵ قالب عکس، نمایش خیابانی، شعر، خوشنویسی و دلنوشته در زاهدان برگزار می‌شود که تا دهم آیان ماه که مهلت ارسال آثار به دبیرخانه تعیین شده بود، بیش از 500اثر دریافت شده است.
وی تصریح کرد: سوگواره تعزیه خورشید کاروان به کارگردانی محمد بیگی ویژه این ایام در شهرهای زاهدان، خاش، سراوان، ایرانشهر، چابهار و نیکشهر برگزار می شود و نخستین اجرای این سوگواره همراه با شعرخوانی شاعران از امشب به مدت سه شب در مجتمع فرهنگی هنری زاهدان آغاز خواهد شد.
مسگرانی گفت: براساس برنامه ریزی انجام شده، نمایشگاهی از آثار ارسالی هنرمندان استان در بخش عکس این سوگواره در مرز میرجاوه ویژه زوار اربعین حسینی کشور پاکستانی برپا خواهد شد.
وی افزود: تا کنون از چابهار، زاهدان، زابل و ایرانشهر برای ایجاد کتاب فروشی بزرگ طرح هایی ارائه شده که امیدواریم تصویب شود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان با اشاره به تغییر زمان برگزاری دومین کنگره بین المللی شعر پیامبر مهربانی بیان کرد: این کنگره قرار بود در هفته وحدت برگزار شود که با توجه به ترافیک برنامه ها و علاقه مندی تعداد قابل توجهی زیادی از شعرا و هنردوستان برای حضور، زمان آن تغییر کرد و تا پایان آذرماه برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark